Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eksploderte celler i think

Startet av HHF, fredag 12. oktober 2007, klokken 19:30

« forrige - neste »

HHF

#15
Så skal bilen min visstnok være på bedringens vei. Det viste seg å være en boks som har stått og tappet strøm gjennom aktivering av varmeapparatet på et vis. Bilen var helt tom når den kom til verksted og etter opplading celle for celle, tømte den seg fra fredag til mandag igjen og da var strømlekkasje naturligvis konstatert. Det evige forbannede er jo prisen på slikt - deler og arbeid inkludert kommer det på over 25K. Da betaler jeg den 3. regningen i denne størrelsesorden i min korte elbilkarriere og må jo virkelig innrømme at det er den dyreste fornøyelsen jeg har hatt i hele mitt etterhvert lange liv. Det er nesten så jeg blir dårlig!  :-[
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

"Elbil - God samvittighet i dobbelt forstand ...."

Du er nå i alle fall veldig miljøvennlig. Med alle disse store regningene kan det ikke være mye igjen for andre miljøfientlige sysler, så som ferieturer, ny Tv etc. :D

Fra spøk til halvor. Får ønske du fra nå av kan nyte fordelen av investeringen din. Du har vel hatt mer enn rettferdig del av uhell og dyre regninger.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. oktober 2007, klokken 13:23

Du er nå i alle fall veldig miljøvennlig. Med alle disse store regningene kan det ikke være mye igjen for andre miljøfientlige sysler, så som ferieturer, ny Tv etc. :D

Det verste er at du nok ikke engang aner hvor presist på det berømte spikerhodet du traff akkurat nå ....  :-[ :-[
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Vet du hva de gjorde med bilen til å stoppe strøm lekkasje til varmeapparat. Det kunne være nyttig til andre som kommer til å få samme problemet  senere.
Foresten, kondolere.Bruk av en amperemåler kunne har avslørt feilen tidligere men man må finne fram til riktig kabel fra batteripakke. Dårlig at Think ikke har volt og amperemålere som standard.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Det var visstnok en boks (lurer på om den ble kalt HV-boks eller noe slikt) som var gåen eller dårlig og som var strømtyven. Den kostet den nette sum av kr 14.300,- mener jeg. I tillegg kom det jo en masse arbeid med å lade batteriene som måtte taes ut 2 ganger...  Har ikke hentet bilen ennå, så jeg regner med å få litt mer presis info om dette da. Skal etterposte på tråden her for ettertids oppslagsmuligheter.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Synes ikke du skal godta å betale for batteripakke ut/inn 2 ganger. Andre gangen bør verkstedet ta på sin kappe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Vet ikke helt. De fikk jo bilen inn når den var helt tom og måtte ta ut alt. Så fikk de opp alle batteriene igjen og trodde alt var ok når de var ferdige fredag. Skulle så teste den mandag igjen og da var den helt tom. Så måtte de jo ut med alt igjen og starte forfra for å få strøm på bilen for å kunne feilsøke. Antar de må ha alt inn for å få gjort det skikkelig ... Fikk et godt inntrykk av han som har holdt på, så jeg føler litt lite for å klage. Det eneste som slår meg i ettertid er om det hadde vært mulig å få satt inn en brukt boks, men det er for sent nå. Skal imidlertid spørre bare for å ha noe å ergre meg over senere ...  ;)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Jeg må bare spør de andre som kan dette, er det nødvendig å lade opp alle batteriene enkeltvis eller celle for celle. Er ikke derfor vi har service instrumenter til å overkjører vanlig ladeprosedyr og lade fra 0 volt til 100% automatisk?
Synes noenganger de Serviceverkstedene kommer med merkelig påstander av og til. De er alle i retning av å gjøre jobben ser ut som de er større enn de egentlig er. Jeg vet at de er ofte hyggelige folk men vi skylde de ikke et automatisk levebrød.......
Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#23
Riktig, Ken. Hvis verkstedet hadde feilsøkt først ville de sett at det var en reell feil på bilen. Det er ikke nødvendig å ta ut batteripakka bare for å lade den opp. Fremgangsmåten for å lade et helt dønn tomt batteri står i service manualen. Det er en forusetning at verkstedet har en spesallader til formålet, den kan de sikkert få låne fra Auskog.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Hmm - ja, det er jo dette jeg misliker med elbiler generelt for oss "ikke-ingeniører". Jeg føler ikke jeg har noen sjanse til å vurdere hva som er rett og galt, i motsetning til de mer tradisjonelle biltypene som man kan noe om. Når den skulle lades etter ankomst ble det ihvertfall ikke nevnt noen annen mulighet for meg enn å ta ut alt og lade batteriene opp på den måten. Når den så var tom igjen, måtte de begynne forfra sa de, for å ha strøm på bilen for å feilsøke...  Dette er jo Ford på Sjursøya som jeg har fått anbefalt og som jo skal kunne noe om disse bilene ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

#25
Jeg regner med at det er mulig å få tilgang til kablene på batteripakken.
Da burde det også være mulig å koble en ekstern lader til batteriet for å få nok strøm inn til at systemene begynner å fungere. Da kan jo den interne laderen overta, diagnoseutstyr osv kobles til.

Jeg har en slik lader, og den spør ikke om hvilken spenning jeg skal lade med. Det finner den ut selv.
Den lader fra 12 til 370 V, og leverer opptil 30A. Strømmen kan jeg justere fritt, slik at dersom jeg ikke er sikker på tilstanden til batteriet, så laderen jeg med en lav strøm til jeg ser at dette ser greit ut.

Med en slik lader hadde mye tid og krefter vært spart siden det jo egentig ikke var nødvendig å ta ut batteriene...

Jeg bruker denne laderen også i paralell til den interne for å få mer strøm inn på batteriet på kortere tid.
Må ha to stikkontakter, men det kan ordnes. En halvering av ladetiden kommer godt med noen ganger...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: HHF på lørdag 20. oktober 2007, klokken 21:10
Jeg føler ikke jeg har noen sjanse til å vurdere hva som er rett og galt, i motsetning til de mer tradisjonelle biltypene som man kan noe om. Når den skulle lades etter ankomst ble det ihvertfall ikke nevnt noen annen mulighet for meg enn å ta ut alt og lade batteriene opp på den måten.
Lars var så grei å legge ut hele Th!nk servicemanualen og tillegg:
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
Her står fremgangsmåten ved dønn tomt batteri (under 90 volt). Man trenger ikke å ta ut hele batteripakka.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Det lyder unektelig som om det har blitt brukt en unødvendig tung prosess da ja. Skal definitivt spørre hvorfor det ble gjort slik om det ikke er nødvendig. Regner jo helt klart med at de fleste av timene det blir snakk om nettopp kommer pga dette. Selve søket tror jeg ikke de har brukt noe særlig tid på for mandagen når jeg ringte hadde de mistanke om denne boksen allerede fordi de hadde merket seg noe når de koblet denn inn første gangen ... Spørsmålet jeg så sitter igjen med blir jo bare hvor jeg skal gjøre av bilen neste gang det skjer noe med den om ikke disse jeg nå har brukt er helt 100% ? Ford Skøyen har jeg jo hørt at tar i godt hver gang og ikke nødvendigvis er særlig bra.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

Snakk med Øyvind Lunde. Om ikke han ka hjelpe deg direkte, så kan ha sette deg i forbindelse med andre som er langt billigere enn Autoplaza. Og mer politelige.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

HHF

Det var gjennom hans anbefaling jeg nå endte opp med å levere bilen der den er nå ... Det var også derfor jeg trodde det var det beste stedet jeg kunne få den inn.  Om det er enklere ting som Øyvind kan ta, er det klart jeg skal benytte han. Han virket veldig hyggelig på telefonen!  :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA