Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørte nye leaf igår

Startet av Kenny427, fredag 02. februar 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

mizzle

Fikk endelig prøvekjørt nye Leaf i går, ble positivt overrasket over alt på bilen bortsett fra setene som A-k også nevner. Fikk følelsen av å sitte "oppå" og lårstøttene ble "presset" opp i låret rundt rundkjøringer og i krappe svinger, demobilen var en tekna så jeg får bare håpe min LE som kommer i Juni med stoffseter er litt mykere. Ellers hadde jeg ingen problemer med ryggen av setet selvom jeg er 1,92cm.

Bjoris

Sitat fra: mizzle på tirsdag 20. februar 2018, klokken 08:02
Fikk endelig prøvekjørt nye Leaf i går, ble positivt overrasket over alt på bilen bortsett fra setene som A-k også nevner. Fikk følelsen av å sitte "oppå" og lårstøttene ble "presset" opp i låret rundt rundkjøringer og i krappe svinger, demobilen var en tekna så jeg får bare håpe min LE som kommer i Juni med stoffseter er litt mykere. Ellers hadde jeg ingen problemer med ryggen av setet selvom jeg er 1,92cm.

Slik er det også på dagens Leaf syns jeg, har ikke prøvesittet den nye. Vi hadde Tekna og jeg likte aldri de sidevangene, men er bygd for fart så antar det blir samme "problem" i den nye

Kenny427

Må innrømme at jeg fikk meg en god latter når jeg kom innom forumet her igjen og så hvor off-topic innlegget mitt hadde gått! : :D :laugh:

Joltus

Endelig fått prøvekjørt. Dette blir bra!

Fant god sittestilling og synes ikke speilet var noe problem..

Var en n connecta eg prøvde så kun e pedal eg fikk testet av det nye. Det var faktisk litt imponerende i bruk. Første nedbremsing gjorde at eg fikk følelsen av at bilen skjønte ka eg ønsket.

Veldig glad eg bestilte spring cloud. Fikk sett denne i dag. Den likte eg meget godt!!

Sånn utenom det overgikk bilen mine forventninger pluss. Eg føler eg får mye igjen i forhold til pris!

EV-FTW

Var innom forhandler i går og satt i en. For min del blir det å vente til 60kwh. Jeg klarer meg fint med 30kwh jeg har i dag.

Ja, den er bitte litt bedre i kvalitet på interiør, men fortsatt foe mye hardplast. Golf er jo en drøm i forhold.
Ellers er det dumt at de ikke har fått lengdejustering av rattet. Det håper jeg de får på 60kwh.
Og armlenet da
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på torsdag 22. februar 2018, klokken 16:56
Var innom forhandler i går og satt i en. For min del blir det å vente til 60kwh. Jeg klarer meg fint med 30kwh jeg har i dag.

Ja, den er bitte litt bedre i kvalitet på interiør, men fortsatt foe mye hardplast. Golf er jo en drøm i forhold.
Ellers er det dumt at de ikke har fått lengdejustering av rattet. Det håper jeg de får på 60kwh.
Og armlenet da

elekTrond

Atletiske 120+ kg / 189 cm prøvesatt en kvit n-connecta(?) med stoffseter. Som i mk1 sitter jeg med strake armer. I denne fikk jeg ikke god lårstøtte annet enn med venstre pailabb stukket under bremsepedalen. Høyre bein gnager mot midtkonsollen, lik som i en Golf mk2, Volvo 240 etc. Med setet i bunn blir lårstøtten helt borte. Med setet på topp ser jeg rett i taktrekket. Mener det var beige. Jeg likte sitteputen, men rygglenet føltes konvekst - som en stående sylinder. Merkelig følelse. Jeg er L/XL nedentil, og XXL over skuldrene.

I baksetet satt jeg som huket ned på en mjuk tømmerstokk ved leirbålet. Lengdemessig var benplassen grei, så lenge jeg fikk skrevet ut rundt seteryggen. Siden jeg satt bak meg sjøl, fikk jeg ikke stukket føttene under førersetet. Ergo går det knapt to av meg i bredden. Hodet skallet i taket og måtte bikkes innover i bilen. Det brakte minner om en tre-timers langtur til Rudskogen, baki en ellers "romslig" 945 med fem voksne karer.

På forhånd spurte jeg selgern om å få kjøpe demo-Opelen dems, men de får visst ikke lov å selge den før det kommer ny modell. Kan hende jeg må bestille meg en Ioniq alikevel. Den koster dog det samme som Løv, med 3/4 batteri. Det blir uansett å  sitte "vondt" i trillingvogna mi en stund til.

@bjoris: Selgern min sa det kaaaan jo komme teleskop-ratt etterhvert. Jeg må ha det for å akseptere toer-løvet. Ellers var det fra 245' for basis, til <300' for den "du bør ha". Det gir meg mindre lyst på Ioniq mtp. pris/kWh.
'13 Mjau

Beckern

"Jeg er L/XL nedentil,"
Det er vel strengt tatt mer informasjon enn hva vi trenger :D

EV-FTW

Sitat fra: bjoris på torsdag 22. februar 2018, klokken 17:44
Sitat fra: Øystein K på torsdag 22. februar 2018, klokken 16:56

Og armlenet da
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Beck

Jeg prøvekjørte nye Nissan Leaf ved Autocenteret AS i Åsane/Bergen igår.

Etter en del undersøkelser i forkant, valgte jeg å bestille en Launch edition i Desember, med forventet
levering i begynnelsen av April. Før prøvekjøring fikk jeg vite at ny leveringstid var satt
til 9.mars,  ca. 3 uker tidligere enn forventet.
For å begynne på slutten, så var dette en svært gledelig og morsom prøvekjøring. Jeg hadde ikke
trodd jeg skulle bli så overrasket over kjøregleden som denne korte turen innebar.
Førsteinntrykket er at bilen ser bra ut, spesielt for en hatchback.  Jeg har bestilt den i sort; som prøvebilen.
Jeg er 185, 90, og hadde ingen problemer med å finne en god sittestilling. På forhånd var dette
noe jeg fryktet mest, men jeg likte svært godt følelsen av å sitte litt høyt i bilen, men samtidig
lavt mot gulvet. Setene opplevdes også som støttende og komfortable. Ellers virket bilen mye
romsligere inni enn det jeg hadde forestilt meg utifra størrelsen på bilen. Godt fornøyd med førsteinntrykket
av interiøret og bare en halvtime disponibelt til testing, hoppet jeg over noe videre knoting med de utallige
knappene og innstillingene rundt omkring.
Bilen fremstår som utrolig behagelig og lettkjørt. En opplevelse av en slags uanstrengt flyt. Selve tyngden på
bilen medvirker nok også til denne følelsen som man gjerne ellers får i godt større biler.
Epedal ble slått på allerede før første rundkjøring. Den fungerer som lovet og bidrar videre til den uanstrengte
komfortopplevelsen. Ser for meg at Epedal fort blir uunnværlig i bergensk bykjøring. Ut på motorveien
akselrerer bilen også bedre enn forventet og er mye kjappere og mer kontant enn forgjengeren. Det sluker
en del strøm å presse gassen i bånn oftere enn det denne bilen sikkert er beregnet for :) På de forskjellige veiene
fungerer bilen med den samme flyten. Jeg merker jeg er godt fornøyd der jeg sitter med bra volum på
anlegget, som etter min bedømmelse også fungerer bra uten ekstra sub.
Det er ikke før jeg tester Propilot på motorveien på veien tilbake at smilet virkelig brer seg.
Følelsen av at bilen styrer og kjører seg selv med bare en tommel på rattet er en artig opplevelse og en
påminnelse om at fremtiden er kommet veldig nærme. Helhetsinntrykket etter turen er at dette er den "letteste" og mest uanstrengte kjøreopplevelsen jeg har hatt, noe som personlig teller stort i en ellers travel og hektisk hverdag.
Ser frem til å tilbringe mer tid i Nissans nye "relax"-avdeling når den kommer i mars.
Forøvrig er det gledelig å se, at den kvaliteten, rekkevidden og prisen på elbiler som nå leveres, utkonkurrerer
fossilbilene så det suser.

benjadin

Sitat fra: Beck på torsdag 22. februar 2018, klokken 23:39

Etter en del undersøkelser i forkant, valgte jeg å bestille en Launch edition i Desember, med forventet
levering i begynnelsen av April. Før prøvekjøring fikk jeg vite at ny leveringstid var satt
For å begynne på slutten, så var dette en svært gledelig og morsom prøvekjøring. Jeg hadde ikke
trodd jeg skulle bli så overrasket over kjøregleden som denne korte turen innebar.
Førsteinntrykket er at bilen ser bra ut, spesielt for en hatchback.  Jeg har bestilt den i sort; som prøvebilen.
Jeg er 185, 90, og hadde ingen problemer med å finne en god sittestilling. På forhånd var dette
noe jeg fryktet mest, men jeg likte svært godt følelsen av å sitte litt høyt i bilen, men samtidig
lavt mot gulvet. Setene opplevdes også som støttende og komfortable. Ellers virket bilen mye
romsligere inni enn det jeg hadde forestilt meg utifra størrelsen på bilen. Godt fornøyd med førsteinntrykket
av interiøret og bare en halvtime disponibelt til testing, hoppet jeg over noe videre knoting med de utallige
Bilen fremstår som utrolig behagelig og lettkjørt. En opplevelse av en slags uanstrengt flyt. Selve tyngden på
bilen medvirker nok også til denne følelsen som man gjerne ellers får i godt større biler.
Epedal ble slått på allerede før første rundkjøring. Den fungerer som lovet og bidrar videre til den uanstrengte
komfortopplevelsen. Ser for meg at Epedal fort blir uunnværlig i bergensk bykjøring. Ut på motorveien
akselrerer bilen også bedre enn forventet og er mye kjappere og mer kontant enn forgjengeren. Det sluker
en del strøm å presse gassen i bånn oftere enn det denne bilen sikkert er beregnet for :) På de forskjellige veiene
fungerer bilen med den samme flyten. Jeg merker jeg er godt fornøyd der jeg sitter med bra volum på
Det er ikke før jeg tester Propilot på motorveien på veien tilbake at smilet virkelig brer seg.
Følelsen av at bilen styrer og kjører seg selv med bare en tommel på rattet er en artig opplevelse og en
påminnelse om at fremtiden er kommet veldig nærme. Helhetsinntrykket etter turen er at dette er den "letteste" og mest uanstrengte kjøreopplevelsen jeg har hatt, noe som personlig teller stort i en ellers travel og hektisk hverdag.
Ser frem til å tilbringe mer tid i Nissans nye "relax"-avdeling når den kommer i mars.
Forøvrig er det gledelig å se, at den kvaliteten, rekkevidden og prisen på elbiler som nå leveres, utkonkurrerer

Takk for nyttig info og en skildring med innlevelse! Jeg venter selv på en LE som jeg bestilte 1. november, men jeg har ikke hørt noe annet enn forespeilet levering april-mai. Litt pussig om jeg må vente så lenge hvis du får din i mars.

Forresten, håper virkelig ikke du redigerer innlegget ditt pga. det surmagede oppstøtet i innlegget over her. Slutter ikke å la meg fascinere over folk tar på seg rollen som kontrollører av andres atferd på den måten.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Ruggen

Sitat fra: Beck på torsdag 22. februar 2018, klokken 23:39

Takk for meget bra innlegg med innlevelse. Virkelig bra lesning! Du overgår enhver traust motorjournalist :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA