Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service og garanti Leaf

Startet av Mumitrollet, tirsdag 06. februar 2018, klokken 09:04

« forrige - neste »

Mumitrollet

Bilen har gått 57000km, og har ikke vært på service. Det nærmer seg nå km for andregangsservice. Må jeg ha den på både førstegangsservice og andregangsservice for å opprettholde garantien, eller vil det holde med en service?

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

casall

Jeg trodde egentlig at man måtte 1 gangs service etter 1 år, og senest innen 3 måneder etter det er gått 1 år for å opprettholde garantien. Og sånn fortsetter det med de andre servicene. Men jeg er ikke helt sikker. Ta også ring din lokale Nissan forhandler, så hjelper de deg nok.

bob-bob

Jeg gjetter på at om du tar service og får sjekket bil nå , så gjelder garanti fra nå og videre.... Så vanskelige er de sikkert ikke.  ( derimot er det ikke sikkert du får dekket eventuelle feil som kan ha oppstått pga manglende service FØR dette tidspunktet, men jeg tror vel egentlig at garantien gjelder uansett , juridisk sett. )

Det viktigste er vel at med fullt servicehefte så slipper man lange diskusjoner stort sett ....  :D

Limodriver

Min erfaring er at reklamasjoner møtes med et tomt og avvisende blikk uansett hva det måtte være. Nissan har aldri hørt om samme feil på andre Leafer. Dette gjelder også feil som er beskrevet utallige ganger på elbilforum. En kan fort risikere flashback fra Mercedes w210, der absolutt alle var kjent med at bilene rustet. Men Mercedesforhandlere hadde aldri hatt noen reklamasjoner på dette. Forskjellen på Mercedes og Nissan er at Mercedes snudde og innrømmet svakhetene etter en lang periode.

Når det gjelder bortfall av garantiansvar/reklamasjonsrett må det være en årsakssammenheng mellom manglende service og feilen. Det er vanskelig å se for seg hva det skal være på en Leaf. Dersom du sparer servicekostnadene og heller bruker disse pengene til reparasjoner på fornuftig prisede verksteder vil du nok komme langt bedre ut økonomisk. Reklamasjoner kan fremsettes overfor forhandler likefullt.

EV-FTW

Ser ikke problemet med å betale 2800 i året for en service, med stempel i boka

Dersom man er så «gnien»  at man skal spare de få tusen, Så får en heller ta konsekvensene av det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Limodriver

Det er akkurat den holdningen som gjør at merkeverkstedene kan ta seg betalt slik de gjør. Dersom det er å være gnien å ikke bruke kr 2800 for å få et stempel i et hefte får jeg heller være det, men jeg er beredt og i stand til å ta alle konsekvenser av dette.

Merkeverkstedene benytter seg av å så tvil rundt garantier dersom en ikke benytter seg av merkeverksteder. Har dere noen gang hørt elektrikere som sier at dersom en gjør noe på det elektriske anlegget selv og huset brenner vil forsikringsselskapet avkorte skadeerstatningen med 100%? Dette har akkurat samme innhold, det må være en årsakssammenheng for å nekte reklamasjon/skadeutbetaling. Dersom du har gjort noe arbeid som har resultert i skaden er det nærliggende at skadeutbetalingen blir avkortet. Dette gjelder også om du har gjort noe som ellers ville være lovlig som f.eks å forlate bilen med motoren i gang og bilen blir stjålet. Jeg tviler på at en kan reklamere på tyverisikkerheten selv om en har "stempel i boka".

EV-FTW

Sitat fra: Limodriver på onsdag 07. februar 2018, klokken 18:03
Det er akkurat den holdningen som gjør at merkeverkstedene kan ta seg betalt slik de gjør. Dersom det er å være gnien å ikke bruke kr 2800 for å få et stempel i et hefte får jeg heller være det, men jeg er beredt og i stand til å ta alle konsekvenser av dette.

Merkeverkstedene benytter seg av å så tvil rundt garantier dersom en ikke benytter seg av merkeverksteder. Har dere noen gang hørt elektrikere som sier at dersom en gjør noe på det elektriske anlegget selv og huset brenner vil forsikringsselskapet avkorte skadeerstatningen med 100%? Dette har akkurat samme innhold, det må være en årsakssammenheng for å nekte reklamasjon/skadeutbetaling. Dersom du har gjort noe arbeid som har resultert i skaden er det nærliggende at skadeutbetalingen blir avkortet. Dette gjelder også om du har gjort noe som ellers ville være lovlig som f.eks å forlate bilen med motoren i gang og bilen blir stjålet. Jeg tviler på at en kan reklamere på tyverisikkerheten selv om en har "stempel i boka".

Hvor sa jeg at en trengte å bruke merkeverksted?
En står fritt til å bruke det verksteder man vil, så lenge det er er godkjent verksted.

Viktigste er å få er stempel i serviceheftet, som viser at en har fulgt vilkårene for garantien.

At du har din agenda mot merkeveksted får være din greie.
Men å unngå å ta servicer, er et valg helt opp til hver enkelt. Men da må en også tåle konsekvensen av å ikke ha fulgt vilkårene.

Og det er langt lettere å selge en bil med komplett servicehistorikk!

Så var det da verdt å spare 2800 i året? Nei mener jeg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Mitt råd er og følge serviceprogrammet i garantiperioden. For TS så kommer dette til og ordne seg selv om han får et hull i servicehefte.

Trekkoppbil

Når det gjelder rustgaranti, så har jeg hørt rykter om at bilen må sjekkes regelmesit for at den skal gjelde.

En kollega av meg fikk fiksa rustskade på en 2012 for noen år sida, da den blei oppdaga på service, og det var en kjennt gjengangerfeil på kanal under førerdøra.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA