Betaling ved kjøp/salg av bil

Startet av Kav2, mandag 12. februar 2018, klokken 16:41

« forrige - neste »

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Myrvang

Skulle vært et samarbeid mellom bankene og Statens veivesen, slik at man kunne logget på med f.eks. en BankID hver, også velge salg av kjøretøy, avtalt pris også kommer det opp et KID-nummer. Når avtalt beløp er betalt blir bilen overført.

Burde være mulig å ha en slik løsning rent teknisk? Vil også fjerne mye av svart omsetning fra lugubre bruktbilsjapper.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Carl Anton Stenling

Trygg bilhandel med TUT kan jo også være relevant: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/tips-og-rad/bil/trygg-bilhandel.html

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er ansatt i et annet SpareBank 1-selskap.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

saphran

Synes det er et hull i alle beskrivelsene av hvordan dette skal ordnet; nemlig rekkefølgen mellom salgsmelding og betaling. Hvis kjøper skal ha billån krever banken salgsmelding - men jeg som selger føler det jo uttrygt å fylle ut den før jeg har fått betaling - så hva er "rett" rekkefølge? Er min sikkerhet at jeg uaansett har nøklene til bilen - så jeg kan fylle ut salgsmeldingen uten å være redd for å da "tape" bilen - fordi skal de kreve eieretten må de bevise at de har betalt? Marerittet hadde jo vært om jeg holdt igjen nøklene fordi jeg ikke har fått betalt enda - men at jussen da sa at det var deres siden salgsmeldingen er fylt ut (!).

Orbit

Mye bra info på hvordan du løser dette i praksis her:
https://finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil
(Episode 2. juni 2021, "Sånn selger du bilen din")
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

saphran

Hørte og hoppet i podcasten (lang!) før å høre noe der uten at jeg fant noe gull. Står dette noe som helst sted skikkelig tydelig? Når salgsmeldingen er fylt ut kan jo kjøper omregistrere kjøretøyet - så formelt sett kan man jo si de da er eier (selv om de ikke har nklene enda) - og kan da bli det før d ehar betalt(!) om jeg som selger fyller ut. Jeg kan sikkert få høre fra banken at joda de skal betale - men som sagt, et logisk hull vel i prosessen...

turfsurf

Sitat fra: saphran på onsdag 09. juni 2021, klokken 21:58
Hvis kjøper skal ha billån krever banken salgsmelding - men jeg som selger føler det jo uttrygt å fylle ut den før jeg har fått betaling - så hva er "rett" rekkefølge? Er min sikkerhet at jeg uaansett har nøklene til bilen - så jeg kan fylle ut salgsmeldingen uten å være redd for å da "tape" bilen - fordi skal de kreve eieretten må de bevise at de har betalt? Marerittet hadde jo vært om jeg holdt igjen nøklene fordi jeg ikke har fått betalt enda - men at jussen da sa at det var deres siden salgsmeldingen er fylt ut (!).
Du har rett rekkefølge. Signert kontrakt - salgsmelding / omregistrering - betaling - overlevering av bil / nøkler.

Du har jo og en signert kontrakt hvor det står at bilen skal være betalt, og er i din fulle rett til å holde igjen bilen til selger har betalt. Det kan jo selvfølgelig bli litt styr hvis selger ikke betaler. Ved lånefinansiering er det mulig å be banken til kjøper bekrefte finansiering, men det er uansett en egenandel som skal betales.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Dersom kjøper vil pantsette bilen hos bank, så mener jeg oppgjøret blir en sak mellom selger og bank.
Da kan selger spørre banken om en forhåndsbekreftelse på at penga vil komme, etter at bilen er omregistrert.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA