Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1631,5 km på en lading

Startet av Lunde, torsdag 11. august 2011, klokken 16:21

« forrige - neste »

Lunde

I siste nummer av bladet BIl, Medlemsorganet til KNA , har journalist Stein Pettersen testet Telsa Roadster.
Jahh hva kan man forvente når slike eksperter skal teste?

Overskriften skriker i mot deg. "En bil til å bli kvalm av" . Ja det er faktisk ment i positiv rettning da man da bilen er så rask at man kan kjøre seg bilsyk. MEN bilen er ikke så enkel å kjøre meddeles det. "Gassen" er liksom sånn av og på og føles merkelig. "Dette er en bil for en times lek" påstår han. Sier langt mer om han enn bilen. ;D

Dog er konklusjonen at den kun er et leketøy som kan tynes til 200 kilometers rekkevidde. Han skriver forøvrig ikke om man må tyne bilen for å komme så langt eller kort, men han anbefaler faktisk LEAF om man skal langt. Unnskyld meg men hvor TJUKK I HUE kan man være å slippe straff i 2011? :P

Og sist men ikke minst kan en seriøs bilorganisasjon som KNA leve med slikt. dette føyer seg inn i en lang rekke tilsvarende artikler i samme blad og ikek minst MOTOR som er NAF sitt motstykke.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

SteinP

Spørsmålet er hvem som er mest forutsigbar her? En elbilentusiast som ikke ser noen ulemper med en helelektrisk bil, eller en journalist som skal gjøre vurderingen ut fra en referanseramme der alle biler tas med?

Faktisk tror jeg, med hånden på hjertet, at Bil er et av de bladene som følger alternative drivlinjer tettest av de produktorienterte bilbladene - at vi skal fremstilles som elbilhatere og dessuten blir beskyldt for å være tjukke i hue, sier minst like mye om andres hjelmstørrelse. Vi følger utviklingen tett både i bladet og på bilnorge.no - og samarbeider med klimabil.no.

Tesla Roadster ER en råd bil - men med den prislappen - for en avgiftsfri bil - må det være lov å stille andre krav enn at den skal være sanseløst raskt rett frem - for det er den absolutt.

Det er mye som er imponerende, men også en del som er skuffende. En av de tingene som skuffet meg, sammenlignet med andre tilsvarende biler, er nettopp kjørefølelsen som mest av alt minner meg om å kjøre radiostyrt bil. Sammenlignet med søsterbilene Elise og Speedster mangler det noe - i tillegg til de nesten 400 ekstra kiloene.

I neste nummer har vi sjekket rekkevidden på iMiEV mot Leaf, tar en full gjennomgang av alle elektriske biler som var i Frankfurt -  og vi er første norske blad som selv har vært å kjørt Tesla S - så nei - vi fornekter oss ikke.. ;-)

Stein P
Redaktør Bil

Joakim Sveli

Bra du svarer på kritikken. Det er litt sårt for oss dette med KNA siden de på sensommeren la ord i munnen på Finansdepartementet som FD selv måtte benekte med egen pressemelding. Dete hele med hensikt å spre usikkerhet om økonomiske betingelser for elbiler.

Har dere laget en artikkel om Model S og deres besøk på Tesla fabrikken? Når kommer denne?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

SteinP

Takk for det!

Bare for å klargjøre:
Bil er jo først og fremst et uavhengig bilblad med 300.000 lesere, der KNA bytter ut åtte sider i vår ordinære utgave. KNA har ikke noen annen redaksjonell rolle enn de åtte sidene de leverer til sine medlemmer.

Vi har vært hos Tesla og saken kommer i neste nummer - ute i begynnelsen av november.

Stein P

hens

Situasjonen minner litt om et brev som ble sendt av min bestemors onkel hjem til gamlelandet i 1912.

"Jeg har liten tro på disse moderne automobilene, folk vil snart gå tilbake til hestetransport, det er mye
billigere og sikrere."

Han var smed og levde av å reparere hestekjøretøy og sko hester.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

He he.

Alle er seg selv nærmest, og hva er vitsen med å jobbe med hester om en ikke har tro på dem?

Det var jo bra det gikk som det gikk, ellers ville den moderene værden lignet på dagens India, med store dyr overalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

BIL er vel som bilbransjen ellers.

De sier ikkeno om at halvparten av oljen går til å drive en bilpark som sløser bort 80% av energien, som er designet til å se teite ut om noen år, som ruster, bråker og som sysselsetter en hel industri pga av dyre karosserireparasjoner og komplisert mekanisk service.

Sånn jeg ser det lever de av å prate tull, som 0-100 på 3.6sek, 12 sylindre ,540hk, ting som ikke betyr noe som helst for oss vanlige folk, eller for miljøet i nabolaget. ???

GRS

#7
Elbiler er OGSÅ en del av bilbransjen, og "offer" for de samme forventingene til funksjon OG økonomisk gevinst/utvikling. Det virker som om man (eller endel?) i elbil-miljøet ser på seg og sine biler som "the good" og bilentusiaster/bilbransjen forøvrig som "the bad and the ugly".

De som tror denne tenkningen fører verden eller bilbransjen videre gjør etter min mening en alvorlig feilvurdering. Målsetningen for elbil-entusiaster OG bransjen/bilentusiaster generelt må være å få frem miljøvennlige og likeverdige, eller helst BEDRE alternativer enn det man kan få gjennom tradisjonell tenkning. Bedre på alle måter, ikke utelukkende mtp miljøet. Først da vil man få "iPhone-effekten", der man opplever et virkelig betydningsfyllt skille. Jeg tror det kommer med Tesla S.

Når jeg leser tester og omtale av våre mest solgte småbiler, trillingene, og ser at disse har ned i 6-7 mil rekkevidde i kulde, da blir jeg overrasket. Tror mange vil våkne med "hangover" pga. den ikke innfridde forventingene. Leaf er et skritt i riktig retning, men har også for dårlig "worst case" rekkevidde. Tesla og mange andre er inne på noe stort, som virkelig gjør elbil til et fullverdig eller bedre alternativ.

Kritikken i Bil er sikkert berettiget. Den følger tilsvarende uttalelser fra andre tester der Tesla blir sammenlignet PÅ SAMME GRUNNLAG som konkurrenter med lignende ytelse (fossile). Hvorfor skal en bil vurderes annerledes pga. el-drift? Det er jo som å fastslå at en elbil MÅ være dårligere......

Kritikken av respons på gass, kjørefølelse osv. finner man for mange andre merker også. Både Volvo og Audi har fått samme "playstation" kritikk tidligere, og har tatt det til følge. Det samme gjør sikkert Tesla.

Når det gjelder Teslaen som et leketøy, så vil vel de fleste gi samme karakteristikk til Lotusen den er basert på. Det ER jo leketøy. Hvorfor skal det endres pga. fremdriftsmåten?

Ser den ut som en Lotus, vil den bli testet som en også. Det må man leve med ;D

Skulle Tesla bygge noe annet enn en lekebil sportsbil;-) så måtte de basert den på en spennende småbil istedet. Som markedsførings-stunt har det jo funket som bare f. Så de som påstår at å snakke om "3.6 sek, 12 sylindre, 540hk" er tull, de har "rett", men likevel feil. Bil, mc, teknoligi og de fleste andre bransjer har blitt drevet fremover av trendsetterne som vil ha det siste og "hotteste". Dette har selskaper som Apple OG Tesla skjønt. Og det funker.

Det er den teknologien som skaper oppmerksomhet og setter rekorder som etter litt tid havner hos "vanlige" forbrukere.

TM3P sort/sort

daggad

Enig i at elbil ikke passer for alle, og at på faktorer som rekkevidde og muligheter for "oppfylling" er de milevis sine fossile konkurrenter.
Og dette at elbilbransjen trenger aktører som Tesla som lager spennende men kanskje noe upraktiske biler vil utvikle bransjen videre. Model S er jo spennende på flere måter, men den er jo egentlig ikke veldig viktig som et reelt alternativ da de vel ikke vil klare å produsere i nærheten hva markedet ønsker om den slår an. Men da vil nok de store være der raskt med alternativer vil jeg tro.

Men tilbake til bladet Bil som ifølge Lunde er useriøse til elbiler, og svaret fra redaktør som sier at elbiler må sammenlignes med fossilbiler på et generelt grunnlag.

Det jeg først og fremst reagerer på er at bilblader som ikke er imponerte over elbilene, gjerne hyller en Porche Cayenne for eksempel. Kjører den på bane og berømmer de fantastiske egenskapene i høy fart, eller en Touareg som klatrer over store steiner som om det var grus. Disse får gjerne klare seksere for hvor fantastiske de er.
Er disse bedre egnet til daglig bruk enn en iMiev eller Leaf ? Hva i alle dager skal man med en slik bil om man ikke eier en tømmerhytte langt oppe på fjellet over autostradaen ?
For de aller fleste er disse bilene bare fallossymboler for folk med for mye penger, og som å skyte spurv med kanoner.

Nå berømmes selvsagt også normale familiebiler. Og det er jo disse som den virkelig store kjøpermassen ser mot. Vi som liker elteknologien må nok for enda en god stund innfinne oss med at vi er på en relativ smal hylle, men flere (som meg) kommer stadig til og disse kommer gjerne fra både Porche og Hyundai leirene. Og i forhold til de virkelige pionerene på elbilisme er jo utviklingen formidabel.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

Den berømte "kul å bli sett i" faktoren råder. TH!NK har alltid vært håpløst upraktisk med to seter. Har noen andre mr sportslige utgaver på fire hjul noen gang vært "upraktiske". Neppe, men så er de så kule at det rett å slett ikke spiller noen rolle.

Typiske elbiltester har vært type Tronheim Oslo for å gni inn hva de ikke kan (eller i hvertfall ikke uten velvilje)
Tester de Sportsbiler på shopping med familien? En SUV på evnen til å fungere som flyttebil?

Det skrytes av girkasser med sømløse girskift, en forbrenningsmotor med rask responser og bunndrag er jo nesten som julekvelden. MEN om du har en teknologi som ikke trenger "girkasse" en motor som jobber sømløst uten vibrasjoer og nevneverdig støy er opplevelsen ikke verd å nevne. Pussig ikke sant?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

daggad

Sitat fra: Lunde på fredag 21. oktober 2011, klokken 14:28
MEN om du har en teknologi som ikke trenger "girkasse" en motor som jobber sømløst uten vibrasjoer og nevneverdig støy er opplevelsen ikke verd å nevne. Pussig ikke sant?

He he...jo godt poeng !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Og så glemmer alle alltid at det er lov å ha sin egen hybridløsning:

Nemlig å beholde Tuaregen til fjellturene, og ha en lett og liten og praktisk Elbil til alt annet der Tuaragen suger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. oktober 2011, klokken 16:42
Og så glemmer alle alltid at det er lov å ha sin egen hybridløsning:

Nemlig å beholde Tuaregen til fjellturene, og ha en lett og liten og praktisk Elbil til alt annet der Tuaragen suger.

Denne skal brukes !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elmo

Sitat fra: Lunde på fredag 21. oktober 2011, klokken 14:28
Den berømte "kul å bli sett i" faktoren råder. TH!NK har alltid vært håpløst upraktisk med to seter. Har noen andre mr sportslige utgaver på fire hjul noen gang vært "upraktiske". Neppe, men så er de så kule at det rett å slett ikke spiller noen rolle.

Har aldri sett noen biljournalist si noe negativt om Smart for two, men den har utseende som er til forveksling sik Think, bare mye mindre bagasje plass. Avstanden fra hode til bakruta er ikke stort større enn på Buddy, men der er det ikke noe problem.  GRRR >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GRS

@daggad: Kan ikke tenke meg produksjonskapasitet blir noe problem for Tesla.  Det eneste som kan ødelegge er om bilene er mye feil/reklamasjoner eller for lav pris slik at lønnsomheten blir dårlig. Tesla S vil også slå så fort an at konkurrentene MÅ legge inn et ekstra gir for å henge med. Se hva som skjedde i mobil-verden etter iPhone.

Skjønner ikke helt hva som er galt med å være negativ til enkelte egenskaper ved (noen) elbiler, samtidig som man kan hylle Cayenne som er en fantastisk bil på alle måter, og som også leveres som hybrid. Forstår ikke sammenligningen....

@Lunde: Kan ikke huske å ha lest noen tester av elbiler der testerne har vært negative til drivlinjen/funksjonen til denne. Det de er negative til er ytelse, "følelse" eller rekkevidde (når det gjelder drivlinjen). Ellers går det jo på egenskapene til bilen forøvrig, som BØR vurderes på lik linje som andre biler. Type motor skal ikke frita biler fra å innfri på andre felt.

@Elmo: Jeg har sett VELDIG mange tester der journalister har vært negative til det meste med Smart-logo. Det samme gjelder Fiat 500 som topper salgs-statistikkene. Rett og slett fordi det finnes bedre alternativer (objektivt sett) i samme prisklasse. Å sammenligne Smart og Buddy blir urettferdig på alle plan, bortsett fra når det gjelder pris ;). Der ligger jo noe av utfordringen for el-bilene.

@electrolux: Det optimale måtte jo vært å ha en el T5 Syncro m. campinginnredning og brukt BEINA til fjells :)

Ikke meningen å være "festbrems" på forumet her, men hvis man forventer at journalistene skal være objektive, så kan man jo gå foran med et godt eksempel selv. Er STOR tilhenger av alternative løsninger for å få bil/mc/båt til å gå fremover, men det er fortsatt et (lite) stykke igjen til de er på nivå med alternativene. Det må selvsagt journalistene informere om.

Hvis vi forventer de skal vurdere el-bilene på en "mildere" måte enn andre, så gjør vi kundene, entusiastene og produsentene en bjørnetjeneste.

Etter min mening var Think en spennende start, Tesla enda mer spennende, trillingene en kort "mellomfase", Leaf et kjempesprang (men ikke langt nok) og Tesla S (og de som kommer rett etter) vil revolusjonere bilverden.
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA