Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet citi jet 5 gearkasse

Startet av PerBear, lørdag 13. august 2011, klokken 11:51

« forrige - neste »

PerBear

Ja, ja. Vi som liker å lage ting selv kan ihvertfall bygge vår egen lader!  ;)

http://www.allcarselectric.com/news/1062744_charging-stations-go-homebrew-as-hobbyists-make-working-unit
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Lader er vel ikke et helt riktig begrep på denne dingsen. Hva det bør hete på Norsk er jeg ikke sikker på. Elbil ladeadapter eller noe slikt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 08. juli 2011, klokken 19:11
Lader er vel ikke et helt riktig begrep på denne dingsen. Hva det bør hete på Norsk er jeg ikke sikker på. Elbil ladeadapter eller noe slikt?

På engelsk heter det ihvertfall EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment.

På norsk ? Hmm. Ladepunkt kanskje ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#3
Kladd er et godt norsk ord. Kladd på ladeledningen.

Men hvorfor i all verden tror PC-n min at jeg vil sende en e-post når jeg klikker på linken???
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#4
Det tror min også!


Skal vi prøve med "Sikkerhetsklumpen"?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Focus

Sitat fra: El rayo på søndag 10. juli 2011, klokken 02:36
Kladd er et godt norsk ord. Kladd på ladeledningen.

Men hvorfor i all verden tror PC-n min at jeg vil sende en e-post når jeg klikker på linken???

prøv å kopiere linken uten (http://) og lim den inn i browseren
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Griffel

#6
http://www.allcarselectric.com/news/1062744_charging-stations-go-homebrew-as-hobbyists-make-working-unit

PerBear hadde nok lagt den inn litt feil.

Electric Vehicle Supply Equipment eller "Electric Vehicle leverer utstyr" som google oversetter det til er ikke bra.
Mobil Sikkerhetsklump for Lading av Elbil (MSLE). eller Elbil LadeAdapter (ELA), Elbil Mobilt LadeAdapter (EMLA)

Nå er det vell ikke sikkerhet som var det primære med klumpen i artikklen men derimot å kunne lade både med 120V og 240V der hvor det var tilgjenglig. Akkurat en slik klump er til liten nytte i Norge, men noen kan vel ha glede av et transportabelt adapter hvor en kan velge en strømstyrke i forhold til tilgjenglig sikringskurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Sitat fra: Griffel på søndag 10. juli 2011, klokken 12:47

PerBear hadde nok lagt den inn litt feil.

Ja, det hadde du helt rett i, jeg hadde tatt feil knapp! Jeg har nå korrigert det opprinnelige innlegget fra [email] til [URL].

Beklager  :-[
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

POSi411

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. juli 2011, klokken 19:25
Sitat fra: Griffel på fredag 08. juli 2011, klokken 19:11
Lader er vel ikke et helt riktig begrep på denne dingsen. Hva det bør hete på Norsk er jeg ikke sikker på. Elbil ladeadapter eller noe slikt?
På engelsk heter det ihvertfall EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment.
På norsk ? Hmm. Ladepunkt kanskje ?
Think kaller den ICC, Intelligent Charging Cable. Da blir det vel Intelligent Ladekabel eller kanske Smart Ladekabel på Norsk?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Griffel

#9
Det er laderen i bilen som som har intelligensen "klumpen" skal fortelle laderen hvor mye strøm den får lov å trekke, og har vel ikke mye intelligens. Dersom dette skal være ne flyttbar klump vet ikke den det uten at en person som vet hva han gjør (forhåpentlig) forteller det ved å stille det inn på en eller annen bryter.

I USA tror de jo ikke at vanlige bilførere er istand til slikt så derfor kom den ideen om at elbiler måtte ha et spesial tilkoblingspunkt som installeres av en fagmann som setter det opp slik at laderen i bilen får riktig beskjed. Vedkommende elbil/hybridbilfører kan da koble seg slike punkt uten selv å vite om det er 120V (USA) 240V  spenning eller om kursen er 10, 16, 20 25 eller 32A.

Tilkoblingspunktet forteller laderen hva den får lov til å trekke. Vi (iiallefall de som leser dette forumet) forstår at laderen ikke bør trekke mer strøm enn det sikringen tillater, og kunne derfor klart oss med en manuell innstilling i bilen og en enkel ladekabel, men slik vil ikke verden. Derfor innføres det et komplisert system slik at alle skal få det enkelt, altså slippe å tenke men bare "plugge inn".  :)

Transportable adaptere som som gjør at en kan velge mellom 10 og 16 A alt ettersom er egentlig i strid med denne filosofien, så Nissan er egentlig lojale til filosofien bak normen når de sender med en "reisekable" klump som passer til en 10A kurs, for lading når en er på besøk hos bestemor.

(Så smart ladekabel er vel egentilg litt tvilsomt)
En fastmomtert "EVSE" (noe mer intetsigende enn "Electric Vehicle Supply Equipment" er vel vanskelig å finne på) Egentlig er vel ladepunkt beste forslag hittil og et ladepunkt kan jo også brukes av plug-in hybrider, ikke bare elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Griffel,

Jeg synes alle elbiler bør håndtere enfase stikk uten "vorte" med default 16A så trengs kabelvorta kun på 13A og 10A uttak (som etter hvert vil dø ut). Raskere AC lading kan reserveres 3fas og da er kontakten kodet. Problem solved.  ;)

Min kommende trøbil kan med 16A enfas lades på 5C, dvs 12 min for full tank!  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på onsdag 03. august 2011, klokken 23:49
Griffel,

Jeg synes alle elbiler bør håndtere enfase stikk uten "vorte" med default 16A så trengs kabelvorta kun på 13A og 10A uttak (som etter hvert vil dø ut). Raskere AC lading kan reserveres 3fas og da er kontakten kodet. Problem solved.  ;)

Min kommende trøbil kan med 16A enfas lades på 5C, dvs 12 min for full tank!  :)

Nissan leverer kun 10A ladekabel med Leaf da de mener de vanlige kontaktene våre (Schuco) ikke er egnet for 16A i mange timer i strekk dag ut og dag inn, de vil etterhvert gå varme og få dårlig kontakt. Hvor reelt problemet er vet jeg ikke, men tydeligvis reelt nok til at de ikke vil levere med 16A mobil ladekabler. 16A-løsningen til Nissan er en fastmontert EVSE uten plugg (direkte koblet) som koster ekstra.

I Portugal leverer Nissan med 16A mobil ladekabel, men den leveres med CEE-stikk da det visstnok er det som brukes utendørs i Portugal.

Jeg kommer nok til å kjøpe en mobil 32A ladekabel selv (SPX) og bruke den på 16A hjemme, men da monterer jeg et CEE-stikk isteden, og CEE-kontakt på laderen. Dermed kan 10A-kabelen ligge i bilen, og jeg kan ta med SPXen (og overgang CEE-Schuco) om jeg skal på langtur. Får vel montere et CEE-stikk utenpå hytta også...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Bilene på Aker brygge som vises fram denne uken kommer fra Spania, og har også 16A CEE kontakt...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 00:40
I Portugal leverer Nissan med 16A mobil ladekabel, men den leveres med CEE-stikk da det visstnok er det som brukes utendørs i Portugal.

Jeg kommer nok til å kjøpe en mobil 32A ladekabel selv (SPX) og bruke den på 16A hjemme, men da monterer jeg et CEE-stikk isteden, og CEE-kontakt på laderen. Dermed kan 10A-kabelen ligge i bilen, og jeg kan ta med SPXen (og overgang CEE-Schuco) om jeg skal på langtur. Får vel montere et CEE-stikk utenpå hytta også...

Er det bare å bytte fra Schuko til CEE-stikk? Trakk 16A til garasjen i fjor, hadde vært kjekt å bruke det for Leaf også.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 04. august 2011, klokken 10:37
Er det bare å bytte fra Schuko til CEE-stikk? Trakk 16A til garasjen i fjor, hadde vært kjekt å bruke det for Leaf også.

Ja, det er enkelt å bytte, evt. setter du opp et CEE-stikk ved siden av så har du tilgang til begge deler. Delene får man rimelig på f.eks Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-1-fase/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA