Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Th!nk flyttet ut fra Fornebu

Startet av Caspar, tirsdag 09. august 2011, klokken 18:42

« forrige - neste »

Caspar


Selv om bilen har stått i flere timer etter bruk så starter viftene opp med en gang bilen settes på lading. Er det normalt med den temperaturen som er nå ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hkaspenberg

På min er det ihvertfall slik. Temperaturen ligger gjerne på 25 grader i utgangspunktet og ender på over 30.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Viften starter ved stigende temperatur på 30grader, og fortsetter å gå til temperaturen har sunket til 25, noe den ikke gjør når det er varmt i omgivelsene.

Det er mulig å sette inn en thermostat med mindre avstand mellom inn og utkobling for å redusere gangtiden på viftene, men denne må da settes inn i ledningen ved viftene.
Den må jo starte viftene også.
En webastothermostat har langt mindre avstand, typisk 1-2 grader.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Da får vi slå oss til ro med det, og parkere på andre siden av huset slik at det er naboen som må høre på dette hele natta
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Folks, jeg vil si at det ikke nødvendigvis er normalt.

Jeg har en Think som hadde det samme problemet, men det viste seg at
den hadde mange problemer. Defekt sirkulasjonpumpe, 12V batt, +blokker.
Da det ble fikset forsvant også problemet, med nabo støyen...... NICE!

På di 2 ande Thinkene mine som kjører, har den ene litt av det samme problemet.
Her begynner vifta å gå med en gang jeg kjører, eller periodevis under lading.
Har sjekket temp. Men det stemmer ikke helt etter boka.

Her har jeg en sirkulasjonspumpe som er tvilsom og ei defekt blokk.
Husker ikke status på 12V batt.  Når jeg får tid skal jeg se på det.

Det jeg sier er at. Ja muligens er alt slik det skal være.
Men at det også kan være andre årsaker.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

Luft i radiatoren kan være en medvirkende årsak. Inn og utløp er feil på radiatoren, vannet går inn oppe og ut nede, noe som resulterer av luft blir fanget i radiatoren. Øvre del av radiatoren blir luftfylt, og vannet går korteste vei til utløpet, dvs nederst i radiatoren.
Ta ut grillen, oppe på radiatoren er det en 5mm skrue med 8mm sekskant. Løsne skruen et par tørn og vent til det ikke lengre bobler ut luft. Stram forsiktig skruen igjen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: hens på onsdag 29. juni 2011, klokken 18:15
Ta ut grillen, oppe på radiatoren er det en 5mm skrue med 8mm sekskant. Løsne skruen et par tørn og vent til det ikke lengre bobler ut luft. Stram forsiktig skruen igjen.
Dette var et godt tips, jeg har lagt merke til at noen kjører viftene mer enn andre.
Jeg kan føye til at etter batteridemontering kan det være luft også i batterikjølesklangene, dette fjernes ved å etterfylle maks i tanken eller ved å la bilen stå i en bratt motbakke.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

#8
Jeg hentet et par vannpumper hos Erik's for en tid tilbake, og tok de frem for å kontrollere disse.
Stor var min overraskelse da det viste seg at den ene pumpen hadde montert ledningene motsatt slik at den roterte feil vei. Jeg åpnet et par gamle utskiftede pumper, og den ene hadde samme feil.
Pumpens kapasitet er sannsynligvis vesentlig dårligere når den går feil vei, det står igjen å kontrollere.

Jeg vet at det på et punkt i produksjonen ble levert pumper uten plastkontakt, og at denne ble montert på Aurskog. Kan hende det er forklaringen
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Det stemmer Hens. Pumpen ble levert med metal stifter komplett med mothakker. Disse føres in i Junior Timer plugg til videre montering i bilen.
Den siste pumpe jeg montert fra Automotive Services hadde en annen type polsko ferdig montert. De har funnet en annen leverandør tror jeg. Pumpen er også brukt som en auxillary pumpe i noe tyske biler (se Wiki) pluss sirkulasjonspumpe til en caravan sentralvarme system!
Siste pris var 2.700,-  >:(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

#10
Målte gjennomstrømmingen på pumpen idag, den er ca 500 liter/time uten mottrykk.Trykkhøyde ca. 3 m
Ved feil polaritet (feil dreieretning) gir den 120 l/time, og trykket er tilsvarende redusert.

Hvis pumpen har feil polaritet vil kjøleeffekt bli betraktelig redusert.
Dette sjekkes enklest på den tynne slangen som går inn påreservoaret. Ta av slangen på resrvoaret og hold den ned i påfyllinghullet. Her skal det være kraftig stråle. hvis det renner langsomt, er det sannsynligvis feil polaritet.

Ledningene fra pumpen er merket med sort/brun =minus og sort/rød = pluss.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

vfsteffe

Hei,

Har nettopp kjøpt elbil som for for to uker siden var på service. På servicen ble det påfyllt vann og det ble satt inn ny vannpumpe.

Bilen har en helt ny batteripakke fra 2009. Jag ble anbefalt å vente med å lade til under 40%.
Etter at ha lest en del på forum har jag oppfattet det slik at det er ok å lade den når man har anledning og at det ikke nødvendigtvis er bra å kjøre batteriet i botten. Og det skal vel heller ikke være nødvendig å kjøre den ned under 40%. Enn så lenge har jag praktisert at lade fullt  når det er tilfelle.

Under den uken jag har hatt bilen har kjøleviftene slått på ved flere tilfellen. Og de bråkar da noe forferderlig. Igår hadde bilen stått et døgn innen jag ladet og da gikk ikke kjøleviftene igang. Så jag tenkte at om lar bilen stå en tid innen lading så slipper jag og naboene olydet. Når jag nå satte den til lading etter at den stått fire timer så kjørte viftene igang igjen.

Senest når viftene ikke gikk igang så var batteriet nede i ca 30% idag står det på 45%.
Lader jag feil så at dette kan ha noe sammenheng?
Eller kan det vara slik at vannpumpen er feilmontert?
Skal jag sjekke noe eller er dette normalt?


Tacksam for svar
vfsteffe
Eier fra 1.7.2011 av en Think 2001. Thinken fikk helt ny batteripakke 2009 og håper på mange mil på veien med min første elbil

El rayo

#12
Sitat fra: hens på mandag 04. juli 2011, klokken 19:09
Dette sjekkes enklest på den tynne slangen som går inn påreservoaret. Ta av slangen på resrvoaret og hold den ned i påfyllinghullet. Her skal det være kraftig stråle. hvis det renner langsomt, er det sannsynligvis feil polaritet.
Uten erfaring er det vanskelig å si hva som er kraftig stråle, dessuten er det relativt. Jeg vil ikke kalle det en kraftig stråle på noen av de bilene jeg har vært borti. I ett tilfelle ble strålen normal da jeg fisket ut et plast-spon (fra boring?) fra slangen. Dette gikk ikke ut over kjølingen; den tynne slangen er bare for å samle opp  luftbobler i kjølevannet. Sponet var for stort til å gå gjennom inntaksnippelen på reservoaret (som noen kaller ekspansjonstank).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#13
Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Bilen har en helt ny batteripakke fra 2009.
Var dette noe selgeren sa? En sak som er 1 1/2 til 2 1/2 år gammel kan vel ikke kalles ny og i allfall ikke helt ny?

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Jag ble anbefalt å vente med å lade til under 40%.
Etter at ha lest en del på forum har jag oppfattet det slik at det er ok å lade den når man har anledning og at det ikke nødvendigtvis er bra å kjøre batteriet i botten.
En så ung batteripakke er det nesten umulig å ødelegge totalt. Men man kan alltids klare å forkorte levetiden. Bilselgeren forsøker å gjøre det mest mulig enkelt å kjøre elbil. Men det er like enkelt selv om man følger enkle rutiner med lading. I stedet for å se på drivstoffmåleren mens man kjører for å kontrollere om man må stoppe og fylle drivstoff, så sjekker man når man kommer hjem om man har nok til neste dags kjøring og lader om det behøves.

Når man kjører batteriet i botten kalibreres energimeteret i botten. Om man aldri kjører i botten vil meteret gradvis bli mer og mer feil. Da jeg kjøpte min 3 år gamle Th!nk med 9500 km på telleren kjørte den 25 km med energimetret på 0%.
Men: kjør veldig varsomt under 20% (røde prikker på energimeteret.) Kjør ikke mer enn 60 km/t på flat vei og med en akselerasjon som knapt merkes. Da kan du få 10-12 km utav de siste 10%.

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Og det skal vel heller ikke være nødvendig å kjøre den ned under 40%. Enn så lenge har jag praktisert at lade fullt  når det er tilfelle.
Dersom du har nok til neste dags kjøring bør du ikke lade. Det er bra å lade bare noen % for å få nok til neste dags kjøring. Bruk gjerne koblingsur og still det slik at ladingen er ferdig rett før du skal kjøre. Med 10A lading går det på 15% pr time og med 16A lading går det på 20% pr time. Dersom bilen står over helgen eller lengere bør du lade før du kjører uansett % på energimeteret. Batteriet selvutlader flere prosent i døgnet og det kan ikke energimeteret "vite". Lad ikke fullt fredag kveld om du ikke skal bruke bilen i helgen. Man bør lade fullt én gang i uken.

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Under den uken jag har hatt bilen har kjøleviftene slått på ved flere tilfellen. Og de bråkar da noe forferderlig. Igår hadde bilen stått et døgn innen jag ladet og da gikk ikke kjøleviftene igang. Så jag tenkte at om lar bilen stå en tid innen lading så slipper jag og naboene olydet. Når jag nå satte den til lading etter at den stått fire timer så kjørte viftene igang igjen.
Med de temperaturene vi har i Oslo om dagen er det helt normalt at kjøleviftene går, både ved kjøring og lading. Dessverre er ikke elektronikken så intelligent at den kontrollerer lufttemperatur, men starter viftene selv om luften har samme temp som eller endog er varmere enn vannet.

Der ga du meg en ide: ulyden fra kjøleviftene kan brukes til å varsle fotgjengere!

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Lader jag feil så at dette kan ha noe sammenheng?
Nei, du lader ikke feil.

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Eller kan det vara slik at vannpumpen er feilmontert?
Det kan tenkes dersom mekanikeren som byttet den ikke vet at polariteten på nye pumper er feil.

Sitat fra: vfsteffe på fredag 08. juli 2011, klokken 00:06
Skal jag sjekke noe eller er dette normalt?[/i]
Sjekk for sikkerhets skyld at det er en bra stråle som kommer ut av den tynne (ca 5 mm) slangen på kjølevannsreservoaret. Generellt vil jeg si at med høyeste lufttemperatur i løpet av dagen over 18 grader så skal kjøleviftene starte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA