Invitasjon til visning av produksjonsbil.

Startet av Stikkkontakt, lørdag 10. februar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

daktari

Interessant det. 84 kWh er jo det samme som er tilgjengelig i Teslas 90-pakker. 100-pakkene har hele 15 kWh mer. Da ser vi altså 15-20% lavere forbruk enn en Tesla?!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

samotholt

Altså i samme leiet som Model S. Høres vel rimelig sannsynlig ut (spør du meg).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:55
Interessant det. 84 kWh er jo det samme som er tilgjengelig i Teslas 90-pakker. 100-pakkene har hele 15 kWh mer. Da ser vi altså 15-20% lavere forbruk enn en Tesla?!

Tesla 90 har vel sannsynligvis tilgjengelig 81.8 av 85.8 totalt (Dvs 2.2kWh mindre enn I-Pace tilgjengelig)
Tesla 100 har sannsynligvis 98.4 tilgjengelig av 102.4 totalt. (Dvs 14.4kWh mer enn I-Pace)

Kildene er ikke fra Tesla så vi kan jo ikke vite, men tallene virker relativt velfunderte.
Vi ser også at Tesla bruker mindre buffer enn I-Pace i følge samme kilder.

Kilder:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
https://electrek.co/2017/01/24/tesla-teardown-100-kwh-battery-pack/

turfsurf

Tesla 90 har ca 84kWh tilgjengelig. Hvordan er aerodynamikken på iPace, mener jeg leste noe om en Cd på over 0,3? Og hvis den i tillegg har ett større frontareal enn S så blir ikke rekkevidden overveldende på motorvei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

De fleste kjøper jo S75 eller X75, som er også de Tesla-modellene I-Pace 90Kwh ligger opp mot prismessig. I-Pace skal ha minimum 500 km i NEDC. S90D marginelt bedre, S100D merkbart bedre, men også veldig mye dyrere. I-Pace virker rett og slett som en god del bedre totaldeal enn Tesla. Så blir det spennende hva Tesla svarer med - noe er de nødt til å finne på.

turfsurf

Det blir litt som å si at en en Jaguar epace er en bedre deal enn en fpace. Det hadde vært lettere å sammenligne iPace mot en Model Y. Men for de som ikke trenger plassen i en Tesla eller rekkevidden til en S100 så er det jo mye som frister med en iPace. Det mest negative for meg utenom at den er for liten er mangelen på ladenettverk med tilstrekkelig kapasitet en stund fremover.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Joda, i en rekke tilfeller er folk ute etter litt forskjellig, og modellene er ikke direkte sammenlignbare.

Men I-Pace - som SUV med romslig kupe, og bagasjerom på ca 500L treffer vel ca 70-80% av norske bilkjøpere, og for de som ikke har større plassbehov, er det vel I-Pace som trekker det lengste strået per sommeren 2018.

Tellus

#52
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. februar 2018, klokken 10:53
Tesla 90 har ca 84kWh tilgjengelig. Hvordan er aerodynamikken på iPace, mener jeg leste noe om en Cd på over 0,3? Og hvis den i tillegg har ett større frontareal enn S så blir ikke rekkevidden overveldende på motorvei.

Har du noen kilder for dette? Hadde vært interessant og lest.

daktari

Min S90D  har jeg lest av til 83,7 da den var ny.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 23. februar 2018, klokken 13:13

Men I-Pace - som SUV med romslig kupe, og bagasjerom på ca 500L treffer vel ca 70-80% av norske bilkjøpere, og for de som ikke har større plassbehov, er det vel I-Pace som trekker det lengste strået per sommeren 2018.
Det kan jeg være enig i, bilen sett isolert. Håper det blir fart på utbygging av ladenettverk og at Jaguar kan levere i antall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 23. februar 2018, klokken 13:27

Har du noen kilder for dette? Hadde vært interessant å sett.
Cookie Monster og Sigurdi på forumet har lest av mange 90 pakker. Det er en måling som velkjente wk57 på tmc forumet rotet til som gjør at det verserer noe feil tall for 90 pakken. En del info her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31260.0

Typisk 88-89kWh på 90 batteri, og ca 102kWh på 100 pakken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HelectriC

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 23. februar 2018, klokken 11:01
De fleste kjøper jo S75 eller X75, som er også de Tesla-modellene I-Pace 90Kwh ligger opp mot prismessig. I-Pace skal ha minimum 500 km i NEDC. S90D marginelt bedre, S100D merkbart bedre, men også veldig mye dyrere. I-Pace virker rett og slett som en god del bedre totaldeal enn Tesla. Så blir det spennende hva Tesla svarer med - noe er de nødt til å finne på.

De mente iPace har NEDC 545km/WLTP 480km.
ioniq 5

HelectriC

Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:33
Bra gjort @HelelctriC! Så du noe om rekkevidde og ladehastighet?

545km NEDC/480 WLTP. Minst 100kW CCS, men de mener det vil komme overraskelser til messen og de har prøvd å lade iPace med opp mot 600kW, så jeg tar det nesten for gitt att bilen får minst 150kW.
ioniq 5

Tellus

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. februar 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Tellus på fredag 23. februar 2018, klokken 13:27

Har du noen kilder for dette? Hadde vært interessant å sett.
Cookie Monster og Sigurdi på forumet har lest av mange 90 pakker. Det er en måling som velkjente wk57 på tmc forumet rotet til som gjør at det verserer noe feil tall for 90 pakken. En del info her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31260.0

Typisk 88-89kWh på 90 batteri, og ca 102kWh på 100 pakken.

Ok, så,dere mener denne Jason fra USA tar feil og stoler på egne målinger. Greit nok det. Er vel bare Tesla selv som vet. Ikke nytter det å måle hvor mange kW man fyller på heller da tapet ikke er kjent.
Det enkleste ville jo vært om alle leverandørene mått oppgi både brutto og netto.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: HelectriC på fredag 23. februar 2018, klokken 16:56
... De mente iPace har NEDC 545km/WLTP 480km.
Hvor fikk du disse opplysningene?
Var på I-Pace visning i Stavanger onsdag 22/2. Representanter fra importør hadde ingen kjennskap til WLTP tall.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA