Tester av firehjulsdriftsystemer

Startet av Elektra, tirsdag 30. januar 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

Elektra

Er enig med sfinxern her. Det mangler et krabbe system. Både for opp og ned. Har tilgode å sitte fast, men pga den relativt høge effekten, er det lett å få hjulspinn på glatta, man mister linja og glir til siden ut I snøen. Men, har kjørt 4 km på hyttevei med is drysset med friskt regn. da fikk antispinn kjørt seg, men kom opp. (uten pigg, og var litt på kanten sånn på generelt grunnlag.)

Men hva synest dere om egenskapene på landevei?

DagfinnN

Sitat fra: Elektra på onsdag 31. januar 2018, klokken 08:17
Har tilgode å sitte fast, men pga den relativt høge effekten, er det lett å få hjulspinn på glatta, man mister linja og glir til siden ut I snøen.
Her kommer chill-mode inn og kan berge deg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cra

Noe av det eneste jeg husker fra militæret er at diffsperra bruker man bare når man ikke kommer lenger. Den er en sikkerhet for å komme seg ut av en situasjon. Kjører du deg inn i en situasjon med diffsperra på har du ikke noe mer å gå på når du skal ut. Stort sett det eneste som stoppet Mercedesen var når snøen krøp oppover frontruta så man ikke så ut. Da ble det stopp. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elektra

En annen ting som er litt "skummelt" er at om en låser alle 4 hjulene (på våt is feks) så tror bilen du er på "hill hold" og slipper ikke bremsen. Så er det griseglatt kan det være lurt å bruke N når du skal ned svært glatte bakker.

Ang Chill funker sikkert det. Likte ikke funksjonen da den gjør bilen sløv til daglig. Skal teste denne nestegang det er 40cm nysnø.

Muffinman

Sitat fra: Elektra på onsdag 31. januar 2018, klokken 10:09
En annen ting som er litt "skummelt" er at om en låser alle 4 hjulene (på våt is feks) så tror bilen du er på "hill hold" og slipper ikke bremsen. Så er det griseglatt kan det være lurt å bruke N når du skal ned svært glatte bakker.
Det skjer bare om man trykker pedalen et godt stykke forbi punktet at alle hjul er låst.
Da er det  uansett greit å få inn i ryggmargen på forhånd at en ny berøring av pedalen kobler ut hold-funksjonen.

Virker ikke "hold" i nøytral?

Counterpointer

Her er en video av kommende I-Pace på snø/is.
Jeg synes det ser lovende ut

https://youtu.be/VOnPjpFa3DU

Elektra

Anders Jensen

Sitat fra: Cobos på onsdag 31. januar 2018, klokken 07:47
Jeg opplever at creep påslått gir deg nettopp den krappefunksjonen. Men den takler ikke veldig mye bakke oppover før du står stille istedet.

Cobos

Jeg dro løs en Golf Stasjonsvogn med creep-funksjonen. trykket bare lett på gassen for å få bilen til å bevege seg. så ordnet den resten. ble egentlig litt imponert.. kompisen med Golfen fikk hakeslepp...

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Megleren

Tror det her viser hvor dårlig systemet er på D modellene. Se fra 31:35, der ser du ut som en RWD er bedre en Model X på glatt føre, siden den får skrudd av "hjelp".

https://youtu.be/cuxkwLccmEY
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Elektra

Hmm, det der var litt overraskende, kjenner meg ikkje igjen I denne situasjonen. Men dette viser likevel litt lite da det ikke er noen andre systemer der (med unntak av traktoren).

JorEl

Kjekke disse praktiske testene fra Tesla-Bjørn :+1:
Nå skal jeg vurdere en RWD TM3 med luftfjæring. Må kunne heve bilen på en viss hyttevei.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Megleren

Sitat fra: Elektra på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:58
Hmm, det der var litt overraskende, kjenner meg ikkje igjen I denne situasjonen. Men dette viser likevel litt lite da det ikke er noen andre systemer der (med unntak av traktoren).

Burde kanskje vist forskjellen ved å sammenligne med en bil som også har alle tre sperrer.
Har selv sett en pajero med alle tre sperrer på som dro opp en sprinter kassebil som lå i en grøft i 45 grader på snø/isføre. Det var imponerende å se.

Nå er det jo ingen av Model X sine konkurrenter som har sperrer. Men vil tro det slip greiene kan forbedres.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Øyvind.h

Sitat fra: Elektra på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:58
Hmm, det der var litt overraskende, kjenner meg ikkje igjen I denne situasjonen.

Jeg bor nederst i en bakke som i løpet av vinteren har alt fra speilblank holke, til hardpakket snø oppå is til slush og alt imellom. Dvs kjøring som dette må jeg gjøre på hver eneste tur gjennom vinteren.

Rwd er ikke i nærheten av samme fremkommelighet. Bedre enn fwd, men langt unna D bilene. D jobber seg opp alle utfordringer jeg har gitt den så langt.
Artig å se at Landcruiseren slet med å komme opp på slutten akkurat som X'en :) men orket ikke se hele filmen fra start til slutt.. Etter 2 år med S85 og 2 år med S90D og X90D har jeg fått testet mye rart. Utrolig fornøyd med fremkommeligheten og hvor bekymringsfritt man kan kjøre :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snd

Fikk ikke sett hele, men var det ikke bare TMS 85 som klarte å komme seg opp?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Øyvind.h

Sitat fra: snd på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:20
Fikk ikke sett hele, men var det ikke bare TMS 85 som klarte å komme seg opp?

God illustrasjon på at dette må ses mer på som underholdning enn hvordan bilen vil være å bruke i praksis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA