Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: montering av Pak Trakr i PSA

Startet av trygvetv, mandag 15. august 2011, klokken 19:52

« forrige - neste »

trygvetv

Jeg har vært på langtur med min Think City 2010 og tenkte kanskje flere kunne være interessert i erfaringene mine. Turen gikk fra Oslo til sørvest i Sogn og Fjordane, langs Sognefjorden bortover og retur via Bergen. Kjøreturen var ca 550 km tur og 495 km retur fra Bergen. Bilen er en Think City Li-ion bil fra 2010 som har gått ca 10.000 km, med oppgitt rekkevidde på 160 km.

Jeg var noe nervøs før turen, med tanke på ladeplasser og rekkevidde. Jeg planlagte én overnatting per vei, og et par stopp på veien hver dag for å lade opp. Når alt kom til alt hadde vi en kjempefin tur med elbilen, og støtte ikke på noen større problemer på veien!

Ladeplasser
Østlandet er stort sett godt utbygd med ladeplasser i byene, men utenfor en radius av 100 km fra Oslo tar det brått slutt. På vestlandet er det dårlig, men strømprodusentene har satt opp noen ladeplasser f. eks. i Sogndal og Høyanger. Det finnes jo nesten ingen elbiler på denne kanten av landet, så disse stasjonene er lite i bruk, og ladestasjonen i Høyanger har tydeligvis aldri vært koblet til strømnettet på tross av å være registrert på ladeplasser.no i snart ett år. Men ellers var det ikke noe problem å få lade andre steder, bensinstasjonene var alltid positive og tok ingen betaling for strømmen. Vi ladet også på to fjellhytter, der var de litt skeptiske og lurte på hvor mye strøm det var snakk om. Men det var ingen vi snakket med som sa nei til å låne bort en stikkontakt!

Rekkevidde
Erfaringen min fra kjøring i Oslo-området er at bilen rekker litt i overkant av 140 km. Da er det mye kjøring på motorvei med hastigheter på 90-100 km/t. På denne turen hadde jeg gjennomsnittlig en rekkevidde på 154 km per 100% lading. Da kjørte jeg forsiktig, holdt fartsgrensene hele tiden og unngikk å bremse så mye som mulig.

Fjelloverganger
Noe av det jeg var mest bekymret for før jeg begynte turen, var hvordan rekkevidden var ved fjelloverganger. Jeg hadde på forhånd gjort en kjapp beregning (masse * gravitasjonskonstant * høyde = 1000 kg * 9.81 m/s^2 * 1000 m) som viste at å løfte en bil på 1 tonn 1000 meter opp koster ca 2.7 kWh, eller ca 13% av batterikapasiteten til bilen. Dette stemte overraskende bra! Hvis du skal opp 1000 meter, kan du trekke fra 10-15% av batteriet som går til å løfte bilen opp. Det som er bra, er jo at denne energien ikke er tapt, den er jo "lagret" som potensiell energi, så du får den igjen når du kjører ned på andre siden av fjellet, hvis du ikke bruker bremsene for mye. Vi ladet bilen over natta på ca 1000 meters høyde begge veiene, og fikk veldig bra rekkevidde dagen etterpå. Distansen Ustaoset-Kongsberg ble unnagjort uten lading på veien, en distanse på 174 km. Jeg var noe nervøs for hvordan batteriet skulle tåle lading fra regenererende lading når det allerede var på 100%, så jeg begynte dagen med litt råkjøring for å svi av noen prosent sånn at jeg ikke skulle overlade batteriet.

Bilferie med elbil var en veldig positiv erfaring! Med lange ladepauser på veien blir det god tid til å oppdage nye steder, gå på tur, fiske, etc. Jeg anbefaler også "kino" med bærbar PC på dashbordet hvis det er dårlig vær og moralen er lav. Man må være obs på at det kan bli lange dager og ikke lage en for ambisiøs plan! Ca 250-300 km per dag er maks av hva man kan klare hvis man vil slappe av litt på kveldene.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

rossifan46

Interessant artikkel. Går selv med planer om en lengre kjøretur med samme bil 2008 mod, da hjelper det å høre andres erfaringer. Hvilken erfaringer har du med ladehastigheten på turen, f.eks % per time?

Interessant det du skriver om regenerering ved fullt batteri. Fant dette om på Tesla sin hjemmeside;

3.Limitations: Regenerative braking is necessarily limited when the batteries are fully charged. Because the additional charge from regenerative braking would cause the voltage of a full battery to rise above a safe level, our motor controller will limit regen torque in this case.

http://www.teslamotors.com/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking

Regner med at TH!NK'n også har noe tilsvarende sikkerhetssystem for slike tilfeller?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Go-carter

Genialt! Fin artikkel. Skal selv kjøre til lesja med min neste uke, som er 32 mil hver vei, så det blir interessant :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

Klarer du det uten å lade på veien, blir jeg imponert, men ikke sjokkert    ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Go-carter

hehe, den klarer knapt 14 mil nå, så det ville vært litt vel optimistisk:p skal overnatte på halvveien, men vi kjører over rondane/fv 27, så det høyderegnskapet ditt var interessant å lese, og fin erfaring å ta med seg!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

trygvetv

Rossifan: Jeg brukte "hurtiglading" hele tiden, og regnet med ca 12.5% per time. Det stemte stort sett ganske bra. Noe sier meg at Zebra lader noe saktere? Men jeg tror ikke forskjellen er så stor at man trenger å tenke på det.

Jeg håper jo at Think har et system som hindrer regenerering ved fullt batteri, men jeg ville ikke ta sjansen på det. Det blir jo da mye bremsing, som heller ikke er så sunt, så det sikreste er nok å sørge for at man har brukt et par prosent av batteriet før man begynner nedoverturen.

Go-carter: God tur! 32 mil med overnatting blir nok ikke noe problem, nei. Og kryssing av Rondane heller ikke, så lenge du regner med litt høyt forbruk på oppoverturen.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Go-carter

Zebra lader vel med 10-11% i timen, de 7 første timene. Det er når man passerer 80% at det begynner å ta tid ;)

Blir spennende å se hvordan det går, får prøve å ta bilen på noen langturer denna uka, for å se hvor langt den egentlig går :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

rossifan46

Min erfaring med Zebra batteri som sitter i Moveabout sine TH!NK er at de lader med ca 5-6% i timen, syns det er skuffende  :-\. Har prøvd ved et par anledninger å trykke på "power charge" knappen som skal aktivisere 16A lading når man har en slik kurs tilgjengelig, men har aldri fått det til, sikringen løser ut umiddelbart  ???
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

trygvetv

Jeg har stort sett ikke hatt noe problem med "Power charge" knappen. Trykker to ganger kjapt etter hverandre og vips så kjører den på. Det hender at sikringen går, selv på 16 ampere sikring, men noen ganger går det greit på 10 ampere også. Uten bruk av power charge lader den vel ca 8 % i timen, uten at jeg egentlig har sjekket det så nøye.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

elektrolux

Du kan være ganske sikker på at Think ikke regenerer mer enn nødvendig. slik er det på Think Classic, og ganske sikkert også på nye Think.

Selv SAM'en min regenererer ikke fulladet batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kula

Hei sommerferieentusiast-kolleger  8)

Kom nettopp hjem etter elbilsafari 10 dager 1529 km Hadeland-Telemark-Lista-Stavanger-Lysefjorden-Telemark-Hadeland med vår -08 think zebra gått 70.000. Masse positive erfaringer fra turen! Satset hovedsaklig på lading om natten og lange dager med høy turismefaktor; dressintur, cafebesøk, severdigheter, kanotur, ridetur, bading, museumer mv. Ladet privat, på camping, på hotell/cafeer, på skoler og menighetshus. Fikk ikke nei et eneste sted. Lå dels i telt, campinghytter og egen hytte 4 netter. Vi hadde også med sammenleggbar ALLY kano!! Skydde europaveier og kjørte mindre veier.

Fjelloverganger og kjørelengde
Min erfaring er at det går ca 10% på 4-500 høydemeter, heldigvis får man nesten alt igjen. Ved ekstremkjøring på småveier i 50-70 på flater/oppover hadde vi estimerte kjørelengder på 22-24 mil. Gasstrykk helst mindre enn maks 1 prikk på flater og 2 oppover (antall prikker fra null på forbruksmeteret). (Har litt høyt trykk i dekkene også..)

Ladefart og 16A-sikring som går
Man unngår at sikringen går på POWER CHARGE ved å dobbeltrykke på knappen FØR man setter ladekabelen i bilen. Ladefart på 16A er ca 10% i timer opp til 80.

Regenereringsbegrensing
Ved regenerering over ca 104% "stopper bilen"; grønn kjørelampe slukker og tenningen må skrus av og på. Opplevd dette flere ganger; eks. ned fra Norefjell og i sommer ned til Dalen fra fullt batteri etter ridetur.

God elbilsommer
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Baltor

Sitat fra: kula på onsdag 13. juli 2011, klokken 11:41
Masse positive erfaringer fra turen!.......... Fikk ikke nei et eneste sted.
Takk for denne historien, dette er "Elbilturisme" på sitt beste, bærekraftige co2 frie turer som gir påfyll både her og der :)

Jeg kom nettopp tilbake fra en annen type elektrisk turisme som også kan anbefales, nemlig Interrail. Mange tror at dette ble avviklet på 80 tallet, men neida. I dagevis kunne vi suse langs perfekte jernbanespor i Europa. Det satses på elektrisk transport.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA