Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: Ferry på fredag 09. februar 2018, klokken 14:30
Sitat fra: Helge på torsdag 08. februar 2018, klokken 13:41
Garasjen ble bygget (av andre av meg) for over 20 år siden i 1996 og da ble det brukt 1,5 mm2 og 13A sikring (var lov på den tiden). Graver ikke opp hele plenbredden og river opp flere meter med beleggingsstein for å få 2,5mm2.

Er du ikke redd for at det skal begynne å brenne under plenen da?  :P  Jeg hadde tilsvarende anlegg den forrige plassen jeg bodde. Asfalt, gjerder, tuja og steinmurer over ca. 60 m 1,5 kvadrat kabel. Var de ravende gale den gangen de godkjente 13 A til dette?

Når kabler er gravd ned i bakken tåler de mer strøm enn hva de gjør på eller i veggen din! Så det er/var ikke noe problem med 13 A på 1,5 mm2 gjennom 15 meter kabel i bakken. Inne i hus er det noe annet (særlig der det er skjult og ikke utenpåliggende). Men verst er det i koblingspunkter (koblingsbokser og stikkontakter).

Jeg er som enkelte andre her overbevist om at det er stor forskjell i kvalitet på Schuko kontakter... og det er et problem når man ikke vet hvilke som er dårligst og hvilke som har bedre kvalitet (om enn fremdeles ikke ideelle til elbil lading!). Selv har jeg ALDRI i mine over 30 år som leilighetseier og etter hvert huseier måttet bytte Schuko kontakter pga sterk varmgang/nedsmelting (ikke til varmtvannsberedere og ikke til elbil de siste 8 år). Men jeg har som nevnt av andre måttet bytte støpsel flere ganger (3 ganger for å være nøyaktig). Dette ser ut til å være verst på utstyr som ofte plugges ut og inn. Den ene gangen medførte det også varmgang på stikkontakten, men ikke like tydelig som på støpselet. Da ble selvsagt også kontakten byttet.

Jeg ser det harseleres med at kommentarer som "jeg har brukt Schuko i x år" er litt som å argumentere med at "jeg har kjørt med promille i X år" og det synes jeg rett og slett blir fordummende rundt et viktig tema som dette! Jeg er HELT enig i at ladestasjon hjemme BØR velges fremfor Schuko som bare bør brukes for reduserte ladestrømmer. Samtidig vet jeg om flere i min egen omgangskrets og slekt som har hatt 2000 W VVB på Schuko kontakt i alt fra 15 til 40 år hvor det ikke hos noen av dem har blitt varmgang. Det er betimelig å spørre (ha et ønske om å vite) hvor ofte det i Norge (eller også i Sverige om mulig) har oppstått farlig varmgang/branntilløp i forhold til hvor mange hundre tusen (millioner?) Schuko kontakter det har stått plugget inn 2000W varmtvannsberedere i? Er risikoen 0,0002 % (høyere eller lavere) for brann innenfor en 10 eller 20 års periode?

Mht krav om maks 1500 W for støpsel på VVB i dag ble det først satt en grense på 2000 W og oppover for noen år tilbake. Da begynte forhandlerne å selge 1950 W VVB med støpsel før folkene i den riktige normkomiteen i NEK oppdaget dette og satte kravet ned til 1500 W.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Bondeknøl

Lurer på om jeg mister lappen eller om jeg bare får prikker hvis politiet ser ladekladden min bak i bilen?

LA-Thing

Dersom jordfeilbryter type B skal oppdage og hindre likestrøm i å snike seg ut av batteriet, gjennom bilens lader, gjennom ladekladden på kabelen og inn i anlegget, burde det ikke da være et krav om type B for all batterilading?

Hva med lading av mobiltelefon, nettbrett, drill, lamper, elsykkel, lekebil, ordinært 12V blybatteri? Ikke samme type likestrøm fra slike småforbrukere, eller er det spenningen, kapasiteten eller noe annet som definerer når en må ha type B?
Drammen, Tesla Model S #2510

Bondeknøl

Sitat fra: Gardin på lørdag 10. februar 2018, klokken 18:44
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:37
La oss håpe du ikke ukritisk kobler deg til Schukoen, men vurderer strømstyrke etter kursens kvalitet.
Jo takk, kursen er i god stand, og brukes ikke til noe annet samtidig. Jeg reduserer ladestyrken til 6A, men det hjelper ikke mot hjertestans som følge av manglende jordfeilbryter type B. Hjertestans er en mye mer alvorlig hendelse enn et branntilløp. Man har tross alt veldig gode sjanser for å overleve en svidd-kontakt-hendelse. Det samme kan ikke sies om en hjertestans.

Da er det kanskje best å satse på hurtiglading isteden.
Her er løsningen for oss kriminelle schukoladere Gardin. Da slipper vi også å fryse på hendene når vi skraper is. Vi kan til og med koble nye schuko-kontakter med spenningen påsatt, bare husk å ikke stikke løse ledninger i kjeften

Sele

Sitat fra: Helge på mandag 12. februar 2018, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på søndag 11. februar 2018, klokken 01:12
Schuko lading på eksisterende kurser er en bruksendring og forbudt. Du må opp med egen kurs 10A og B-vern.
...og når (årstall) ble dette med "bruksendring" vedtatt med dagens ordlyd. Har de som begynte å lade elbilen sin på Schuko i garasjen på slutten av 90-tallet i det hele tatt gjort noen "bruksendring" etter dagens definisjon? ...eller gjorde de endringen før kravet til endring kom? ...tilbakevirkende kraft?

Synsing og ireelevant tenker du forstår ordlyden.

KjellG

Mer sannsynlig enn at strøm fra batteriet sniker seg gjennom ladertrafo tilbake fra batteriet er at det oppstår en likeretterfeil i laderen. Dersom én diode i likeretteren går i brudd vil laderen begynne å trekke (pulserende) likestrøm fra nettet. Slik likestrøm kan blinde type A jordfeilbrytere.

Gardin

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 12. februar 2018, klokken 17:37
Her er løsningen for oss kriminelle schukoladere Gardin.
Hehehe, det er ingen kriminalitet her i gården. Kravet til jordfeilsbryter type B gjelder ikke for sporadisk gjestelading, men det hjelper lite om det er lovlig hvis det ikke er trygt.

oprytz

En ting jeg lurer på er hvorfor det ikke er jordfeilvern type B innebygget i ladekladdene?

jkirkebo

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:13
En ting jeg lurer på er hvorfor det ikke er jordfeilvern type B innebygget i ladekladdene?

Fordi det ikke er krav om type B jordfeilbryter på 1-fase kurser på 400V TN-anlegg i resten av Europa.
I Norge har vi i hovedsak 230V IT og her kreves B-vern også på 1-fase kurser. IT-anlegg finnes ellers stort sett kun i Albania i vår del av verden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

oprytz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:59

Fordi det ikke er krav om type B jordfeilbryter på 1-fase kurser på 400V TN-anlegg i resten av Europa.
I Norge har vi i hovedsak 230V IT og her kreves B-vern også på 1-fase kurser. IT-anlegg finnes ellers stort sett kun i Albania i vår del av verden.

Aha, skjønner. Så i Norge er det krav til B-vern uavhening av 1/3 fase IT/TN anlegg?

Rio

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:22

Aha, skjønner. Så i Norge er det krav til B-vern uavhening av 1/3 fase IT/TN anlegg?

Ja, og akkurat der er vi ganske unike.

For øvrig er b-vern-diskusjonen en helt annen diskusjon enn Schuko-diskusjonen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:22

Ja, men kun i mode 3 og fast lading i mode 2. Unntaksvis lading i mode 2 er fullt lovlig uten jordfeilvern type B.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Zero-talent

Sitat fra: Sele på mandag 12. februar 2018, klokken 17:48
Schuko lading på eksisterende kurser er en bruksendring og forbudt. Du må opp med egen kurs 10A og B-vern.
...og når (årstall) ble dette med "bruksendring" vedtatt med dagens ordlyd. Har de som begynte å lade elbilen sin på Schuko i garasjen på slutten av 90-tallet i det hele tatt gjort noen "bruksendring" etter dagens definisjon? ...eller gjorde de endringen før kravet til endring kom? ...tilbakevirkende kraft?

Det er ikke synsing og irrelevant. Jeg saker fra DSBs veileder for lading:

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

Selvfølgelig BØR man oppgradere, men samtidig er dette dyre greier og det er ikke gitt at man bare har 15-20.000 kr liggende under madrassen... Elektrikerne skriver jo regning med dobbel gaffel så fort det er elbil. Verre en blomsterhandlere og nipsbutikker når man skal feire bryllup.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Helge

Sitat fra: Sele på mandag 12. februar 2018, klokken 17:48

Synsing og irrelevant?? NEI slett ikke Sele! Tilbakevirkende kraft/ikke tilbakevirkende kraft er viktige begreper i Norge. "Zero-talent" som kom meg i forkjøpet på å kommentere deg visste om det tidspunktet jeg ikke visste før nå. Nemlig at kravet gjelder fra 2016:  "DSB merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft)"
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Orbit

Merk at dette unntaket gjelder dedikert kontakt tiltenkt lading (dvs eneste kontakt på kursen), slik kravet var i forrige versjon av kravene. En vilkårlig Schuko-kontakt som deler sikringskurs med andre forbrukere vil i dag være utenfor reglene for bruk til regelmessig lading, selv om den tidligere er brukt til elbillading (og den gang var innenfor forskriftene).

At dette gjør at en mister en lademulighet en tidligere har hatt, har ikke noe med at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft, ref eksempel jeg tok med i en annen tråd
Sitat fra: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36576.msg630822#msg630822"Tilbakevirkende kraft" er at en ikke kan bli straffet for noe en har gjort før det kom nye regler, ikke at gamle regler skal gjelde til evig tid. Eksemplvis fartsgrenser som settes ned, så kan en selvfølgelig ikke få bot i dag for at en tidligere har fulgt skilting med høyere fart. Og alle må følge den nye fartsgrensen, selv om de tidligere har kjørt lovlig i årevis på samme vei i høyere fart. At det koster noe ekstra å følge nye regler er hverken bot eller straff.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA