Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

For høy temperatur ?

Startet av Elisabet, lørdag 13. august 2011, klokken 12:06

« forrige - neste »

Elisabet

Har noen her tips og råd til meg som mulig fersk elbil-eier?

Jeg skal fra høsten av bo i Oslo og jobbe 70% i Sørum. I tillegg til denne reiseveien (ca 4 mil) vil jeg noen dager ha behov for å kjøre litt mellom ulike jobbsteder i kommunen. Det er ingen registrerte ladestasjoner i området, men jeg regner med at jeg får ladet mens jeg er på jobb (skal sjekke dette før kjøp).

Sannsynligvis blir det kun høst 2011/vår 2012 at jeg har et så stort behov for reise, ettersom jeg planlegger å begynne studier i Oslo høst 2012. Derfor hadde jeg håpet å finne en billig brukt elbil, men jeg ser etter litt research at jeg kanskje må belage meg på å kjøpe en nyere bil for å klare rekkeviddebehovet, og eventuelt selge den igjen når jeg ikke trenger den.

Har gått vekk fra tanken på Buddy, via eldre brukt Think til brukt/ny Think. Lurer bl.a. på om denne kan være passende: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28752956

Det økonomiske aspektet er viktig for meg, da jeg må låne hele kjøpesummen... Men først og fremst må jeg få tak i en bil som kan dekke kjørebehovet ;)

Er det eventuelt andre ting jeg må tenke på før kjøp? Jeg er helt fersk i elbilverden - åpen for å lære! :)

HHF

Sålenge du ikke er noen "bilmekaniker" eller kjenner noen som kan hjelpe deg med en gammel elbil, synes jeg ihvertfall du skal ligge langt unna dem. Derfor bør du se bort fra Peugeot106, Saxo og gamle Thinker. Buddy og Reva vil nok være litt snaue i rekkevidde for deg når du har såpass som 4 mil en vei til jobb. Du må huske på at vinteren tærer på kjørelengden til de fleste bilene.

Den bilen du linker til, vil jeg si må være et "løp-og-kjøp"-alternativ. Du vet sikkert nå etter å ha lest litt rundt her inne at Think er konkurs igjen, men høyst sannsynlig plukker noen opp restene og kan levere reservedeler og service igjen om ikke altfor lenge. Dersom du ikke er engstelig for akkurat dette, vil jeg mene dette er en kanonbil for pengene. Du vil også der ha en uovertruffen rekkevidde sommer som vinter. Akkurat det er viktig når du skal kjøre såpass som du antyder her. En slik brukt Think med Zebrabatterier som du selv her vil eie, vil jeg mene må være et kjempekjøp for mange.

Alternativene på nybil-fronten begynner jo også å bli mange, med "trillingene" fra Mitsubishi, Peugeot og Citroen som gode kandidater. Der mister du litt kjørelengde på vinteren i forhold til Thinken, men har til gjengjeld solid garanti fra trygg leverandør som stor oppside. De kan sikkert også gi deg gode finansieringstilbud om du spør.

Da er det bare å ønske lykke til !   :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

erik e

Om det er EL-bil du vil ha dette året er det vel ingen tvil. ;) MITSUBISHI  :D
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Enig med HHF

Klarer du å finansiere den gule, bør du slå til på et godt tilbud før den forsvinner. Den har allerede falt 100000 i pris i forhold til da den var ny.

Gamle biler kan lett bli like dyre om du ikke er heldig med kjøpet. Spesielt gamle Thinker er nå best for dem som kan mekke selv. De har også behov for hyppig vannservice, noe som kan bli dyrt og plagsomt om du er avhengig av verksteder.

Imiev, er som HHF sier godt sikret, men du betaler dyrt for denne driftsikkerheten. Tror også du vil tape mer på en slik enn på en brukt NyThink. Desuten ser de litt teite ut, og har dyre deler.

Tror du har funnet rette bilen selv. Den er nydelig å kjøre, ser bra ut, er trygg, tåler handlevogner, og vil antakelig holde verdien sin, og er kul.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elisabet

Tusen takk for raske svar! :)

Flott med god info. Det hjelper veldig. Jeg hører på gode råd og går for denne, dersom det siste som trengs faller på plass.

Go-carter

Hei,

Jeg pendler Skedsmokorset-Oslo hver dag(nesten samme ruta) med så og si lik bil som den du linker til, og det er en fryd uten like :) Knallbil som kan presses opp i 110-120 om du mot all formodning skulle ha dårlig tid, og enkel å parkere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juli 2011, klokken 18:40
Imiev, er som HHF sier godt sikret, men du betaler dyrt for denne driftsikkerheten. Tror også du vil tape mer på en slik enn på en brukt NyThink. Desuten ser de litt teite ut, og har dyre deler.

Hehe, hver sin smak ja. Jeg fulgte litt med på en diskusjon om iMiEV og Think på en amerikansk side, et av utsagnene var "but the iMiEV looks like a million dollars compared to the Think". Jeg tror jeg er enig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Ps! Bare pass på å ikke kjøpe den (eller andre elbiler) nå hvis du er avhengig av å få igjen så mye som mulig for den om kun ett år.

I 2012 kommer det "en drøss" med elbiler, og vi ser allerede hvordan Nissan og Mitsubishi m.fl. er priset nå. Det blir konkurranse, og eldre elbiler vil virke utdatert og blir vanskelig å selge.

Et elbilkjøp i dag burde derfor helst være en langsiktig innvestering. Men du får uten tvil masse kjøreglede for pengene, så lenge du beholder bilen.

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juli 2011, klokken 23:59Hehe, hver sin smak ja. Jeg fulgte litt med på en diskusjon om iMiEV og Think på en amerikansk side, et av utsagnene var "but the iMiEV looks like a million dollars compared to the Think". Jeg tror jeg er enig...

Enig med deg. Smaken er som baken... Nissan Leaf er jeg mest usikker på om jeg liker eller ikke... Det er noe med den fronten som ikke stemmer... ;-)

mohpet

Pass på at Thinken kommer opprinnelig fra forhandler og ikke direkte fra Think slik at du har noen å rette evt reklamasjonskrav mot.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

HHF

Kom også i går kveld til å tenke på akkurat dette som mohpet skriver og ser jo nå han har minnet deg på det, så da regner jeg med du sjekker opp det. Om ikke akkurat det eksemplaret du har linket til har en slik garantiforhandler, kan du jo se på denne alternativt http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29481062 . Det ser jo ikke ut til å være noe dummere kjøp.

Videre ser jeg at også R&S i Sandvika selger noen biler til under 200.000. Kanskje disse kan prutes ytterligere litt ned med argumentene nå nettopp på Thinks konkurs og usikkerhet mm. Mulig de heller vil se en bil ut døra til 180.000 enn å ha dem stående innendørs i fineværet  :-)

Nettopp det nevnte argumentet fra gbzdoc om prisfallet synes jeg også er viktig å få med her. Jeg synes dette også er noe som helt klart peker i retning av en brukt "NyThink" fremfor noe annet. Der har det store prisfallet allerede blitt tatt og bilen har jo uansett hvordan man snur og vender på det en "batteriverdi" som ingen kan ta fra den. Så er det naturligvis smak og behag på hvordan den ser ut og hvordan den er å kjøre, men på begge disse punktene synes ihvertfall jeg Think scorer meget høyt. Vel og merke uten at jeg har kjørt Mitsubishi eller Leaf, så jeg har ikke noe å sammenligne med hva gjelder kjøreopplevelse der.

Et siste argument når det gjelder Think er faktisk at det nesten virker som en litt brukt Think kan være minst like attraktiv som en ny en. Det ser ut til at flere opplever noen små "barnesykdommer" slik jeg har gjort (varmeføler etc) hvilket disse som har kjørt litt har fått ryddet av veien. Etter noen kilometer ser det ut til at bilen bare blir bedre og bedre    ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

HHF

Sitat fra: gbzdoc på fredag 08. juli 2011, klokken 00:08
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juli 2011, klokken 23:59
Hehe, hver sin smak ja. Jeg fulgte litt med på en diskusjon om iMiEV og Think på en amerikansk side, et av utsagnene var "but the iMiEV looks like a million dollars compared to the Think". Jeg tror jeg er enig...

Enig med deg. Smaken er som baken... Nissan Leaf er jeg mest usikker på om jeg liker eller ikke... Det er noe med den fronten som ikke stemmer... ;-)

Jeg synes personlig Think er tøff. Trillingene er i mine øyne mindre tøffe og mer "glatt småbil". Leaf synes jeg foreløpig også er litt underlig og får litt "froskelook" i mine øyne, men jeg håper det endrer seg når jeg ser den live. Jeg synes jo dette virker som en meget attraktiv bil slik den fremstår ellers. De eneste virkelig flotte elbilene som kjører rundt i gatene våre er fremdeles Teslas - uten tvil...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Sitat fra: HHF på fredag 08. juli 2011, klokken 09:12
kan du jo se på denne alternativt http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29481062 . Det ser jo ikke ut til å være noe dummere kjøp.

Soltaket er konge, men pass på at prisen inkluderer batteriet, som på de fleste bilene er leaset, og kommer på opp til 50000 NOk ekstra å få løst ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Meget godt poeng. Man bør nok ikke ta noe for gitt her nei ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

lamakul

SitatHehe, hver sin smak ja. Jeg fulgte litt med på en diskusjon om iMiEV og Think på en amerikansk side, et av utsagnene var "but the iMiEV looks like a million dollars compared to the Think". Jeg tror jeg er enig...

Seriøst? Designmessig er THINK fullstendig overlegen iMiEV. Det samme gjelder batterikapasitet ï vinterhalvåret.

Glem iMiEV - kjøp THINK.
Kjører nå: Nissan Leaf, 2013 (black) & 2015 (dark gray).

Har tidligere kjørt: THINK City 4-seter, 2011, Black Jungle, Lithium, Citroen Saxo Electrique, 2001 modell (63.000 km mellom 2003 og 2008)

Bor i Fjerdingby (Rælingen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA