Prøvekjørte nye leaf igår

Startet av Kenny427, fredag 02. februar 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

Zlatzman

Er det noen litt over middels høye som kan gi tilbakemelding på sittestilling i bilen? Selv er jeg 194 cm. Hører rattet ikke kan lengdejusteres, men jeg vet ikke hvor stort problem det er. Avhenger av hvordan er plassert som standard antar jeg.

Joltus

Ja eg har faktisk ikke prøvd andre merker som oppfører seg slik. Til og med ene suzukien eg prøvde var akkurat lik.

Amatøren

Liten avsporing (beklager):

Jeg opplever også at e-Golf gasser på i svinger der de de ikke er for krappe hvis den "mister" bilen foran.

Blir svingen krapp stopper akselerasjonen slik jeg føler det. Med en gang jeg retter opp kommer akselerasjonen tilbake. Det skjer også selv om jeg ikke kjører med noen foran meg. Er svingen krapp stopper akselerasjon hvis den ligger under satt hastighet. Veldig praktisk i rundkjøringer.

Har det samme på konas 2016 modell Caravelle. Hadde et tilfelle hvor vi kjørte til Danmark og startet på natten. Veiarbeid i tunneler på E6 i Østfold og omkjøring via gamleveien ved Vestby. Hadde en trailer foran som holdt fartsgrensen (tidvis litt under) og selv om det var 50, 60 og 70 km/t med rundkjøringer så sto ACC fast på 100 km/t. Var ikke over fartsgrensene en eneste gang. Traileren bremset pent ned i kryss og rundkjøringer og hadde da også moderat akselerasjon. Det var bare å styre. Når bilen da ikke gir på i rundkjøringer før jeg retter opp så gikk det så rolig at kona ikke fikk med seg omkjøringen da hun sov hele tiden!

Rørte hverken gass eller brems fra vi var på E6 til vi var tilbake på E6 igjen!

Det er bare deilig "å henge på" for så bare styre og bruke blinklys der det skal. - Så jo, nyere Volkswagen har i hvert fall det med jevn hastighet uten akselerasjon på ACC ved stort rattutslag (tror det ligger på ca 1/4 omdreining - Kanskje det er litt mye for enkelte situasjoner).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Joltus

Adaptiv er helt magisk. Kjørte fra sandnes til Mandal uten å røre noe som helst annet enn knappene for fart og rattet. Bortsett fra i en rundkjøring der eg fikk bil fra venstre.

Mondeoen kutter under 15mph. Det er den eneste svakheten med det systemet slik eg ser det. Så det skal bli nice med stop and go på leafen.

tomrh

Sitat fra: bjoris på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:50
Vi har gitt oss på Tesla kjøret og ser frem til den Nye Leafen, rimelig overbevist om at denne holder i massevis også rekkeviddemessig...
Interessant at dere går fra Tesla og "ned" til Leaf40. Hva er grunnen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ruggen

Sitat fra: Zlatzman på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:48
Er det noen litt over middels høye som kan gi tilbakemelding på sittestilling i bilen? Selv er jeg 194 cm. Hører rattet ikke kan lengdejusteres, men jeg vet ikke hvor stort problem det er. Avhenger av hvordan er plassert som standard antar jeg.
Jeg er 188cm høy og har hatt Launch Edition i noen dager nå. Det at rattet ikke kan lengdejusteres har ingenting å si for min del og er ikke noe jeg har savnet. Når det gjelder sittestillingen ellers så er den ok, men jeg merker godt det som blir beskrevet i et annet innlegg her i tråden når det gjelder sidestøtten. Det er akkurat som om den presser mot utsiden av låret/rumpen og det har en tendens til å bli ubehagelig etter litt tid. Når jeg trykker på sidestøtten er det ikke mye skumgummi under så det er veldig lite press som skal til før du er inne på seterammen som selvfølgelig er knallhard hard. Så etter min mening kunne vært gjort en bedre jobb med setene. Nå skal det sies at jeg er rundt 98kg, så dette vil kanskje ikke være noe problem for litt mindre og lettere folk.

Trond.m

Tror du må forvente å kjøre med nokså rette armer når du er så høy som 194. Rattet sitter jo nærmest «limt» på dashbordet  ;). Det blir nok vanskelig å finne en riktig sittestilling

https://www.dinside.no/motor/sitter-du-riktig-i-bilen/61895407

MrGudim

Jeg er 198cm og prøvesatt nye Leaf.
Med rattet helt opp (ingen lengdejustering) og setet helt ned og bakerst kunne jeg ikke svinge med rattet da høyre kne var fanget mellom ratt og midtkonsoll. Dealbreaker (og trafikkfarlig) for meg med andre ord...

Edit: Jeg har også prøvd Leaf gen 1, og der hadde jeg ikke samme problem. Det var trangt, men ikke i nærheten av like trangt som i nye Leaf.

Peraeile

Prøvekjørte og bestilte leaf tekna idag. Hadde aldri kjørt elbil før og ble imponert. Leveres august/september

aageaasved

jeg prøvekjørte i dag, utvendig fornøyd,god å kjøre, liker ikke d store svarte feltet på vinduet med speilet langt nede,og alt for store vindusstolper nesten litt klaus pga lite sikt,

Peraeile

Sitat fra: vivjohan på torsdag 15. februar 2018, klokken 16:10
jeg prøvekjørte i dag, utvendig fornøyd,god å kjøre, liker ikke d store svarte feltet på vinduet med speilet langt nede,og alt for store vindusstolper nesten litt klaus pga lite sikt,

Synes selv det var god sikt men har vel litt å si hvor høy du er siden du sitter høyt. Jeg er bare 1,79cm

aageaasved

downlow

Sitat fra: MrGudim på torsdag 15. februar 2018, klokken 15:28

Jeg er 198cm og prøvesatt nye Leaf.
Med rattet helt opp (ingen lengdejustering) og setet helt ned og bakerst kunne jeg ikke svinge med rattet da høyre kne var fanget mellom ratt og midtkonsoll. Dealbreaker (og trafikkfarlig) for meg med andre ord...

Edit: Jeg har også prøvd Leaf gen 1, og der hadde jeg ikke samme problem. Det var trangt, men ikke i nærheten av like trangt som i nye Leaf.

Dette var skuffende å høre. Er 1.87 høy og dagens Leaf går akkurat for min del. Andre som har prøvesittet bilen ?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Bjoris

Sitat fra: tomrh på torsdag 15. februar 2018, klokken 07:28
Sitat fra: bjoris på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:50
Vi har gitt oss på Tesla kjøret og ser frem til den Nye Leafen, rimelig overbevist om at denne holder i massevis også rekkeviddemessig...
Interessant at dere går fra Tesla og "ned" til Leaf40. Hva er grunnen?

X'en havnet 2 mnd på verksted på Kokstad, helt elendig håndtert av Tesla, vi fikk en RAV4 som vi kjørte 4.000 km i påvente av at Tesla kunne bruke ett par timer på å fikse bilen, null informasjon og dårlig oppbevaring av en så dyr bil, batteriet gikk tomt feks... jeg måtte bruke mye tid og energi for å få fatt i noen som tok tak i dette. Når en selv har behandlet bilen som en baby var det ikke noen god opplevelse.

Dermed begynte vi å tenke på å bare selge den, jeg elsket bilen, fruen syns den var altfor svær og nektet å kjøre den, vi kunne ikke over lang tid ha en bil som ikke begge kan bruke så da satte vi oss en pris, fikk den på to dager og solgte.

Kjøper Leaf40 nå, men ser for meg at den blir bilnr 2 en gang når utvalget i rimelige elSUVer er bedre... Model 3 er også høy aktuelt som bilnr 1, men har tro på Leafen

Bondeknøl

Har faktisk mer tro på Leaf enn TM3. TM3 ser så fryktelig liten ut, men rekkevidden scorer den jo på. Tror Leafen blir mer pop en TM3. Tesla har også mange misfornøyde kunder om dagen, og vi vil jo ha service når bilen ikke virker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA