Hovedmeny

Ekstrabatteri

Startet av khh48, torsdag 25. januar 2018, klokken 19:52

« forrige - neste »

khh48

nortrahof

Dette ser mest ut som et eksperiment for de som har ekstra god peiling på elbiler?
Jeg merket meg særlig:

LADEN:
Ich habe der Batterie bisher noch kein BMS und kein Ladegerät verpasst. Wollte zuerst wissen, ob es überhaupt irgendwie funktioniert. Laden mit dem Ladegerät des e-up oder einer CCS Ladesäule geht leider nicht. Nach ein paar Minuten erkennt das Auto, dass etwas nicht richtig ist und beendet die Ladung. Bei der CCS steht dann: Ladung durch Fahrzeug beendet. Ansonsten hätte die Zusatzbatterie einfach über den Lader des e-up geladen werden können. Nun muss ich wohl einen zusätzlichen Lader besorgen.

Det jeg merket meg var at det ikke var noen overvåkning på ladenivå på hver celle. Med 936 celler er det kanskje 9 celler som er parallellkoblet på hvert spenningsnivå? Kapasiteten på disse er ørlite forskjellig, så over tid vil celler kunne overlades. Dette er farlig for lithiumbatterier (brannfare) men om man deler opp batteriet og overvåker hvert spenningsnivå (som originalbatteriet) så går det med en ekstern lader.
Tyskeren har ikke tatt seg bry til å installere stabilisering på hvert spenningsnivå i batteriet (BMS) - kun testet om det virket! Laderen i E-UPen og hurtiglading er derfor ubrukbar som han konstaterer.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

khh48

Skummet bare gjennom tråden, tysken min er heller ikke noe å skryte av  ;D

Men det viser jo at det er mulig å montere noen kwh ekstra i bilen for økt rekkevidde selv om det koster like mye som å bytte til soul eller leaf med ok rekkevidde.

Er veldig fornøyd med euppen min men mangler noen få mil rekkevidde særlig på vinteren, men også sommertid. 2-3 mil ekstra så kunne jeg dratt på harrytur til Åre  :+1:

Jejl

Sitat fra: khh48 på lørdag 27. januar 2018, klokken 15:04

Er veldig fornøyd med euppen min men mangler noen få mil rekkevidde særlig på vinteren
En dieselvarmer hadde fikset det.

khh48

Mangler ei mil eller så på sommeren også for å kunne harryhandle ;)

Men har vurdert dieselvarmer, blir kanskje ordnet før neste vinter

hsa77

Slike selvbygg viser jo virkelig at dersom VW hadde villet kunne bilen vært levert med betydelig større batteri. Synd at eup ennå ikke har fått en batterioppgradering, burde ikke være noe problem å doble kapasiteten. Men VW ønsker jo å selge fossilbiler i noen år til, de tjener vel mest penger på den måten...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Solan_G

Har studert litt på dette med å utvide rekkevidden med mere batteri.

Utfordringen er at det sitter en kontaktor inne i batteripakken sånn at du ikke kommer direkte til en kontakt med full spenning på utsiden av batteripakken.
Skal du utvide kapasiteten og ha alle systemene som lading og hurtiglading opperative så må du faktisk koble deg på inne i batteripakka. Det er absolutt mulig å få til, men det er noen utfordringer som må løses i forhold til sikkerhet mot kortslutting osv i forbindelsen mellom det interne og det eksterne batteriet.

Har fått kloa i et ekstra e-Up batteri som jeg har partert. Det har orginalt to celler i paralell. Jeg vurderer å bruke halvparten og bygge det inn i bilen sånn at det blir tre celler i paralell, altså en økning på 50%. Har troa på at det kan gi nok rekkevidde til å gi vesentlig bedre fleksibilitet i bilen, samtidig som jeg tror den skal kunne hurtiglades uten større problem.

nortrahof

Da bør du undersøke om celleovervåkningen tåler 50% mer strøm. - Også hovedkontaktorene og batterisikringene får 50% mer kortslutningsstrøm, så sjekk at de kan bryte den ekstra strømmen.
For å koble inn ekstra celler på et eksisterende batteri, må dette gjøres på hvert spenningsnivå (>100) for ikke å få feilmeldinger og opprettholde sikkerheten. Dette er meget arbeidskrevende!
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Solan_G

Der ble det vist rom for missforståelser ja. Litt utdypning:

Det er ikke plass til flere celler i batterikassa, og ombygging av selve cellemodulene vil bli for omfattende. Det blir et eksternt batteri ved siden av med 102 celler i serie, men bare enkle celler i stede for to i paralell. Jeg kunne ha brukt to i paralell å fått dobbling av kapasiteten, men vurderte det til at det ville bli for tungt og plasskrevende i forhold til nytteverdien.

Det ekstra batteriet vil få en egen BMS så den orginale vil ikke bli påvirket. Har en ekstra orginal, men det kan bli litt utfordrende å få styringen av den til å virke skikkelig. Har ikke konkludert helt på akkurat den biten enda.

Orginalt er det forresten paralell celleovervåkning, og ikke i serie med hovedstrømmen sånn som er vanlig i mindre systemer.

Ombyggingen inne i orginalbatteriet blir bare å legge inn to ledere og koble de på kontaktoren på tilførselsiden. Den sikkerhetsmessige utfordringen ligger i å få på plass sikringer, helst inne i batterikassa som bryter kretsen hvis man får isolasjonsbrudd til jord. Må sannsynligvis ha sikring i begge ender av lederene for sikkerhets skyld.

Kontaktoren har ingen oppgitt "Ikmax" i og med at det er en vw orginaldel. Har heller ikke sett noen batterisikringer inn i batteripakka. har ikke regnet på Ikmax for batteri cellene enda, men du har et poeng. I og med at spenningen ikke øker, samt at jeg legger inn kortsluttings sikringer i leder fra utvidelses batteriet så mener jeg å ha kontroll på den biten.

nortrahof

Omfattende prosjekt!

Du bør lese trådene der en pre-FL-E-Golf prøver å bytte batteri til et FL-batteri.
Slik det høres ut, er dette ikke greit mht. SW på batteriovervåkningsmodulen. Det er ikke bare "plug & play"!

VW har noen motstander på hvert cellenivå som tapper ut strømmen til de celler som har høyest lading. Dette gjøres av modul J497. I stedet for å beskytte/koble forbi "dårlige celler" er VWs måte å ha lik lading på alle celler der den dårligste cellene/spenningsnivået er styrende - også for hele batteriet.
Det å "balansere" hvert av de 102 cellenivåene til lik spenning/lading er særdeles viktig for lithiumbatterier grunnet sikkerhet/brann.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA