Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: muggost på søndag 30. desember 2018, klokken 18:24
Det er noen måneder siden siste innlegg i denne tråden. Jeg vurderer å bestille en Tesla X75 i løpet av 2019 men må si jeg blir litt skremt av det jeg leser her (og det er flere liknende tråder).

Det aller aller viktigste ved kjøp av bil, er (i mine øyne) 100% «oppetid.» Dvs ingen feil eller problemer som gjør at bilen ikke er kjørbar.

At ordinær service, EU-kontroll og eventuelle garantisaker gjør at jeg må vente noen timer på verkstedet 2 ganger i året er ikke en showstopper. Men å risikere at bilen blir stående i dager, uker og noen ganger mange måneder før problemet blir løst er jo en skikkelig turn-off!

Så.... skrekkhistoriene... Er disse et tilbakelagt kapittel nå, eller er ståa fortsatt uforandret? Jeg blir for øvrig å bruke Drammen hvis jeg bestiller.
Model X var norges tredje (eller fjerde?) mest solgte bil i 2018, med 16-17 biler utlevert hver dag. Det er over 10 000 av de på veiene her til lands, og de er langt mer avanserte enn både Golf og Leaf, som solgte mer. Tesla er fortsatt en rykende fersk bilprodusent, og de leverer flere biler enn de fleste andre veletablerte forhandlere i Norge, så det er ikke rart at det både er barnesykdommer og voksesmerter. At det blir noe støy på sosiale medier er ikke overraskende, og at massemedia plukker det opp handler kun om hvilken posisjon Tesla-navnet har, det er vel omtrent den beste clickbaiten de har.

Vi har valgt å ha litt ekstra toleranse nettopp på grunn av at Tesla er ferske og vokser mye, og fordi vi ønsker Tesla alt vel, men samtidig har vi aldri opplevd samme servicenivå og evne til å strekke seg som vi har med Tesla. Ulempene i mine øyne er fortsatt for mange feil på nye biler (dårlig QA på fabrikk), ikke topp delelogistikk og litt for lang ventetid på servicesentrene. På alt annet er de helt topp. Har aldri fått så kjekke lånebiler, og får jeg mot formodning en bensinbil, så vil de ha kvittering på bensinfylling og dekker alle kostnader. Hvem andre gjør det?

Vi storkoser oss med bilen tross litt irritasjon innimellom, og savner ikke X5en vi hadde før, tvert i mot føles alt fossilt forferdelig gammelt. Skulle gjerne ønske at Tesla hadde BMW sin fantastiske delelogistikk, det aller meste som blir bestilt før kl. 14 har de dagen etterpå (fra lager i Sverige), noe må de hente i Tyskland og da går det noen dager ekstra, men ellers vet jeg ikke om det var så mye grønnere.

AD

Hei!

Må si - som gammel "bilmann" - at det er ufattelig hvor mye feil og problemer Tesla X-eiere klarer på bagatellisere bort på basis av opplevelsen med å kjøre bilen. Kommer en frem til et annet mål fra A-B i en modell X?  Har den evnen til å fly? Er det kjøreopplevelse en snakker om her? Appene? Felgene?  Kostnad pr. km. isolert? Nei. Her handler det om produktets byggekvalitet. Altså om produktene (i sum av alle solgte) holder en forventet kvalitet ift. pris.

Etter å ha undersøkt dette, lest mye, og fått historier fra eiere "1. hand" er det åpenbart at opplevd kvalitet for endel er flere hakk viktigere enn å ha en NY bil en A: kan være sikker på at virker som den skal ALLTID, B: eie og bruke en bil som ikke sliter med kapasitet på verksted, i seviceapparatet eller i logistikk-delen av deletilgang NÅR noe går i stykker.  Ta broom-guiden. For biler nye i 2017 og 2018 svarer ALTfor mange at kvalitet er dårlig og av 55 respondenter gir 7 bilen karakter 6/10 eller dårligere (to gir 1/10) på driftssikkerhet/kvalitet. I tillegg kommenterer flere om problemer til tross for høy(ere) score på dette området. Da snakker en om ca. 13% av de som har omtalt egen bil. og den beste bilen i verden er som kjent den jeg har nå...

Tilsvarende tall for Lexus RX (14 2008-2012 eiere) er 1 8/10, 2 9/10 og 11 10/10 på samme parameter. For 7 - 11 år gamle biler. Altså utgamle biler for alle dem som har kjøpt TMX.  Jeg kunne funnet mange eksempler på at kvaliteten på disse sgs. nye Tesla-bilene er LANGT under pari. At kaaanskje 85-90 av 100 eiere i SNITT har få/ingen problemer har ingenting å si. For bransjestandard er at 4-5% av eiere har problemer i Garantitid. For Lexus er tallet 0,8. Og under 4% for 7-10 gamle biler (alt utenom slitasje). Som det jo ikke bør være på 1-2 år gamle Tesla. Slitasje altså.

Så jo. Det er ALL grunn til å advare. Nå har "early adoptes" kjøpt bilene, men når "den gemene hop" skal ut å handle bil er kriteriene annerledes. Første bud er å kunne ÅPNE bilen hver gang i vinternorge. Uansett. Når produsenten har brukt så LITE silikon i gummiblandingen i dørpakninger at de fryser (og noen lekker) uten jevnlig dose silikon når de er nye hvordan vil de da se ut om noen år? Sprukne er et stikkord. Drivaksler ryker/vibrerer. Hvordan vil noe sånt utvikle seg ettersom tiden går for de bilene som ikke har vært kjørt like hardt første året? Vil de vare fem år? Syv? Dører går ikke opp/igjen som de skal. Sensorer tuller. HW/SW har stadige utfordringer. Karrosseritilpasninger er dårlige. Vindusheiser er et problem. Autopilot er delvis farlig. Listen er lang. Og åpenbart av et omfang som tilsier at mye IKKE er løst av å rettes èn gang. Og som for endel ikke vil merkes før etter tid/km. Hvordan vil dette kunne virke inn på et allerede høyt verdifall?

Ja, jeg banner i kirken. Men noen ganger kan det være nødvendig. Særlig om store deler av menigheten sover ift. de viktige budskapene. Som økonomi. Eller har alle TMX-eiere gjeldfrie biler, full BSU-kvote for barna, penger på bok, nedbetalte hus, hytte og hus i syden? Ikke?

Og samtidig er alt annet "fossiiiiilt" likevel bare boss iflg. Tesla-eiere i kommentarfeltene rundt omkring? Objektivt sett er dette symptomer på keiserens nye klær. Som keiseren overhodet ikke likte å bli fortalt... Dersom Tesla hadde levert Lexus-kvalitet hadde konseptet vært en geni-strek. Slik er det empirisk beviselig definitivt ikke. Men for de med feilfrie biler som foretrekker å lovprise teknologien og det innovative er det nok ikke til å komme fra at det fungerer svært bra. Men denne tråden handler ikke om dem.

Hvordan noen kan se for seg at "regnestykket er bra" er HELT ufattelig. Binder du opp +-1 mill. kr. og taper 100-150.000,- pr. år første årene så er ikke økonomi en faktor som har betydning. Tror en det bør en ta matematikk opp igjen. For det en sparer i drivstoff blir lommerusk med et normalt verditap på 50-70.000 kr. som mange biler som klarer å gjøre det samme (hver gang) opererer med. Uten ET problem. Vel ca. 8 av 1000 Lexus RX450H-eiere melder om problemer som må løses av forhandlerapparat innenfor garantitid. En 12-15 år gammel Lexus RX er trolig på nivå med en TMX i så måte. Ikke på alle de andre områdene som Tesla-eiere stort sett er fornøyde med. Men ift. faktisk kvalitet på bilen de eier og kjører. Gitt normal km. og vedlikehold.

Nei, jeg er hverken Tesla- eller elbil-hater. Men det overrasker meg at såpass mange underkjenner at Tesla har alvorlige kvalitetsproblemer eiere av andre biler i samme type og klasse IKKE opplever. Ever. Da må en kanskje spørre seg om en har gått på å kjøpe et konsept - fremfor en bil. Gitt faktisk kvalitetsnivå på andre sammenlignbare biler i 2019. Så ikke kom med "jeg kjenner en bla-bla-bla-eier med problemer". For det gjør vi alle. Poenget mitt er at som bilmodell har TMX signifikant flere feil og problemer med byggekvalitet enn fullt sammenlignbare biler i samme/lavere prisklasse.  Internett er full av både undersøkelser og brukererfaringer som viser det.

Her bør en styre unna til uavhengige undersøkelser og brukererfaringer tilsier at byggekvaliteten er vesentlig mye bedre enn den er hittil.  For det gjør noe med troverdighet og rykte. Komplett uavhengig av at jeg skriver om det her. For jeg har ikke bygget dem. Jeg formidler bare observasjoner. Så vil helt sikkert noen av de mer skriveføre her på forumet slå fast noe helt annet.  ;)

jlan

Ja, det er helt riktig det der, AD. Bare få spredd informasjonen. Det er altfor mye TMX. De er jo over alt. De som skal ha et statussymbol, de får kjøpe noe annet.  Det er nesten ikke morsomt å være "early adopter" lenger. Ingen ledige plasser med god bredde på kjøpesenteret. Ingen spesialbehandling på fergene, så en kan stå i lastebilfeltet og få opp alle dørene. Fullt på SuC, Kø på SeC. osv. osv. Tenk om bilen hadde vært perfekt, da hadde det blitt helt ulevelig. Bortsett fra på SeC da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

1000kwh

Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 13:39
Hei!

Må si - som gammel "bilmann" - at det er ufattelig hvor mye feil og problemer Tesla X-eiere...
Det virker ikke som om du er spesielt positivt innstillt til Tesla i utgangspunktet. Det er en grunn til at det selges så mange Teslaer. Det er fordi eierne skryter av opplevelsen.

Man har glemt hvilket mareritt det kan være å eie en fossilbil. Bytting av svindyre svinghjul, turboer og hele motorer er hverdagskost i fossilbilverdenen. Det skrives bare ikke om så ofte fordi det ikke er en "Tesla". Når BMWer har et problem med at de spontant tar fyr (anerkjent av BMW selv) er det likevel elbiler som er brannfarlige.

Det har mye med innstillingen din også. Man ser gjerne problemene og ikke alt som er fantastisk.

Øyvind.h

Enkelte bagatelliserer alt, men jeg opplever at de som avfeier alt og kan falle innunder betegnelsen «menighet» er i klart mindretall. At Model X historisk har hatt en del feil er dokumentert i diverse større undersøkelser, og var årsaken til at Teslas kvalitet sank fra over snittet til under snittet. Samtidig kan en ikke fokusere ensidig negativt. Ei heller vektlegger alle brukeren alt likt. Noen går med skyvelær over bilen for å se at paneler ligger helt rett. Andre er mindre opptatt av det. Jeg utsatte kjøp av Model X blant annet fordi jeg så det var varierende panelgap mellom dører (fordører og falkevingedørene). Etter kjøp bryr jeg meg lite om dette og angret mest på at jeg ikke kjøpte tidligere. De gode sidene overgår de negative totalt.

Tesla er ikke feilfrie, hverken organisasjon eller produkt. Rammefrie vinduer er eksempelvis ikke ideelt i Norge, selv om jeg kan telle på en hånd antall ganger vinduene har frosset nå i vinter. 2 sekunders sveip med et bankkort løste det (dra langsmed vinduet ned bak listen). Ene gangen skyldtes vask med høytrykksspyler i minusgrader. Det har vært litt smårusk på min, men ikke noe som egentlig trenger annet enn ordinære serviceintervall. Dvs reparasjon kan tas på ordinær service. Jeg vil ikke klassifisere kvaliteten som dårlig med de erfaringene jeg har første 50.000km/2,5 år, selv om den ikke er på Lexus-nivå.

Når det gjelder fossilbil: det er helt uaktuelt. Ulempene ved fossilmotor er langt større enn fordelene for min del. Mtp at bilene ikke er perfekte kvalitetsmessig sier det litt om hvor stor overgangen fra fossil til el er...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Noen av oss har også gode erfaringer med Teslas service-apparat. Ja, det kan ta lang tid å få fikset ikke-kritiske feil, og for enkelte er slikt krise. Vi andre bryr oss ikke så mye at det kan ta litt tid å få fikset ting som ikke går ut over bruken av bilen, så lenge alt kritisk fikses raskt.

Et eksempel, jeg mistet høyre vindusvisker under kjøring for noen dager siden. Mistenker at den hadde løsnet litt fra festet pga. is på ruta dagen før. Siden jeg var på vei til hytta kjørte jeg innom Brumunddal. De tok bilen inn i hallen med en gang og satte på ny visker. Jeg slapp å gjøre det selv, og jeg betalte nøyaktig kr. 0,-. Siden vi hadde litt lite strøm på bilen koblet de også på superlader (de har to på verkested) mens de byttet viskeren og ordnet papirarbeidet, slik at vi fikk 100km ekstra rekkevidde. Dermed slapp jeg å lade på CHAdeMO for å komme frem til Gjøvik (jeg hadde med henger som veide 2 tonn).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

DagfinnN

Det er normatl ikke slike historier vi hører, men jeg har opplevd lignende.
Kl 1530 dagen før(!) jeg skulle selge min gamle Tesla, låste dørhåndtaket seg ute på venstre bakdør. Tviler på at kjøper ville være superglad for det.
Jeg ringte Skodje og forklarte situasjonen. De skiftet håndtaket neste morgen kl 08. De utsatte et måneds/morgenmøte for å hjelpe meg. Jeg overleverte bilen om ettermiddagen til kjøper som avtalt (informerte om dørhåndtaket så klart).
Veldig fornøyd!
En annen gang fikk jeg låne en P100DL mens min var på service. Om kvelden håpet jeg at servicen ikke ble ferdig neste dag :) Men det ble den.
F.f for en bil P100DL er!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ellemelle

Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 13:39
Må si - som gammel "bilmann" [snip]  Etter å ha undersøkt dette, lest mye, og fått historier fra eiere "1. hand"
Du er nå inne på et forum hvor de fleste faktisk eier en Tesla Model X. Dine (i beste fall) annenhåndsoppplysninger er dermed totalt uinteressante, og hører mer hjemme i kommentarfeltet til Broom.

AD

#83
Det var de objektivt sett helt reelle kvalitetsproblemene jeg tok opp. Så kom det som ventet få kommentarer om akkurat det...

En kan lese hva de (relativt få) tyske eiere strever med med sine biler her;

https://tff-forum.de/viewforum.php?f=82   Bruk gjerne Google Translate om du ikke er stø i tysk.

  Mer enn litt tyder på at mange norske eiere bagatelliserer problemene altfor mange biler har. 96 tråder om varierende og tildels alvorlige tekniske problemer for en Tesla X bestand på ca. 2500 biler (Tyskland) er EKSTREMT! Langt fra alle bryr seg med å registrere seg på et merkeforum bare fordi de har kjøpt en bestemt bil.

Ellemelle

#84
Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 16:11
En kan lese hva de (relativt få) tyske eiere strever med med sine biler her;
Så her har vi altså en ikke-eier som skal fortelle oss eiere hvilke problemer vi burde hatt med bilen, fordi noen tyske eiere visstnok har disse problemene?

Dette blir for dumt.

Edit: Gikk inn på ditt første innlegg fra i sommer, og der skrev du:

"Konklusjon: konkurs/restrukturering innen årets utgang gitt det vi ser, vet, og uten vesentlig kapitalinnsprøytning som åpenbart sitter lengre og lengre inne for tunge investorer. Utrolig synd. Men min vurdering. Musk er låst. Han kan IKKE skalere ned og skuffe investorer, og han kan ikke skalere opp noe særlig (og tjene penger som monner på TM3) uten tunge investeringer. Virkeligheten er knallhard dessverre. "

Du er jo virkelig en mann å lytte til. Først brukte du "Tesla Aksjer"-tråden til å prøve å snakke ned aksjen, og nå skal du inn i Model X tråden å prøve å rakke ned på selskapet der.

Du har ingenting her inne å gjøre.

z4rd

AD skrev 7. sep:

«Står for at Tesla er konkurs eller restrukturert innen 31.12.18.»

:)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

AD

#86
Jeg gav vel rimelig klar melding om at dette ikke gjelder dem som ikke har feil og problemer med bilene sine.

Men her har menigheten talt. Ang. konkurs/restrukturering uttalte Musk selv at de var uker unna. Så jeg tok feil, men ikke veldig mye.  ;)

https://www.indiancrunch.in/news/musk-tesla-was-only-a-few-weeks-away-from-bankrupt/

Gled dere med bilene deres, men her tok jeg ikke opp akkurat det. Så ta gjerne ballen. ;)

sjokomelk

@AD - Hva oppnår du med å hause opp stemningen på denne måten?
Ser alle innleggene dine her inne så langt har gått på aksjekursen. Eier du en Tesla eller vurderer du å kjøpe en selv, eller er du her bare for å trolle?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 16:25
Jeg gav vel rimelig klar melding om at dette ikke gjelder dem som ikke har feil og problemer med bilene sine.
Men her har menigheten talt. Ang. konkurs/restrukturering uttalte Musk selv at de var uker unna. Så jeg tok feil, men ikke veldig mye.  ;)
Gled dere med bilene deres, men her tok jeg ikke opp akkurat det. Så ta gjerne ballen. ;)
Ballen? Det er jo du som er ballen! Du er en ikke-eier som kommer inn i et eier-forum for å gi kjøpsråd basert på hva du har lest i tyske forum. Du har ingenting her å gjøre.

På samme måte som du ikke hadde noe i aksjetråden å gjøre. Hadde folk hørt på deg, hadde de tapt penger. Fordi du uttalte deg skråsikkert om noe som du ikke hadde peiling på i det hele tatt. Du tok 100% feil. Du var ikke i nærheten en gang.

Du kan jo starte med å oppgi hva som er ditt motiv for å poste i aksjetråden og i denne tråden. Er det en spesiell grunn til at du ikke ønsker vi skal kjøpe biler eller aksjer fra Tesla?

muggost

Hallo folkens, ro ned litt nå! Det var JEG som tok opp ballen etter at denne tråden har liggi brakk noen måneder. Jeg verdsetter AD's innspill her fordi han drar frem en del tanker som ingen andre har gjort...

- Jeg forstår at AD's meninger ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten.
- Jeg forstår at AD's andre- og tredjehåndsinformasjon er nettopp dèt, andre- og tredjehåndsinformasjon. Jeg klarer selv å ta dette med i mine vurderinger av forholdene.
- Det var ikke AD som dro frem 'vindusvisker som falt av' eller 'dørhåndtak som låste seg.' Det var derimot han som nevnte at det er akkurat denne typen problemer som Tesla har hatt store utfordringer med. Det var også han som poengterte at Early Adopters kanskje ikke bryr seg nevneverdig med disse tingene, noe jeg kjenner meg igjen i selv.

Det er jo kjempeflott at dere er fornøyd med X'en til tross for sine utfordringer, det er deres soleklare rett som X-eiere. Men JEG eier ingen X og er ikke her for å få bortforklaringer, jeg er her for å prøve å finne ut av fakta. Og hva er egentlig fakta? Det er vanskelig å finne ut - fordi debatten er så polarisert. Men AD har noen poenger her:

- Tesla menighetens-minoriteten er raskt på pletten for å bortforklare. Noe jeg selv mener er ganske kontraproduktivt.
- Når den gemene hop ska ta i bruk denne bilen, så blir driftsstabilitet mye viktigere enn funksjoner som pleaser early adopters. Jeg er kanskje ikke klar for å være en early adopter på denne bilen selv, men da må jeg få vite mest mulig FØR jeg bestiller bilen. Det er derfor vi har sånne forum...

Jeg rakker ikke ned på dere som er glad i X'en deres, men jeg synes klimaet på forumet her blir litt kleint innimellom når vi som IKKE har bilmerke XYZ nærmest blir betraktet som landsforrædere bare ved å stille kritiske spørsmål rundt bilmerke XYZ.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA