11 kW lader kontra 16,5 kW lader - TMS75D

Startet av Rolf Gjerdsjø, onsdag 24. januar 2018, klokken 13:27

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Jeg bekreftet bestilling på bilen min i juni i fjor, og fikk akkurat med meg effektoppdateringen men ikke 16,5 kW ombordlader. Men jeg ser enkelte steder at det snakkes om at dette kun er software som skiller de med 11 kW fra de med 16,5. Stemmer det, og burde ikke det da være en smal sak å oppgradere?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Lassen

Er bare SW, men koster mer enn det smaker. Tror det er snakk om nesten 20 000 for å oppgradere.
Er nok bare å ta kontakt med ett SC for å høre hva det koster.
Tesla Model Y P - 2022
VW E-UP 2016

krister461

Noen måte å sjekke om man har riktig hardware på?

Counterpointer

Det er jo veldig mange som ikke synes den gamle dobbeltladeren (22kwh) var så nyttig.
Holder ikke 11 kWh  (sier jeg som lader med 2,3 kWh på ett 65 kWh batteri[emoji847])?

SabreMan

Jeg tviler på at det er en programvareoppgradering, ellers ville vel Tesla gitt den bort gratis (de setter jo av og til inn litt tilfeldige ting i overgangsfasene) eller gitt oss muligheten til å oppgradere, slik de har gjort tidligere med for eksempel S70.

Bilen min er forøvrig litt for gammel, så jeg fikk dessverre ikke med denne.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

E_S

Det er en softwareoppdatering, men i likhet med å oppgradere 60 til 75, skru på autopilot eller lignende vet de dessverre så absolutt å ta seg betalt for dette.

Min erfaring med dobbeltlader (22kW) er at det i Norge sør for Tromsø har null og niks betydning, men skal man ferdes på tur i områder hvor det er såpass lite Superchargers at man er avhengig av lading andre steder (for eksempel Øst-Europa) er det gull verdt å kunne lade opp på 2-3 timer kontra å stå hele dagen. Altså kommer det helt an på bilens bruksområde. Forskjellen 11 til 22kW er jo også betydelig større enn 11 til 16,5kW.

:)

Rolf Gjerdsjø

Nå er ikke dette veldig viktig sånn på stående fot, men stusset litt over at de da valgte å ikke gi oppgraderingen når de først oppgraderte ytelsen på bilen også hvis det bare er software likevel. Tenkte mest at det kunne vært kjekt på enkelte destination chargers og sånt.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på onsdag 24. januar 2018, klokken 17:43
KW / kwh.....
Autokorrektur desverre, vet heldigvis forskjell

Men beklager på det dypeste

Edit; og kW/kWh [emoji6]

TeslaSvein63

Siden denne tråden har sklidd ut ang TS spørsmål, så tillater jeg meg å fundere på hvem de mange er, som ikke synes at 22KW laderen ikke er nyttig og at det er null niks vits i å ha. Er disse folkene ved sinne fulle fem? Eller er de så til de grader navlebeskuende at det gjør vondt. Hva er liksom greia / agendaen?Personlig har jeg hatt mye nytte av 22KW laderen, ja jeg vil si at den er genial og gir et fantastisk suplement og muligheter. Den som mener at den ikke er bruk for sør for Tromsø, må med forbehold snakke for seg selv. Har denne /disse personen / personene noen gang vært utenfor E6 med bilen tro? Personlig har jeg brukt den mye rundt om kring i vårt flotte land, i parkeringshus, kjøpesentere og også hos parkeringer ærend hos Tesla. Har også invistert i portabel lader slik at man kan benytte seg av industrikontakter mm, rundt om kring. Enkelte folk ser vist ut til å like å vente unødvendig på at bilen skal lade. Det er en stor skuffelse for meg at Tesla har gått bort fra 22KW laderen. Jeg ville uansett gått for max ladekapasitet på en ny Tesla, selv om jeg også bare lader på 16 amp hjemme.   

DagfinnN

Jeg har hatt tesla siden 2015 og har aldri hatt behov for det - har passert over 50k km i Tesla.
Etter at destinasjonsladerne kom hvor det lades mens man sover, vil nok behovet være lite for de fleste. 11 kwh eller 16,5 kwh som jeg nå har i min nye bil vil uansett lade bilen full om natta.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Hatt Tesla siden august 2013. Reelt behov for 22kW en gang i København i 2014, men i dag ville jeg brukt CHAdeMO isteden samme sted. 22kW AC faller mellom to stoler for meg. Ikke en eneste tur siden 2014 ville vært annerledes med 22kW AC istedenfor 11kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg har enda ikke ladet på mer enn 3,6kW AC, og det eneste behovet JEG har for 16,5kW er som nødlading, fordi det er langt fra nærmeste SuC og hjem, så der kan 16,5kW AC-lading på en av mange GK/Fortum-ladere være akseptabel nødløsing for meg. Finner jeg ut at jeg faktisk må lade slik hyppig så kjøper jeg chademo-adapter. Vil mene at 11kW også er tilstrekkelig for nødlading om man mangler et par mil en gang, og chademo-adapter fremstår nok som mer vare for pengene enn oppgradering fra 11 til 16,5kW..

elbilmanne

Jeg har også god nytte av 22kW i min. Lader med full effekt på jobb. Selv om 11 sikkert hadde gjort jobben de fleste dager, så er 22 gull de dagene jeg må på kundebesøk i løpet av dagen og bare får et par timer lading før eller etter. Drar stort sett alltid hjem med fullt batteri.

Jeg har også et sted jeg ofte drar på ferie i utlandet der de har 22 kW ladere gratis i byen, og jeg ikke har mulighet til å lade "hjemme". Synd å ikke kunne utnytte disse fullt ut med neste bil. Når man står og venter på at ladingen skal bli ferdig er plutselig relativt sett få kronene plutselig veldig verdt det for å halvere ventetiden.

Sent fra min LG-H930 via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA