Fjerning av trafo til zoe

Startet av ReneM, søndag 28. januar 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

ReneM

Vi har overtatt ny bolig inklusiv ladestasjon. Den er montert av Sønnico og forrige eier ifm kjøp av zoe (230V TT).

Legger merke til at trafoen skaper ganske mye varme, og etter mitt syn betyr det energi ut av vinduet (bokstavelig).

Lurer derfor om det er mulig å fjerne den trafoen og koble til podpoint direkte. Vår e-golf og e-up er så vidt jeg vet ikke avhengig av den.

Spm1: er det en lett jobb for en elektriker?
Spm2: noen som vet hvor mye ekstraforbruk trafoen generer? Merker at den også er varm når bilen er fulladet, dog ikke så varm som under selve lading.

Spm3: er trafoen lett å videreselge? Muligens salg kan dekke kostnadene til elektriker.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elekTrond

1) Ja. (Alt er lett når du kan det ; )

2) Tomgangsstrømmen er høy nok til at Zoe-folket liker å skru den av mellom ladeøktene.

3) Jeg har (litt) lyst på Zoe og kan gjerne plukke den ned og med meg som vederlag for klargjøring av plass for ny ladestasjon. Hvis du vil ha papirer på montering av ny ladestasjon må jeg "ringe en venn" da jeg kun har et fagbrev i elektronikk, ikke Gr. L / sterkstrømssertikat.

Bill.mrk.: Arbeidsvilliig student med aksjonradius "så langt trillingen går på én lading", målt fra Mjøsas bredd.
'13 Mjau

hsa77

Du må sannsynligvis også sørge for å installere et jordfeilvern type B. Trafoen sørger for galvanisk skille og man har i de fleste tilfelle derfor installert jordfeilvern type A på kursen til trafoen. Dersom trafo fjernes må du bytte ut vernet i sikringsskapet til et type B vern.

Denne jobben bør ikke ta mer enn en times tid, men med et nytt vern blir det jo fort et par-tre-fire tusenlapper for jobben. Mener å huske at trafoen har en tomgangsstap på ca 150W, dvs  at den bruker ca 1300kwh/år på tomgang. Ikke spesielt miljøvennlig, men med norske strømpriser tar det deg fort noen år å spare inn elektrikeren - men dersom du får noen kroner for trafoen  blir jo regnestykket litt annerledes.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

eriksj

Svarer på Spm2, da jeg har måler på kursen på vår lader.

Tomgangsstrøm måler jeg totalt til 0,68-0,7kwh per døgn. Runder jeg opp til 1kwh og vi sier at hver kwh koster 1,- så blir det 1,- i døgnet, totalt 365,- i året.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

ReneM

Takk for tilbakemeldingen. Vi bor på Askøy så det blir litt lang reisevei.

Jeg tror jeg kommer til å Fjerne trafo på sikt. Løsningen med å koble ut sikring liker jeg dårlig. Spesielt fordi vi ikke trenger.

Slik ser det forresten ut i skapet:

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

pudderjagar

Sitat fra: eriksj på mandag 29. januar 2018, klokken 11:11

Tomgangsstrøm måler jeg totalt til 0,68-0,7kwh per døgn. Runder jeg opp til 1kwh og vi sier at hver kwh koster 1,- så blir det 1,- i døgnet, totalt 365,- i året.

Her trur eg du har bomma på utrekninga.
Tapet du betaler for er rundt 0,3 kw og ikkje 0,7kw. Straumen kostar ca 0,8 kr pr kwh og då får du 5 kr dag.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

eriksj

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:15

Her trur eg du har bomma på utrekninga.
Tapet du betaler for er rundt 0,3 kw og ikkje 0,7kw. Straumen kostar ca 0,8 kr pr kwh og då får du 5 kr dag.

Da er isåfall måleren min feil, ikke selve utregningen, har som nevnt en måler på kursen som måler faktisk forbruk.
Om man bruker 0,8 eller 1 per kwh får være opp til hver enkelt, i mitt regnestykke sa jeg at 1kwh koster 1kr, så da får man bare justere etter egen strømpris om man vil.

2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

pudderjagar

Problemet er at målaren din måler reaktiv last mens du betaler bare for aktiv last. Ein trafo som går på tomgang har ein CosPhi på ca 0,2 mens den på full last har ein cosphi på ca 0,9. Reknestykket vert då:

Eg antar at du måler 3,47A på fasen siden du får ut 0,8 kw.

0,8*0,2= 0,16kw aktiv effekt.

Pris pr kw er ca 0,8 kr og dermed vært dagsforbruket:
0,16*24*0,8=3,07 kr
Eller årsforbruket:
3,07*365=1121 kr

Kjører:

Griffel

Jeg tror ikke du har lest hva eriksj skriver.
Han forteller om antall kWh/døgn mens du tolker dette som feil måling av kW.
En god lavtaps transf. kanskje har 0,5% tomgangstap mens en mer standard kanskje har 2%.
Er transf. da på rundt 4kVA ligger tapet mellom 80W og 20W eller 2kWh til 0.5kWh i døgnet. Men i tillegg til dette kommer jo et cu tap mens en lader, kanskje 4%. For et forbruk på si 3000kWh/år er dette i området 120kWh + tomgang i området 200 til 700 kWh i året.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Her trur eg Griffel må sjå kva eg skriver. Han skriver 0,8kw i forbuk. Da er det du måler men ikkje betaler for. Utgangspunktet for diskusjonen er om ein bør fjerne trafoen fordi ein ikkje har bruk for den for dei bilane trådstarter har i dag. Men dette kan fort endre seg eller da kan kome på besø folk med bil som trenger trafo. Da kostar å bestille elektriker for å kobble fra trafo.

Minuset er at da er litt støy frå trafoen men til gjengjeld så gjev den varme til rommet som den står i om enn ikkje så mykje.

Da vært pr dag:
0,8*0,2*24=3,84kwh pr dag. Det er dette du betaler for på straumrekninga.
Kjører:

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 31. januar 2018, klokken 22:33
Her trur eg Griffel må sjå kva eg skriver. Han skriver 0,8kw i forbuk.
Nei han skrev:

Tomgangsstrøm måler jeg totalt til 0,68-0,7kWh per døgn.
Og rundet det opp til beskjedne 365kr/år.
Hyundai Ionic.

KjellG

Her står jo trafoen der. Hva med å ta en grov måling?

Slå av alle variable (termostat) laster i huset. Mål energitrekk over en time eller to. Slå av kurssikringen til ladestasjonen. Mål energitrekket en time eller to. Diff = betalt tomgangseffekt.

hsa77

Sitat fra: KjellG på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:08
Her står jo trafoen der. Hva med å ta en grov måling?

Slå av alle variable (termostat) laster i huset. Mål energitrekk over en time eller to. Slå av kurssikringen til ladestasjonen. Mål energitrekket en time eller to. Diff = betalt tomgangseffekt.
Må nok skru av litt mer da, f.eks kjøleskap, frysere osv. Mye i huset som har variabel last. Det beste er kanskje å vente til det blir litt varmere i været og man skal reise bort en helg. Da kan man skru av alt annet enn trafo på tomgang, da får man en nøyaktig måling av hva man faktisk betaler for. Å skru av bare i et par timer gir veldig unøyaktig måling da de fleste strømmålere bare viser tidels kwh- å måle om trafoen da trekker 50, 100 eller 150w blir vanskelig.

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 31. januar 2018, klokken 20:27
Problemet er at målaren din måler reaktiv last mens du betaler bare for aktiv last. Ein trafo som går på tomgang har ein CosPhi på ca 0,2 mens den på full last har ein cosphi på ca 0,9. Reknestykket vert då:

Eg antar at du måler 3,47A på fasen siden du får ut 0,8 kw.

0,8*0,2= 0,16kw aktiv effekt.

Pris pr kw er ca 0,8 kr og dermed vært dagsforbruket:
0,16*24*0,8=3,07 kr
Eller årsforbruket:
3,07*365=1121 kr
Dette stemmer bra med det databladet jeg mener å ha lest en gang, finner det selvfølgelig ikke nå. Mener å huske at trafoen trekker ca 150W på tomgang.

Griffel

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 17:00
Dette stemmer bra med det databladet jeg mener å ha lest en gang, finner det selvfølgelig ikke nå. Mener å huske at trafoen trekker ca 150W på tomgang.
Høres alt for mye ut på en 4kVA enfase skilletransf. Tallet til eriksj snaut ca. 30W virker mer sansynlig.
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA