Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1631,5 km på en lading

Startet av Lunde, torsdag 11. august 2011, klokken 16:21

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: daggad på fredag 21. oktober 2011, klokken 13:01
Det jeg først og fremst reagerer på er at bilblader som ikke er imponerte over elbilene, gjerne hyller en Porche Cayenne for eksempel. Kjører den på bane og berømmer de fantastiske egenskapene i høy fart, eller en Touareg som klatrer over store steiner som om det var grus. Disse får gjerne klare seksere for hvor fantastiske de er.
Er disse bedre egnet til daglig bruk enn en iMiev eller Leaf ? Hva i alle dager skal man med en slik bil om man ikke eier en tømmerhytte langt oppe på fjellet over autostradaen ?
For de aller fleste er disse bilene bare fallossymboler for folk med for mye penger, og som å skyte spurv med kanoner.

Ey, vi er friluftsfolk som går mye på tur, og vi har tenkt å benytte Leafen som fjellbil. Alle Cayennene jeg har sett har hatt 28" felger og 5mm gummi på skoene, så de har nok aldri sett en grusvei :P
Nissan Leaf

bosonic

Det er nok mange flere som er innom her på forumet og leser innlegg, enn de som skriver innlegg. Mitt inntrykk er at de som vi ikke "hører noe til" er de som "kjøper og kjører" elbil.
Tror heller ikke at de som kjøper elbil er de ivrigste leserne av motorblader.

Elbilutbredelsen fremstår nærmest som en stille revolusjon. Miev har virkelig skrudd denne revolusjonen opp et par hakk, og nå når Leaf er på banen så vil denne revolusjonen eskalere.

Det finnes 2 hovedkategorier av elbilmotstandere:
1. De som "aldri" vil godta elbil som noe alternativ (fundamentalistene)
2. Det som gjerne vil kjøpe seg elbil når denne går like langt på en lading som en "fossilbil" går på en tankfylling, og bilene ellers oppfører seg "likt", og har samme pris.

Det finnes 3 hovedkategorier av elbiltilhengere:
1. De som synes det er spennende å prøve ny teknologi, og som tilpasser seg "bilens begrensinger" (innovatørene)
2. De som med å bruke elbil sparer tusenlapper i løpet av året i bompenger, parkering og reduserte driftsutgifter (etc) ("jeg vet hva jeg holder på med")
3. De som vil prøve elbil, men som ikke våger enda, pga negativ omtale og liten evne til å mekke selv.("gjerdesitterene")

Vi som har fulgt med "en stund" ser hva som skjer og gleder oss over eskaleringen i teknikk og tilbud.
Dere andre får kose dere med Statoil og oljesand en stund til.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ellen40

#17
Jeg har bildilla, har hatt det hele livet og for meg er det flere ting som mangler i denne debatten om elbiler kontra fossilbiler i media.
Har nå kjørt Nissan Leaf i tre mnd. (ca. 4000 km) så erfaringsgrunnlaget begynner å komme.
Selve kjøre opplevelsen mener jeg er utrolig interessant og jeg fatter ikke at dette ikke skrives mer om. Punkter jeg savner synspunkter på:

1: Vibrasjoner fra motor og drivverk er HELT fraværende. Dette er rett og slett en befrielse/ fantastisk. Masse krefter uten en bevegelse - overlegent.

2: Lyd/støy fra motor og drivverk er HELT fraværende. Oppleves nesten som å segle, man løftes frem av masse moment uten en lyd. En BMW rekkesekser eller en amerikansk V8er er jo veldig "herlig" og da slår jeg av radioen for å høre på motoren, men når alternativet er ingen lyd/støy er det jo åpenbart helt overlegent. Har forøvrig "diesel allergi" selv etter å ha kjørt en stund 2010 mod. ny 530D og nesten ny Audi 2,7D. Diesel er og blir "treskeverk" og SPESIELT de triste greiene som halve landet kjører rundt med under panseret (stakkars folk).

3. Ingen gir, bare jevn uavbrutt KRAFT/AKSLERASJON. Nevner igjen 530D, med BMWs 8 trinns sportsautomat. Er jo veldig bra gir. DSG likeså. Flotte  systemer... men unødvendig kompliserte og i forhold til alternativet som nå finnes blir det bare dårlig, unødvendig og avleggs. I tillegg slipper man flere hundre bevegelige deler, masse vekt og drivverk med motstand. Leaf er helt overlegent opplevelsesmessig og teknisk.

4: 50/50 vektfordeling og super lavt tyngdepunkt. Nissan Leafen kan faktisk "kastes" gjennom svinger. Utgangspunktet for gode kjøre egenskaper er jo overlegent i forhold til en tilsvarende "framtung" Golf med mye høyere tyngdepunkt. Leafen kjører litt som en typisk "world car" hvor amerikanske/store markedes preferanser på styring etc. er vektlagt, men utgangspunktet for å bygge en bil med skikkelig GTI opplevelse er ypperlig.
 
5: Ingen forsinkelse når man "trør på". Ingen kick down forsinkelse, ingen turbo forsinkelse (halve Norges befolkning sliter med turbo lag daglig) Leaf gir en fantastisk nøyaktig og gøyal kjøreopplevelse i forhold til konkurrentene.

Nevner også at jeg slipper å tenke på at alt under panseret må bli gjennomvarkt før man "trår til". Med Leafen kan man "spinne ut av gårdsplassen" uten å ha dårlig samvittihet for hard slitasje på motor, clutch eller automatgir.

6: Aldri mer sette seg inn i kald bil. Et trykk på telefonen og man setter seg inn i varm bil med varmt ratt. Dette alene er nokk grunn nokk for mange til å velge Leaf.

UTFORDRER redaktøren Stein P å kommentere ovennevnte. (Det er jo SÅ LITE interessant og kun skrive om rekkevidde. Alle vet jo at en elbil klarer de aller flestes daglige bilbehov, bortsett fra ferie og hytteturer).
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

gbzdoc

1, check, 2, check, 3, check, 4, check, 5, check, 6, dobbelt check!

Er nok ikke lenge til folk begynner å trimme disse bilene også, på lik linje med fosilene... :)

elektrolux

Meget gode poeng!

Mangel på vibrasjoner merkes vel først når en hopper tilbake til en fossilbil. Selv trodde jeg fossilbilene mine var svært så behagelige, men etter å ha kjørt elektrisk merker en godt at selv V6er med ballanseakslinger taper mot en elmotor på komfor.

Som teknisk interresert hadde jeg nesten vondt av å starte opp en kald pumpedysemotor, og tanken på å måtte gjøre dette for hver småtur var medvirkende årsak til å kjøpe min første Elbil. Dieselen ble trygt plassert inderst i garagen, og etterhvert fikk den egen garage for å bli skånet for unødvendige oppstarter. Den ble etterhvert byttet ut mot en mer langtursorientert og større diesel, som også har dobbelseng under taket om en skulle få behov for søvn underveis. Nå går det måneder mellom hver tur, mens batteribilene tar unna 99% av transportbehovet til familien vår.

Du nevner at en kan gi full pinne fra kald start på Elbil. Den tåler dette nok mye bedre enn en fossilbil, men all temperaturendring er en belastning, og jeg ville ikke brukt all tilgjengelig effekt fra første minutt selv på en elbil.

La temperaturen stige jevnt i motor og styring, så vil nok elektronikk, batteri og motor vare enda lenger. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 21. januar 2012, klokken 00:01
Er nok ikke lenge til folk begynner å trimme disse bilene også, på lik linje med fosilene... :)
Det er over 10 år siden man begynte med det i Norge http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3322.0.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gbzdoc

Jo da, er klar over det, men det blir mest å se på som fikling sammenliknet med det Mr. Rimac f.eks. holder på med:



Eller White Zombie:
http://www.plasmaboyracing.com/

Det er jo sånn man setter fossilhodene på plass... :-D

Nissmo utgaven av Leaf bruker jo visstnok så vidt jeg skjønte original motor og drivverk, så noe ekstra kan vel tynes ut av en Leaf også om man vil. :-)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på søndag 22. januar 2012, klokken 00:12
Nissmo utgaven av Leaf bruker jo visstnok så vidt jeg skjønte original motor og drivverk, så noe ekstra kan vel tynes ut av en Leaf også om man vil. :-)

Nismo-Leafen er lettere, det er der den ekstra ytelsen kommer fra. Motoren leverer det samme som i standard Leaf, 80kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ellen40

Imponert over denne E-30 BMWèn (hadde ikke sett den før). Heftig el-bil rett og slett, og betydelig mer bil enn denne White Zombie dragster datsunen.
Noen som har greie på hvor man kan lese om el-gokarter?. Mener å ha hørt at det kjøres en cup med el-gokarter og kjente motorsportutøvere i Frankrike?
Skulle gjerne byttet ut Rotax Max motoren min med elektrisik om det ble tilgjengelig:) Kjører aldri mer enn 10-15 min. i strekk med karten uansett og hadde vært utrolig artig om det finnnes noe som kan hamle opp med "fossil kartene". 
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

El rayo

Sitat fra: ellen40 på søndag 22. januar 2012, klokken 22:18
Noen som har greie på hvor man kan lese om el-gokarter?. Mener å ha hørt at det kjøres en cup med el-gokarter og kjente motorsportutøvere i Frankrike?
Trenger ikke reise så langt. Mener de hadde el-go cart-er hos Harald Huysmann i Oslo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Gokartene hos Huysman er for barn. 600W og topphastighet på 12 km/t.
Men jeg har en som er elektrisk, med 2,5 Kw kontinuerlig effekt og elektrisk dreiemoment.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA