Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Sele

Lading via schuko er ulovlig med mindre du følger reglene.

Skal man følge kravene til riktig og lovlig lading må man skaffe seg en sikring på maks 10 ampere, ha en egen kurs for lading og en egen jordfeilbryter type B.

https://www.p4.no/nyheter/--hjemmelading-av-elbil-er-ulovlig/artikkel/718267/

elektrolux

Stemmer det, ellers risikerer en følgene i følge artikkelen:

branner med elbiler hvor det har begynt å brenne i kontakten og elektrisk sjokk når du tar på bilen som  igjen kan føre til hjertestans og død.

Med korrekt montert ladestasjon reduseres disse faremomentene.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Luring

Sitat fra: KjellG på fredag 09. februar 2018, klokken 23:13
De var nok nye. Ingenting annet en ev kabelen skal henge i støpselet uansett om dette er schucko eller rundstift.

Poenget er at for meg ser det ut til at schucko som er i orden tåler det den er merket med, Nemko 16A.  Rundstift og ladestasjoner er selvfølgelig å foretrekke, men det virker som litt krisemaksimering rundt schucko.

I orden i 1 år , i 2 år?
Heile pantenten med små anleggsflater med fjærer som bli slappe er jo oppskrift på varmgang med høg last.

Rio

"Argumentasjonen" om at "jeg har brukt Schuko i x år" er litt som å argumentere med at "jeg har kjørt med promille i X år, og det har alltid gått bra".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Alle elbilprodusenter leverer biler med mode 3 lading der bilen kan plugges inn i hvilken som helst ladestasjon UTEN noen form for innstillinger eller behov for kompetanse hos brukeren.
I tillegg kan flere biler lades på en gitt forsyning og man har mulighet til å bruke bilen til å glatte over ujevnt forbruk i nettet.

Fordi konverteringen til mode 3 ikke er fullført på alle ladeplasser, leveres biler med en overgang til schuko slik at man kan lade.Populært kalt "ladekladd". Dette forutsetter dog at brukeren tar hensyn til strømstyrke og kvalitet på ladeuttaket.

Sikkerhet er bare en av aspektene som forteller tydelig at schuko ikke er den del av fremtidig elbil-lading.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Gardin

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. februar 2018, klokken 09:12
Stemmer det, ellers risikerer en følgene i følge artikkelen:

branner med elbiler hvor det har begynt å brenne i kontakten og elektrisk sjokk når du tar på bilen som  igjen kan føre til hjertestans og død.
:o Dette var dramatisk. Jeg lader fra vanlig schukokontakt uten B vern hver gang jeg besøker foreldrene mine. Betyr det at jeg risikerer å myrde dem hver gang jeg er på besøk? Jammen godt jeg ikke besøker dem ofte  :o

Rav4_EV

La oss håpe du ikke ukritisk kobler deg til Schukoen, men vurderer strømstyrke etter kursens kvalitet.

Den store gleden med Schuko er at det ligner fælt på den gamle serieporten på PC'er.
Knoting med bitlengde, paritet og hastighet er jo like sjarmerende som å kjøre bil med manuell girkasse.
Inn i sikringskapet først for å finne sikringen, så vurdere forlegningsmåte og eventuelle koblinger og forgreninger. Til slutt en sjekk inni kontakten om den fortsatt er OK.

Eneste forskjell er at i steden for kryptiske tegn så kan du ende opp med en brann.

Død over USB og Mode 3 lading og alt annet som er "plug'n play".
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Sitat fra: Rio på lørdag 10. februar 2018, klokken 11:44
"Argumentasjonen" om at "jeg har brukt Schuko i x år" er litt som å argumentere med at "jeg har kjørt med promille i X år, og det har alltid gått bra".

Enig i det. Finnes det statistikk på hvor mange elbilbranner som er oppstått pga schucko som er i orden og uten at ladekladden henger i støpselet? Dersom det bare har skjedd x ganger i løpet av y år så er vel ikke det så godt grunnlag heller?
(Forøvrig har jeg aldri kjørt med promille :))

Ellers er seff egen kurs og ladestasjon et godt råd!

bosonic

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:37
La oss håpe du ikke ukritisk kobler deg til Schukoen, men vurderer strømstyrke etter kursens kvalitet.

Den store gleden med Schuko er at det ligner fælt på den gamle serieporten på PC'er.
Knoting med bitlengde, paritet og hastighet er jo like sjarmerende som å kjøre bil med manuell girkasse.
Inn i sikringskapet først for å finne sikringen, så vurdere forlegningsmåte og eventuelle koblinger og forgreninger. Til slutt en sjekk inni kontakten om den fortsatt er OK.

Eneste forskjell er at i steden for kryptiske tegn så kan du ende opp med en brann.

Død over USB og Mode 3 lading og alt annet som er "plug'n play".

:+1: :+1: :+1: :laugh: :laugh:
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: Rio på lørdag 10. februar 2018, klokken 11:44

:+1: :laugh: :laugh:
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Gardin

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:37
Jo takk, kursen er i god stand, og brukes ikke til noe annet samtidig. Jeg reduserer ladestyrken til 6A, men det hjelper ikke mot hjertestans som følge av manglende jordfeilbryter type B. Hjertestans er en mye mer alvorlig hendelse enn et branntilløp. Man har tross alt veldig gode sjanser for å overleve en svidd-kontakt-hendelse. Det samme kan ikke sies om en hjertestans.

Da er det kanskje best å satse på hurtiglading isteden.

Sele

Poenget er at schuko lading er ulovlig så da er det greit at de som velger den måten og lade sin elbil på blir opplyst om det. Lurer på om de er klar over konsekvensen av det de gjør..

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Sele på lørdag 10. februar 2018, klokken 18:55
Poenget er at schuko lading er ulovlig så da er det greit at de som velger den måten og lade sin elbil på blir opplyst om det. Lurer på om de er klar over konsekvensen av det de gjør..

Schukolading er ikke ulovlig, så der er du nok feilinformert!

Sele

Schuko lading på eksisterende kurser er en bruksendring og forbudt. Du må opp med egen kurs 10A og B-vern.

Her er hva DSB sier: Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak.

Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.

Helge

Sitat fra: Sele på søndag 11. februar 2018, klokken 01:12
Schuko lading på eksisterende kurser er en bruksendring og forbudt. Du må opp med egen kurs 10A og B-vern.
...og når (årstall) ble dette med "bruksendring" vedtatt med dagens ordlyd. Har de som begynte å lade elbilen sin på Schuko i garasjen på slutten av 90-tallet i det hele tatt gjort noen "bruksendring" etter dagens definisjon? ...eller gjorde de endringen før kravet til endring kom? ...tilbakevirkende kraft?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA