Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere

Startet av Kai, fredag 12. august 2011, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ole C

Hei

Jeg ringte selger idag han sier jeg må regne med at bilen kommer på 290000 NOK  ferdig levert

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

jkirkebo

Sitat fra: Ole C på tirsdag 02. august 2011, klokken 21:46
Hei

Jeg ringte selger idag han sier jeg må regne med at bilen kommer på 290000 NOK  ferdig levert

Hmm, det hørtes jo mye ut ? Prisanlagene hittil inkl. leveringsomkostninger har jo ligget rundt 260-270k. Metallic lakk koster kanskje 5k ? Og om vinterdekk på felg kommer på over 12k protesterer jeg. Men klart, om du punger ut 2800,- for det totalt ubrukelige solcellepanelet nærmer det seg jo. Jeg anbefaler ingen å bruke penger på det.

Når det er sagt, 290k mot 280k betyr for meg 3671,- pr. måned i lånekostnader i forhold til 3545,- så noen katastrofe er det ikke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Jeg sjekket forsikringspris i dag. Dvs. jeg prøvde å gjøre det i går men bilen fantes ikke i Gjensidiges systemer så dama måtte sjekke opp endel. Fikk telefon tilbake i dag og prisen ble ganske bra synes jeg:

Kjørelengde: 12000km
Bonus: 70% 4.år
Pris: ca. 4500,- pr. år

Dette er ca. 1500,- lavere enn Touranen. Kostnaden på den synker også siden vi setter ned kjørelengden til 5000km, så totalt ender jeg opp med ca. 3000,- i økte forsikringskostnader for en ekstra bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 18:22
Jeg sjekket forsikringspris i dag.
Håper det er med kasko ?
Elbilforsikringen koster 4250,- med full kasko og fri kjørelengde.  Dessverre ikke så gunstig som den engang var.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på torsdag 04. august 2011, klokken 19:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 18:22
Jeg sjekket forsikringspris i dag.
Håper det er med kasko ?
Elbilforsikringen koster 4250,- med full kasko og fri kjørelengde.  Dessverre ikke så gunstig som den engang var.

Ja, det er full kasko. Ikke leiebil da, det har jeg ingen bruk for (vi beholder jo Touranen). 250,- billigere er for lite til å bytte selskap, det blir jo flere regninger å betale dvs. mer jobb og flere gebyrer sammenlignet med å få økt det månedlige trekket en smule.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Sjekk Storebrand. Der kan man få prisen via hjemmesiden deres.
Med 20.000km/år og full bonus ender jeg opp med under 3.000,-/år i forsikring. Tviler på at man får det billigere enn det andre steder.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

jkirkebo

Sitat fra: Ole C på lørdag 16. juli 2011, klokken 16:19
Jeg skrev billig tidligere , men jeg trekker det tilbake.

:'( De 255000 blir til 295000 til slutt......   :'(

Men jeg skal ha en Leaf   ;D kommer til å spare noen tusen  i måneden bare på Bensin.

Sitater fra nylig intervju:

"- 255.000 kr er levert Drammen havn. I tillegg kommer lokale reg. / lev.omkostninger. Disse er ennå ikke bestemt, sier Frode og vender seg til en representant fra den lokale forhandleren Birger N. Haug. Selgeren vet det heller ikke, men kan fortelle at de i Oslo/ Bærum for vanlige biler normalt belaster med 5.950 kr i reg. / lev.omkostninger."

Metallic lakk koster 4.000,-
Vinterdekk typisk 12.000,-

Det skulle bety 277.000,- til sammen, evt. 280.000,- med det ubrukelige solcellepanelet til 2.830,-.

Så 295.000 var vel noe pessimistisk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2011, klokken 19:23
Klipp fra manualen side 7: "Caution A 3-phase delta-connected transformer secondary without a center-tap on one leg is not usable with the LCS. No "neutral" point is available to be connected to ground for groundfault protection, and the LCS will not allow the contactor to close if  it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary.

Det vil si denne kan ikke brukes slik den er i Norge.

Jeg tror ikke det er noe problem. Det som står over er jo at den ikke kan tilkobles 3-fase uten jord. Med tilkoblet jordledning bør det gå helt greit selv om vi har flytende jord i Norge. Den skal tross alt bare sjekke at det ikke går strøm i jordledningen, akkurat det som en vanlig jordfeilbryter sjekker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ovev på torsdag 04. august 2011, klokken 20:55
Sjekk Storebrand. Der kan man få prisen via hjemmesiden deres.
Med 20.000km/år og full bonus ender jeg opp med under 3.000,-/år i forsikring. Tviler på at man får det billigere enn det andre steder.

Takk for tips, med 12.000km og 70% endte jeg opp på 3200,-. Helt klart en forbedring. Siden Touranen går ned en god tusenlapp pga. kjørelengde blir det da bare 2000,- dyrere i året for en ekstra bil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#69
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. august 2011, klokken 15:08
Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2011, klokken 19:23
Klipp fra manualen side 7: "Caution A 3-phase delta-connected transformer secondary without a center-tap on one leg is not usable with the LCS. No "neutral" point is available to be connected to ground for groundfault protection, and the LCS will not allow the contactor to close if  it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary.

Det vil si denne kan ikke brukes slik den er i Norge.

Jeg tror ikke det er noe problem. Det som står over er jo at den ikke kan tilkobles 3-fase uten jord. Med tilkoblet jordledning bør det gå helt greit selv om vi har flytende jord i Norge. Den skal tross alt bare sjekke at det ikke går strøm i jordledningen, akkurat det som en vanlig jordfeilbryter sjekker.

USA har et splittfase system. I boligområder er fordeling oftest bygget med en-fas transformatorer med midtuttak. (Av noen feilaktig kalt 2 fas. 110V på hver side, en arv fra Edisons DC system). Trefase fordeling i næringsområder er oftest en deltakoblet 220V transformator hvor den ene leggen har midtuttak. Disse midtuttakene er jordet. I vårt IT system (som er det vanlige) har vi en delta koblet transformator hvor ingen punkter er koblet til jord. Mao nettop en slik konfigurasjon som beskrives at ikke kan benyttes, siden «it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary». Dette er altså en funksjon ulik en jordfeilbryter som du kan legge inn og som kobler ut om det går en jordstrøm, her får du ikke startet om du mangler forbindelse til 0 pkt. i tillegg til at den har jordfeilbryter funksjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 08. august 2011, klokken 20:44
USA har et splittfase system. I boligområder er fordeling oftest bygget med en-fas transformatorer med midtuttak. (Av noen feilaktig kalt 2 fas. 110V på hver side, en arv fra Edisons DC system). Trefase fordeling i næringsområder er oftest en deltakoblet 220V transformator hvor den ene leggen har midtuttak. Disse midtuttakene er jordet. I vårt IT system (som er det vanlige) har vi en delta koblet transformator hvor ingen punkter er koblet til jord. Mao nettop en slik konfigurasjon som beskrives at ikke kan benyttes, siden «it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary». Dette er tydligvis ulikt en vanlig jordfeilbryter som kobler ut om det går en jordstrøm, her får du ikke startet om du mangler forbindelse til 0 pkt. I tillegg til at den kobler ut ved jordfeil.

Jeg tror dette med at jord skal være tilkoblet transformatoren kun er skrevet slik fordi produktet er beregnet på det amerikanske markedet og der er det slik. Jeg ser ingen tekniske grunner til at det ikke skulle fungere med flytende jord isteden. Men spør du de om det fungerer får du sikkert negativt svar fordi de ikke skjønner seg på hva slags system vi har i Norge og ikke vil garantere noe de ikke vet noe om. Det er vel tross alt bare vi og Albania som bruker dette ? ;)

Antageligvis måler den at den har spenning mellom alle fasene og jord. Uten jord = 0V og ingen funksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. august 2011, klokken 20:55
Det er vel tross alt bare vi og Albania som bruker dette ? ;)

I tillegg til de aller fleste sykehus i hele Europa og en del industri hvor fordelene med et IT system oppfattes som viktige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aurba

#72
Sitat fra: Griffel på mandag 08. august 2011, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. august 2011, klokken 15:08
Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2011, klokken 19:23
Klipp fra manualen side 7: "Caution A 3-phase delta-connected transformer secondary without a center-tap on one leg is not usable with the LCS. No "neutral" point is available to be connected to ground for groundfault protection, and the LCS will not allow the contactor to close if  it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary.

Det vil si denne kan ikke brukes slik den er i Norge.

Jeg tror ikke det er noe problem. Det som står over er jo at den ikke kan tilkobles 3-fase uten jord. Med tilkoblet jordledning bør det gå helt greit selv om vi har flytende jord i Norge. Den skal tross alt bare sjekke at det ikke går strøm i jordledningen, akkurat det som en vanlig jordfeilbryter sjekker.

USA har et splittfase system. I boligområder er fordeling oftest bygget med en-fas transformatorer med midtuttak. (Av noen feilaktig kalt 2 fas. 110V på hver side, en arv fra Edisons DC system). Trefase fordeling i næringsområder er oftest en deltakoblet 220V transformator hvor den ene leggen har midtuttak. Disse midtuttakene er jordet. I vårt IT system (som er det vanlige) har vi en delta koblet transformator hvor ingen punkter er koblet til jord. Mao nettop en slik konfigurasjon som beskrives at ikke kan benyttes, siden «it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary».


Må si meg enig med Griffel her. Ladeenheter for TN - TTsystem vil ikke virke på et TI system.
Målingen av eventuell jordfeil er annerledes i et system med "flytende jord" (terra isolated ) enn ved et system med nulleder. Ved TN - TTnettverk så måler man kontinuerlig at det er jordforbindelsen mens man i et TIsysten måler at isolasjonen mellom jord og strømførende ledere er høy nok.

For mere informasjon les dette på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system#IT_network
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem
Think City 2010, Lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA