Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Sele

Sele

Sitat fra: Luring på fredag 09. februar 2018, klokken 07:49
Som om Elko skulle være noko bedre??  Kanskje, men har som sagt brent to flett nye elko, og ja det var stikkontaktene. Om det er dålig kontakt i støpslet (der kabel er koblet) får ein ikkje sviskader på stikkontakten der pinnene går inni. Om ein ser kor lite flate det er i stikkontakten som har kontakt med pinnene på støpselet forstår ein kor utsatt dette er for varmgang.

Stikkontakt ute på vegg er en ting. Men om man lader på en kurs som har flere punkter så kan man få brann inne i huset.

Ferry

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:27
Det er fornuftig å få montert en fast ladestasjon med type 2 kontakt, da får man høyere ladehastighet og ikke minst sikkerheten er fullt ut ivaretatt.

Ladehastighet kan jo være et argument, men hvor ofte har ikke vi (elbilfolket) argumentert med mange km en tross alt kan få ut av en vanlig kurs? Jeg har sett mange utregninger, og også sett på tallene selv. Det trengs ikke raskere lading enn det schuko kan gi for et gjennomsnittlig bilhold. "Bilen står parkert hele natta" "bilen står parkert 90% av tiden" osv. En skal kjøre temmelig mye for at ikke schuko er tilstrekkelig, forutsatt noenlunde jevn fordeling med kjøring fra dag til dag. Slik jeg ser det er hastighet et unødvendig argument for å støtte oppunder ladestasjon. Sikkerhetsargumentet står seg fint alene.

Ferry

Sitat fra: Helge på torsdag 08. februar 2018, klokken 13:41
Garasjen ble bygget (av andre av meg) for over 20 år siden i 1996 og da ble det brukt 1,5 mm2 og 13A sikring (var lov på den tiden). Graver ikke opp hele plenbredden og river opp flere meter med beleggingsstein for å få 2,5mm2.

Er du ikke redd for at det skal begynne å brenne under plenen da?  :P  Jeg hadde tilsvarende anlegg den forrige plassen jeg bodde. Asfalt, gjerder, tuja og steinmurer over ca. 60 m 1,5 kvadrat kabel. Var de ravende gale den gangen de godkjente 13 A til dette?

Ferry

Sitat fra: ladov på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:43
Jeg tror at noen Schuko-kontakter bare så vidt oppfyller kravene mens andre overoppfyller kravene med god margin. Å lade med den første typen er risikabelt mens den siste typen er 'trygg'. Problemet er at å skille de ulike typene fra hverandre er spesialkunnskap de færreste besitter.

Har du noen formening om hvilke merker som er bra og dårlig? I tråden er Elko nevnt som noe bra, Chint som noe dritt. At det er forskjeller tror jeg også. Schuko virker billig på alle måter, unntatt prisen  :o :D Det er bare noe bøyde blikkplater innvendig, en simpel konstruksjon.

Ferry

Sitat fra: Amatøren på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:59
Det der trenger ikke å være selve kontakten. En stor synder er nemlig dårlig kontakt i selve støpselet.

Det samme tenkte jeg når jeg så bildet. Det ser ut til å ha "kokt" innenfra ved særlig den venstre pinnen. Jeg hadde samme problem på støpselet på ladekladden min, Clipper Creek. Spikka vekk plasten fra det innstøpte, og fant dårlig kontakt der lederen var krympet i pinnen. Tipper det er så som så med kvalitetskontrollen på slike komponenter. Det blir vel gjerne billigste tilbyder som får salget. Og de har skaffet varen fra gud-vet-hvor, og x antall ledd. En schuko/støpsel som er i orden kan føre høy strøm. Det er temmelig grove pinner, 18 mm2.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Sele på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:07
Hvor mange branner i tilknytning til elbiler og bruk av Schukokontakter har det vært i Norge siste fem år?

Det er antakeligvis ikke mange og jeg har argumentert på samme måte som deg. Men etter mye fram og tilbake så fikk jeg installert ladestasjon. Skal jeg ha elbil i framtiden så kan jeg ikke holde på med schuko. Ladestasjon sikrer deg en sikker lading av bilen så det er og anbefale.

Det synes som at ingen klarer å få frem data som viser at lading via Schuko er farlig (selv om brente kontakter ikke er sjelden) . Min konklusjon er da at Schuko er SIKKERT NOK, selv om veldig mye dyrere løsninger er enda sikrere. For min del ville jeg ha skaffet meg en ladeboks om jeg skulle lade med mer enn 10 A (2,3) kW og ellers sett at det er brannsikkert rundt Schukokontakten og følge med om det er varmgang i kontakten.

Hvis man er veldig sikkerhetsorientert, så kan en ta kollektivt (husk brodder!)!

Jon65

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 09. februar 2018, klokken 15:04
Min konklusjon er da at Schuko er SIKKERT NOK, selv om veldig mye dyrere løsninger er enda sikrere. For min del ville jeg ha skaffet meg en ladeboks om jeg skulle lade med mer enn 10 A (2,3) kW og ellers sett at det er brannsikkert rundt Schukokontakten og følge med om det er varmgang i kontakten.

Hvis du skal følge den konklusjonen bør du også sjekke om det er noen koblingsbokser mellom sikringsskap og kontakten og følge med om det er noe varmgang der. Hytta jeg har holdt på å brenne ned pga varmgang i en koblingsboks mellom sikringsskap og varmeovn, da hjalp det lite at varmeovnen ikke brukte schuko men var koblet direkte.

Vesterskog

Sitat fra: Sele på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:07
Hvor mange branner i tilknytning til elbiler og bruk av Schukokontakter har det vært i Norge siste fem år?

Det er antakeligvis ikke mange og jeg har argumentert på samme måte som deg. Men etter mye fram og tilbake så fikk jeg installert ladestasjon. Skal jeg ha elbil i framtiden så kan jeg ikke holde på med schuko. Ladestasjon sikrer deg en sikker lading av bilen så det er og anbefale.

Det synes som at ingen klarer å få frem data som viser at lading via Schuko er farlig (selv om brente kontakter ikke er sjelden) . Min konklusjon er da at Schuko er SIKKERT NOK, selv om veldig mye dyrere løsninger er enda sikrere. For min del ville jeg ha skaffet meg en ladeboks om jeg skulle lade med mer enn 10 A (2,3) kW og ellers sett at det er brannsikkert rundt Schukokontakten og følge med om det er varmgang i kontakten.

Hvis man er veldig sikkerhetsorientert, så kan en ta kollektivt (husk brodder!)!
Så ut av at ingen på et debatt forum klarer/gidder  å bevise faren i noe skal man konkludere med at det sikkert nok.

Schuko går sikkert greit det, og er ikke utenom forskrift. Men det er en del andre forutsetninger i forskriftene som kurs, vern etc. Og ikke minst, ingen annen bruk (stort sett) belaster stikket så stygt som ladesladd om man ikke avlaster (og det ser jeg ofte eksempel på at ikke blir gjort)

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Vesterskog

Sitat fra: Ferry på fredag 09. februar 2018, klokken 14:47
Sitat fra: Amatøren på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:59
Det der trenger ikke å være selve kontakten. En stor synder er nemlig dårlig kontakt i selve støpselet.

Det samme tenkte jeg når jeg så bildet. Det ser ut til å ha "kokt" innenfra ved særlig den venstre pinnen. Jeg hadde samme problem på støpselet på ladekladden min, Clipper Creek. Spikka vekk plasten fra det innstøpte, og fant dårlig kontakt der lederen var krympet i pinnen. Tipper det er så som så med kvalitetskontrollen på slike komponenter. Det blir vel gjerne billigste tilbyder som får salget. Og de har skaffet varen fra gud-vet-hvor, og x antall ledd. En schuko/støpsel som er i orden kan føre høy strøm. Det er temmelig grove pinner, 18 mm2.
Men hva er tverrsnitt på kontaktpunkt inni stikket? Og hvor stor er faren for at slitasje reduserer kontakten?

Edit, leste det andre innlegget ditt etterpå der du er innpå samme poenget.

Vesterskog

Sitat fra: Ferry på fredag 09. februar 2018, klokken 14:30
Sitat fra: Helge på torsdag 08. februar 2018, klokken 13:41
Garasjen ble bygget (av andre av meg) for over 20 år siden i 1996 og da ble det brukt 1,5 mm2 og 13A sikring (var lov på den tiden). Graver ikke opp hele plenbredden og river opp flere meter med beleggingsstein for å få 2,5mm2.

Er du ikke redd for at det skal begynne å brenne under plenen da?  [emoji14]  Jeg hadde tilsvarende anlegg den forrige plassen jeg bodde. Asfalt, gjerder, tuja og steinmurer over ca. 60 m 1,5 kvadrat kabel. Var de ravende gale den gangen de godkjente 13 A til dette?
Det er jo forskjellige krav til tverrsnitt etter forlegning av kabel. En ting som går an om en ønsker å kjøre hard belastning på en nedgravd kurs er å dimensjonere opp innomhus og ut og derfra la kabel ligge.

KjellG

Sintef skal ha kjørt schucko med 16A kontinuerlig i dagevis uten å observere feil.

Luring

Min konklusjon er da at Schuko er SIKKERT NOK, selv om veldig mye dyrere løsninger er enda sikrere.

Eg trur me seier billigere og sikrere....

Ein slik stikkontakt koster kr. 69.....

og er langt sikrere enn ein Schuko til kr. 112 !!

Luring

Sitat fra: KjellG på fredag 09. februar 2018, klokken 19:48
Sintef skal ha kjørt schucko med 16A kontinuerlig i dagevis uten å observere feil.
Nye, tørre uten last (0,5 kg??).
Går fint det.
Ei tung kladd hengende i fuktig klima er noko anna. Fjærene blir slakkere etter kvart.

Eg kan ta bilde av ein flett ny elko som er brent, kan ha vore dårlig støpsel, men det er inn stikken det er brent.

KjellG

De var nok nye. Ingenting annet en ev kabelen skal henge i støpselet uansett om dette er schucko eller rundstift.

Poenget er at for meg ser det ut til at schucko som er i orden tåler det den er merket med, Nemko 16A.  Rundstift og ladestasjoner er selvfølgelig å foretrekke, men det virker som litt krisemaksimering rundt schucko.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA