Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eksploderte celler i think

Startet av HHF, fredag 12. oktober 2007, klokken 19:30

« forrige - neste »

HHF

Nå er noe galt med Thinken min, ser det ut til. På fredag var den sist i aksjon og kjørte en normal tur og ble parkert med 15-20% strøm i følge måleren. Nå i dag skulle jeg kjøre den igjen, men får en "System failure" melding når jeg prøver å starte den. Slik melding har jeg sett før også, men den har blitt borte igjen og start har vært mulig på forsøk nr 2. Nå ga den seg ikke og til sist tenkte jeg at det kanskje ville være lurt å lade. Det gikk heller ikke - det kommer opp en melding som sier "Charging fault" og Service required.

Nå står jeg rådvill tilbake og lurer på om noen har noen tips her. 12v batteriet er byttet på forrige service. Er eneste mulighet å ringe NAF og få den fraktet til verkstedet?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

eledille

Jeg har også opplevd dette. Jeg tror jeg slurvet med startprosedyren.

Slå av tenningen og dra ut sikringen til dashbordet (mener det er øverste høyre sikring, men sjekk om du kan), tell til 60 og sett den inn igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

HHF

Takker for svar!
Prøvde dette nå (først med sikring nr 18 og så med sikring nr 30) uten at dette hjalp i noen av tilfellene.  Begge disse inneholdt instrument som beskrivelse i tillegg til annet, men det var 30 som tok strømmen i instrumentpanelet med trippteller osv.

Andre gode tips mottas med glede.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Motorlåsen har to endebryter og det har skjedd at de armene til disse mikrobryterne måtte bøyes litt så at systemet kjenner at de er aktivert. Det er ikke vanskelig å ta lokk av fra motorlås (lett synlig under panseren, midstilt og sort plast) og skjekk at de blir aktivert. En god triks er å gå gjennom start prosedyren og aktiver revers med gir lever. Om ikke man få revers blinkelys et par sekunder etter valg,  så velg Park og prøv igjen på revers-flere ganger om nødvendig. Om systemet ikke kjenner til aktivert endebryte så kommer feilmelding etter hvert. Det er mulig å lure systemet av og til og blinkelyset betyr OK så bare kjør men feilen kommer stadig tilbake og må rettes opp. Kjenner til en annen som har hatt samme problem-
Håper at dette var behjelpelig-Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Hmmm - dette lyder som noe ambisiøst for meg rent hjemmemekkmessig. Har ikke tatt av panseret og tenkte kanskje jeg skulle unngå å begynne på det, men er åpen for å gjøre et forsøk om jeg må. Mener du at dette er en sannsynlig årsak til nettopp de symptomene jeg beskriver? I så fall vil jeg prøve.

Er ikke sikker på om jeg helt forstår dette med trisket du beskriver. Jeg prøver jo startprosedyren, men får system failure når jeg vrir om nøkkelen første gang (holder da bremsen nede og den står i park). Mener du jeg bare skal sette den i revers selvom det står system failure i displayet?

Takker for hjelpen og håper på en utdypning... !    :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Synd at du har fått problemer med Th!nk, HHF. Før du begynner å skru vil jeg foreslå at du får lest ut feil med diagnoseinstrument. Det vil lede deg til riktig komponent på bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Ja, jeg må innrømme jeg har sittet i bilen (med dørene lukket) og bannet høyt noen ganger nå. Godt bilen er så tett som den er, så tror jeg omgivelsene har blitt lite oppmerksomme på akkurat det.

Du mener jeg bare bør få bilen inn til Ford på Skøyen? Diagnosestilling gjør man vel ikke selv? Jeg har også lite lyst til å begynne å mekke på dette selv.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#7
Skrur du ikke selv har du vel ikke noe valg, HHF. Diagnoseinstrumentet er det bilde av på side 9 (pdf s. 10) i servicemanualen
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
"System fault" betyr at noe er feil. Med diagnoseinstrumentet kan man lese ut akkurat hvor feilen ligger før man begynner å skru.

Dersom feilen ligger i endebryteren til gearlåsen som Ken tipser om, kan det kanskje la seg gjøre å lure bryteren til å virke ved å dytte litt på bilen. Med parkbremsen av skal du kunne dytte bilen en centimeter fram og tilbake. Da klarer du kanskje å kjøre til verkstedet i stedet for å ringe NAF.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Jeg har jo skrudd litt på bil før, men fristes ikke så mye av noe såpass spesielt som dette som jeg også føler er veldig sårbart. Så på manualen du linket til - det verktøyet har de vel stort sett på verkstedet og hos spesielt interesserte, så da blir det nok verksted. Har vel en begrenset egenandel i tauing med NAF som medlem der, så det går nok greit. Får ta bussen i morgen og så ringe Ford og høre hva vi skal gjøre. Håper nå bare det ikke er noe alvorlig.

Var jo nettopp igjennom litt krisemaksimering med mulig fremdriftsbatterisvikt som jeg følte jeg akkurat var over med et par hyggelige turer med god rekkevidde. Så kommer dette. Det er litt slik jeg følte det var som Peugeot-eier også - en stadig uro og frykt for at noe skulle gå galt. Liker det dårlig og det er helt klart mitt store ankepunkt mot elbilene jeg har hatt - det er altfor skjørt i forhold til mer konvensjonelle biler.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Litt presisering da. Skru nøkkelen en hakk og venter til lysene slutter å blinker. Skru en hakk til og sjekk at lyden fra vannpumpen får en litt høyere frekvens( bremse servo pumpe bråker ofte samtidig) Høyere lyd betyr DC-DC omformeren har overtatt sttrømforsyning fra batteriet. Så snart du få den høyere lyden så selekt revers. Om ikke reverslys blinker et par sekunder senere, selekt Park ingen og forsøk å få revers igjen osv fram til du få den blinkende lys. Da kan du veksle mellom framdrift og revers uten problemer. Om du få den feilmeldingen med en gang etter andre nøkkel vri det kan være noe annet som feiler men det er verdt å bruke litt tid på prosedyren ovenfor. Etter feilmeldinger er det best å skru av tenningen og la være noen minutter  før neste forsøk.
Alle biler kan få irriterende feil etter min erfaring. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Ta kontakt med Øivind Lunde i Nittedal.
Han har diagnoseutstyr og svar på de fleste feil.
Prisen hans er nok også mye hyggeligere enn det Ford opererer med.
Han har tlf.: 901 244 27
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: HHF på søndag 07. oktober 2007, klokken 23:55
Liker det dårlig og det er helt klart mitt store ankepunkt mot elbilene jeg har hatt - det er altfor skjørt i forhold til mer konvensjonelle biler.

Problemet er vel egentlig alderen på bilene, kombinert med prisen på reservedeler og tilgangen på disse, samt kostnaden på verkstedsarbeid. Enkelt og sundt vedlikehold kan også svikte, og selv om bilene våre trenger veldig lite stell, er det viktig å passe på elementære ting, så som vannpumpe, servicebatteri,  og børster og kommutator på PSA

Hadde dette vært vanlige biler, kunne du fått nærmeste nabo med skiftenøkkel til å bytte f.eks generator som du kunne hentet hos huggeren for noe hundrelapper. På elbil er ting egentlig enda enklere, men delekostnaden kommer vi ikke forbi, og da blir slike opplevelser som du har hatt både med PSA og nå Think nifse og dyre.

Vil også anbefale å ta kontakt med entusiaster slik Boogie sier. Folk av dette kaliberet bryr seg ofte mer om bilene enn penga, og har enn viss "yrkesstolthet" over å holde enda en bil på veien.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Ken : Jeg prøvde prosedyren før jeg måtte løpe til bussen i dag og når jeg setter inn nøkkelen, skjer ingenting på første "kneppet". På det neste tenner jo lysene og energimåleren rører litt på seg ned og opp igjen. Her kommer system failure også opp og utropstegnet blir stående. Det skjer så ingenting når jeg vrir videre på nøkkelen her. Får derfor ikke noen respons.

Beklager min litt "sutrete" melding tidligere. Skjønner jo at det ikke akkurat bidrar til noe positivt og det er klart at elbilene ikke er de eneste med feil. Min frustrasjon går nok mest på hjelpeløsheten jeg føler. På en "normal" bil ville jeg være istand til å diagnostisere meg frem til en del ting og fikse selv til en billig penge - gjerne med hjelp av naboen  ;). På elbilen må jeg ha hjelp hver gang.

Skal forsøke å ringe nummeret som opplyst og høre. Den største utfordringen der går vel på at det er Nittedal - vet ikke om NAF uten videre vil kjøre bilen helt dit - de har vel egentlig en policy om nærmeste verksted ... Får høre med dem også.

Takker uansett for hjelp fortsatt. Uten forumet her tror jeg ikke jeg ville ha turt å ha elbil engang  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: HHF på mandag 08. oktober 2007, klokken 08:54
På elbilen må jeg ha hjelp hver gang.

Takker uansett for hjelp fortsatt. Uten forumet her tror jeg ikke jeg ville ha turt å ha elbil engang  ;D

Ja, for oss (i alle fall meg) som egentlig ikke har peiling på el-bil, er dette forumet uvurderlig! Selv bor jeg utenfor Ålesund, så det er nok alt for langt for meg å reise innom disse virkelige ekspertene, men det er så deilig å klare det selv, takket være hjelpen man får på forumet. Et godt forum er det viktigste verktøyet i enhver hobby, og i jobben min benytter jeg mange forum også.

Det beste her er at de som virkelig har peiling nærmest står i kø for å hjelpe, og aldri har jeg mottatt så mye som et skjevt ord når jeg ber dem bruke teskje (les: jeg er livredd for å gjøre noe galt, og spør derfor gjerne om detaljer som jeg ser i etterkant at det var innlysende hvordan det skulle være). Jeg skiftet inntakskabel på thinken for litt siden, og det ble disket opp med alskens hjelp, helt ned til delenumrene jeg skulle ha på Biltema!  Helt fantastisk! :D

Det ble en lang post uten noe hjelp dette her, men jeg ønsker deg uansett lykke til, og håper du får bilen på stell. Jeg merker i alle fall at hvert problem som har opstått (har ikke hatt så menge, heldigvis) virker litt mer overkommelig når jeg vet at det er god hjelp å få her. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Litt sutring er OK fordi jeg godt forstår den maktløse følelsen selv. Makt skaffer vi gjennom selvhjelp, kunnskap og felleskap. Ikke ta noe hurtig beslutninger, gjerne ta bussen og en tenkepause.-Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA