Sikring går ved lading

Startet av Erik Lindenmayer, torsdag 01. februar 2018, klokken 20:17

« forrige - neste »

Erik Lindenmayer

Har kjøpt en Ioniq og har i sikringsskapet en 10 A-sikring med jordfeilbryter. Sikringen går kun til én kontakt, til elbillading. Ved lading tar det 5-10 min før sikringen går. Noen som har noen idè om hva som kan være galt?

Amatøren

#1
Da bruker du vel ladekabel med "kladd" og schuko kontakt.

Hva er ladestrømen satt til?

På e-Golf kan ladestrømen settes til 5 A, 10 A, 13 A og MAX. Sjekk hva din kan settes til og prøv deg frem.

Bør gå på 10 A, men da er du på grensen til sikringen så varmen kan få den til å løse ut.


I tillegg så et det toleranser på ladestyring og sikring.

Litt over 10 A ladestrømen (bør ikke være det) og litt under 10 A i utløser verdi.....

Kanskje elektriker bør sjekke opplegget?

Er sikringen varm å ta på?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

#2
1. Er du sikker på at da bare er 1 kontakt på kursen? Prøv å slå av sikringen og la den stå av nokre dager og sjå om anna utstyr slokna.

2. Er du sikker på at da er overforbruk som gjer at den slår ut? Hvis kursen er installert etter 2010 så har du ein kombiautomat. Da betyr at den og slår ut på jordfeil. Eg mistenker at da er da som er probemet. Jordfeil kan bygge seg opp både pga varme og andre ting og treng ikkje slå ut sikringen momentant. Hvis du har ein veldig ny kombiautomat så kan det være dioder for indikering på om da er overbelastning eller jordfeil.

3. Ladekladden tekker for mykje. Ein del ladekladder kan trekke både 11 og 12 ampere sjøl om dei er stempla med 10A. Eller er da justering på ladekladden til 16A?Har du mulighet til å måle straumen? Kjenn på sikringen om den er varm. Bruk gjerne eit enkel måler som du plugger inn i kontakten før du plugger inn ladekladden. Desse får du til ein hundrings eller 2. Men ikkje bruk den permanet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Erik Lindenmayer

#3
Sitat fra: Amatøren på torsdag 01. februar 2018, klokken 20:32
Da bruker du vel ladekabel med "kladd" og schuko kontakt.

Hva er ladestrømen satt til?

På e-Golf kan ladestrømen settes ti 5 A, 10 A, 13 A og MAX. Sjekk hva din kan settes til og prøv deg frem.

Bør gå på 10 A, men da er du på grensen til sikringen så varmen kan få den til å løse ut.


I tillegg så et det toleranser på ladestyring og sikring.

Litt over 10 A ladestrømen (bør ikke være det) og litt under 10 A i utløser verdi.....

Kanskje elektriker bør sjekke opplegget?

Er sikringen varm å ta på?

Vet ikke hva ladestrømmen er satt til, og vet heller ikke hvor man finner det ut.
EDIT: På laderen står det
Input: 12 A, 230 V AC, 50 Hz, Single Phase
Output: det samme som input
Trenger man mer enn 10 A sikring?

Elektriker satte inn denne sikringen kun for lading av elbil for et par dager siden.

Erik Lindenmayer

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 01. februar 2018, klokken 20:33
1. Er du sikker på at da bare er 1 kontakt på kursen? Prøv å slå av sikringen og la den stå av nokre dager og sjå om anna utstyr slokna.

2. Er du sikker på at da er overforbruk som gjer at den slår ut? Hvis kursen er installert etter 2010 så har du ein kombiautomat. Da betyr at den og slår ut på jordfeil. Eg mistenker at da er da som er probemet. Jordfeil kan bygge seg opp både pga varme og andre ting og treng ikkje slå ut sikringen momentant. Hvis du har ein veldig ny kombiautomat så kan det være dioder for indikering på om da er overbelastning eller jordfeil.

3. Ladekladden tekker for mykje. Ein del ladekladder kan trekke både 11 og 12 ampere sjøl om dei er stempla med 10A. Eller er da justering på ladekladden til 16A?Har du mulighet til å måle straumen? Kjenn på sikringen om den er varm. Bruk gjerne eit enkel måler som du plugger inn i kontakten før du plugger inn ladekladden. Desse får du til ein hundrings eller 2. Men ikkje bruk den permanet.

1. Er sikker på at det er kun en kontakt på kursen, da elektriker satte denne inn for et par dager siden kun for lading av elbil.

3. På laderen står det
Input: 12 A, 230 V AC, 50 Hz, Single Phase
Output: det samme som input
Trenger man mer enn 10 A sikring?

RaBalder

Ladekladden din trekker vel da 12A og sikring på kursen din er 10A.

Er ikke noe rart at sikringen går da.

Erik Lindenmayer

Sitat fra: RaBalder på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:11
Ladekladden din trekker vel da 12A og sikring på kursen din er 10A.

Er ikke noe rart at sikringen går da.

Må vi da få elektriker til å innstallere 16A-sikring? Leste at det kan være farlig å lade elbil med vanlig 16A-sikring. Det er grunnen til at elektriker satte inn 10A for lading av elbil.

Amatøren

Du bør studere manualen om hvordan du endrer ladestrømen.

Det er litt diverse meninger om hva som er maksimal ladestrøm med ladekladd:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=30238.0

9 A eller 12 A som maksimalt.........?

Sjekk!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Ikke farlig med 16 A til lading med hjemmelader, men det skal ikke brukes på Schuko ut fra det jeg har forstått.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Nei, for det vil ikke elektrikeren gjøre, det er ikke lov å lade med mer enn 10A på vanlig stikkontakt. Du kan vel justere dette fra ladekladden, eller iallfall fra skjermen inne i bilen?

Jeg mener jeg har lest at Ioniq leveres med 9A lader det siste året, men at det var noe trøbbel med at de aller første månedene så ble de levert med ladekladder med høyere ladestrøm enn lovlig. Kanskje din er en av disse? I så fall kan du sikkert få forhandler til å ordne opp? Bare å si at ladekladden til bilen ikke er lovlig.

Erik Lindenmayer

Takk for svar alle sammen, skal sjekke ut hvordan man får justert ladestrømmen. Oppdaterer her når jeg vet mer.

pudderjagar

Ioniq kan styre ladinga frå skjermen i bilen så her kan du justere ned og bruke både kladden og stikkontakten som du har.

Men eg vil sterkt anbefale deg å få fjerna stikkontakten og sett inn ein ladeboks type2. Denne kan levere 16A på da eksisterende kabelen som du har. Då går da 40% raskare og er mykje tryggere.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!


Amatøren

Hvorfor ikke hjemmelader for å få ned ladetiden og unngå risiko for varmgang i Schuko?

Her er litt hva jeg gjorde:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35099.0
(Desverre kan ikke bilder ses på grunn av en helv...... feil ved forum oppdatering)

Krever innlogging, men virker:
http://digitalhuset.net/wbb5/forum/index.php?thread/4662-elbil-montere-hjemmelader-rehabilitere-carport/
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA