Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kjøpe ut leaset batteri - hvordan?

Startet av CAT, tirsdag 09. august 2011, klokken 13:31

« forrige - neste »

CAT

Hei ELbil venner så tror jeg tiden er inne for å ta ut batteri pakken igjen,
bilen kjører fint går en fem/seks mil,men etter jeg ha kjøpt nikometer og
ser at spenningen er for lav med et utak på 100A ved 90% energi er spenningen
kun 108V.Så er spørsmålet bør jeg ta ut batteripakken fulladet eller utladet?
har et par blokker som er i orden stående sist jeg gjore dette målte jeg bare
spenningen med et multimeter og byttet di som hadde lavere spenning enn
di andre.

Tusen takk for mange gode svar sist :)
Tink    2000mod  90000km Har ingen erfaring med el bil

elektrolux

Ville kjørt bilen ned til 30% slik at det blir enklere å finne de dårlige blokkene ut fra spenningsverdien.

Prøv så å lade dine andre blokker til samme nivå før montering. Elles vil du risikere uballanse  og skadelig overlading av enten disse eller resten av pakken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juni 2011, klokken 15:16
Ville kjørt bilen ned til 30% slik at det blir enklere å finne de dårlige blokkene ut fra spenningsverdien.
Mener du virkelig det? Med bare 108V ved 90% energi og 100A er det vel stor mulighet for at en eller flere av cellene som er reversert eksploderer og drar med seg 6 andre?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Du har rett El rayo

Leste ikke spørsmålet godt nok. Er nok bedre å la varmeapperatet kjøre pakken ned i si 50%..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

CAT

Hei takk for gode råd :) tok ut batteri pakka i kveld byttet ut to blokker den ene var
på bare 2,3V og den andre var  5V men resten lå på sirka 6,4V litt variasjon har nok
ikke den beste pakka. Burde jeg ta en innstalasjon lading nå syns dere har ikke ladet
ennu?

Tusen takk for gode råd :) :) :)
Tink    2000mod  90000km Har ingen erfaring med el bil

hens

Å foreta en "initillading" på gamle blokker kan være ødeleggende da den går uten temperatur- og  spenningsovervåkning, og fyller på  140 Ah uansett.
En skjev batteripakke kan da bli ødelagt.

Enkelte har benyttet initiallading ved vannfylling og sannsynligvis ødelagt batteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: CAT på onsdag 29. juni 2011, klokken 21:34
resten lå på sirka 6,4V litt variasjon har nok
ikke den beste pakka.

Du må nok bytte alle blokkene som ikke har like høy spenning som de "sterkeste". De som ligger mer enn noen få hundredels volt under har ofte til dels kraftig redusert kapasitet, og vil bare skape nye problemer.

Dersom du har 10 blokker på 6,44V og noen på 6,42, og noen på 6,38, ville jeg sykmeldt alle fra 6,40V og nedover, inntill det motsatte er bevist. Til og 6,42V blokkene kan ha problemer, mens 6,43V burde være OK.

Er du ikke redd for å jobbe, ( ta kassen ned og opp igjen) kan du koble et biltema Voltmeter til suspekte blokker, og sammenligne tallene med Nicometeret sine snitttall for blokkspenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA