Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeproblem

Startet av MrsMoo, mandag 08. august 2011, klokken 17:54

« forrige - neste »

MrsMoo

Hei, jeg er en jente som eier en Think fra 2005 (tror jeg) som har vært en tur i USA og kom tilbake til Norge. Jeg kjøpte bilen brukt i desember 2010. For en mnd. siden så begynte varsellampen og lyse - leverte bilen inn til Automotive i Oslo. Først så ble det gjort reperasjoner for 5000 kr. Fikk en telefon fra verkstedet at det fortsatt var problemer og de måtte tømme batteriene for å teste - nye 5000 kr. Har nå fått beskjed at 17 av 20 batterier må skiftes. Pris 1650 kr pluss moms for hvert enkelt. Har fått beskjed at de ikke kan garantere hvor lenge de holder. Verkstedet har tilbudt meg å overta bilen for de 10 000 kr som de har brukt foreløbig. De ønsker å overta bilen som den er nå samt bedt meg levere inn vinterdekkene. Jeg er veldig usikker på om dette er en god deal........ Jeg har ikke peil, men instinktet mitt sier at de kan jo bruke delene (ikke en skrape på bilen) samt dekkene. Automotive vil kunne selge de tre batteriene for 1650 kr pluss moms og sikkert bruke resten av bilen til delbil. Hjelp!! Noen som har tips på hva jeg skal gjøre? Hilsen Margrethe

HHF

Det er jo dette som er så vanskelig med de gamle brukte elbilene (både PSA og Think) - det er stor usikkerhet omkring batterier for folk som ikke har skikkelig peiling (eller utstyr) på slik.

Umiddelbart synes jeg ikke det høres ut som en god ide å la Automotive ta over bilen din for 10K om alt er i orden ellers. Da burde du vel antakelig heller kunne selge den selv på Finn til noen som kan bygge den opp igjen og har kompetanse.

Et enda bedre altnerativ mener jeg jo det bør være å hente ut bilen fra Automotive (ja, de 10K er sure penger når du føler du ikke får noe for det, men noe rep har de vel gjort?) og så finne en entusiast som kan selge deg noen greit brukte batterier som du kan få satt inn til en noe rimeligere penge kanskje. Uansett - selv med prisen til Automotive ville jeg vel vurdert å bytte, da verdien av en fungerende elbil er stor for mange, men jeg ville da forsøkt å deale meg frem til noe garanti eller noe lavere pris om de ikke vil gi noe slikt overhodet.

Lykke til!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Thomas Parsli

Bilen har en langt høyere verdi enn det de tilbyr (de skal legge til moms og fortjeneste), men du slipper jobben det er å selge/reparere.
Prisen de tilbyr på batterier virker ok, forutsatt at de er testet ordentlig (det er de kanskje ikke?).

Hvor langt har bilen gått?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

El rayo

#4
Sitat fra: MrsMoo på mandag 27. juni 2011, klokken 14:12
Noen som har tips på hva jeg skal gjøre?
Sitat fra: OneMore på mandag 27. juni 2011, klokken 15:12
Klassisk  :-\
Litt kjedelig at du fant dette forumet nå først - etter at bilen har havarert. Hvis du hadde fulgt tips og råd her på forumet fra den dagen du kjøpte bilen hadde dette sannsynligvis ikke skjedd. Hvilken melding i klar tekst ga bilen når varsellampen (utropstegnet, går jeg ut fra) lyste?

Hvis det var meldingen "Maintenance charge required" så har bilen gått alt for langt siden siste vedlikeholdslading; det burde vært gjort rett etter at du kjøpte bilen. Det må utføres vedlikeholdslading (etterfylle vann på batteriet) omtrent hver 3000 km.

Hvis det var meldingen "System fault. Service required" var det noe annet feil og akkurat hva kan verkstedet lese ut med et diagnoseinstrument.

Produksjonsåret for din Th!nk er mest sannsynlig 2000 eller 2001 (noen få biler for eksport ble laget i 2002), den er vel førstegangsregistrert i Norge i 2005.

Jeg ville fått reparert bilen (egentlig ville jeg gjort det selv). Hva synes du om å kjøre elbil så langt? Bruker du kollektivfelt og sparer en time eller mer hver dag, så kan du kanskje ikke klare deg uten elbil og svaret gir seg selv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Har du plass å parkere bilen ville jeg gjort det, i påvente av at Vegvesenet godkjenner litiumombygginger. Med behov for 17 blokker blir litium ombygging billigere enn reperasjon med NiCd blokker.

Bilen tåler å stå, og har du unger i 4-14 års alderen, er dette en fantastisk bil for dem om noen år.

Think Classic er konge med Litium, og totalt sett den beste elbilen på markedet.

Også på bane er Think Classic Li konge. Dette ble behørlig bevist på Klepp for 2 helger siden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juni 2011, klokken 19:44
Think Classic er konge med Litium, og totalt sett den beste elbilen på markedet.

Her smører du vel tykt på synes jeg, hva som er det beste bilen på markedet avhenger jo helt av hva man legger vekt på. Det finnes elbiler som slår den på alle felt SVJV. Trenger man f.eks mer enn to seter faller den helt igjennom. AC mangler vel også ? Lengst rekkevidde har den heller ikke, muligens i forhold til pris da. Tilgang på reservedeler kan også være et problem har jeg skjønt.

Men har man allerede en slik så er det klart det kan være interessant. For min del hadde den ikke vært nyttig i det hele tatt, som nr. 2 bil hadde den kanskje blitt kjørt 2000km i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#7
Dama har en Think Classic til 10000 NOK.

Med en Litiumpakke har hun en bil som går 10 mil, er rust og bulkefri, ikke avhengig av dyr kaskoforsikring, Verdens beste regenerering, Verdens beste defrosting system, Lett tilgang til billige brukte deler,  etc etc. og alt for rundt 100K totalt.

Skal hun ha en tilsvarende bil koster denne minst dobbelt, og har ingen av de nevnte fordelene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juni 2011, klokken 21:03
Dama har en Think Classic til 10000 NOK.

Med en Litiumpakke har hun en bil som går 10 mil, er rust og bulkefri, ikke avhengig av dyr kaskoforsikring, Verdens beste regenerering, Lett tilgang til billige brukte deler,  etc etc. og alt for rundt 100K totalt.

Skal hun ha en tilsvarende bil koster denne minst dobbelt, og har ingen av de nevnte fordelene.

Det er da en 10-11 år gammel bil til 100.000. Ang. deler så mener jeg å stadig lese om problemer med bakakslinger og deler til disse ? Og med en 10 år gammel bil blir det stadig reparasjoner.

Jeg tipper iMiEV og de to andre utgavene blir å få til rett under 200k neste år. Da har man ny bil og plass til 4 personer samt garanti. Evt. omtrent 250k nå eller en Leaf om noen måneder. Jeg vet hva jeg hadde valgt ihvertfall, men så er jeg også lei av gamle biler med stort reparasjonsbehov.

Og tør man droppe kasko på en bil til 100k ?
I tillegg er det nok mye enklere å få lån med lav rente til ny bil i forhold til å koste på en 10 år gammel bil 90k...

Lån til ny iMiEV/Leaf havner på i overkant av 3000,- pr. måned over 8 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Du må ikke glemme at Think Classic Li til ca 100KNOK egentlig er en bil i 10-20KNOK klassen, med en 80-100KNOK batteripakke.

Går bilen i stykker, bytter en pakken over i neste Think Classic.

Går en moderene Imiev i stykker, er en prisgitt forhandlere, og verksteder. En kan faktisk ha en Think Classic stående i tilfelle problemer med hovedbilen. Den tar veldig lite plass. Dermed er en uten bil kun den tiden det tar å bytte batteripakken. Uten vannkjøling snakker vi under en time.

Dette funker i alle fall for meg. Ryker noe, er det bare å ta turen ned i garagen og montere erstattningsdeler. Ingen panikkkjøp, ingen verkstedsregninger.

Litt værre med Mercen, men så må man jo ha en langtursbil siden disse Elbilene har så kort rekkevidde at de kun kan dekker 90% av behovet....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Dette går vel som vanlig på hvor mye "entusiast" og elbilinteressert man egentlig er? For alle som er litt over gjennomsnittlig interessert og komfortabel med å styre med en Think Classic på godt og vondt, er det utvilsomt mye bil for pengene i et slikt eksemplar som det denne tråden dreier seg om. For en som har kjøpt bil med en noe naiv tro om at dette bare er å tute og kjøre i uten problemer og kanskje helst ikke vil gjøre annet enn nettopp kjøre, er det noe helt annet. Da kan jeg være enig med jkirkebo i at et rimelig lån på en ny elbil kan være langt bedre.

Nettopp i lys av dette, mener jeg også det beste må være å enten få skikkelig hjelp hos en entusiast med dette batterihavariet (krever jo litt innsats fra en selv også naturligvis) eller få solgt bilen til litt mer enn Automotive vil gi til noen som vil kunne mekke og styre litt med dette selv og fremdeles ha en veldig rimelig og god elbil som resultat.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Trond Arve

#11
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juni 2011, klokken 00:22
...
Dette funker i alle fall for meg.
...

Det er vel nøkkelen, electrolux. De fleste andre har hverken kompetanse, utstyr, interesse eller tid til å fikse sånt selv. Man er da prisgitt et fåtall entusiaster eller verksteder med begrenset kapasitet (og kompetanse).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

nyttblad

Historien høres veldig kjent ut. Havnet selv i akkurat samme situasjon ifjor. Hadde kun eid bilen i 2 mnd før bilen stoppet pga eksplosjon i batteriet.
Brukte 10-20k på Automotives. Jeg forsøkte det de nå tilbyr nemlig å bytte de batteriene som var gått ved å sette inn nye.
De gir ingen garanti og det som skjedde var at jeg fikk en bil tilbake som gikk en tur før nye batterier gikk istykker.
Automotives tilbød da å sende batteriene til en sjekk igjen som skulle koste nye penger igjen.
Etter endel om og men fikk jeg en privat til å se på de og han konstaterte at bare en 4-5 av batteriene var noe å ta vare på.
Da solgte jeg de til han. Jeg fikk også "dealet" med Automotives om å betale minimalt av det de skulle ha for diagnotisering etter å ha levert meg en bil som absolutt ikke holdt mål etter 1 gangs reparasjon.
Mn erfaring var ihvertfall å ikke stoile på at Automotives skal kunne fikse bilen uten noen som helst garanti. Da kn man fort ende opp med å betale uforholdsmessig for batterier som ikke nødvendigvis er garantert å virke.
Bilen min står enda hjemme hos meg i påvente av muligens en batteriløsning i framtida selv om jeg nå i første omgang vurderer en Leaf.
 
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Baltor

For oss som koser oss med å kjøre Think Classic er det vanskelig å forstå denne historien.
Hvis bilen fungerte i flere måneder er det snodig at 17 av 19 batterier er defekte.
Be om å få litt mer detaljer, hva er de 10.000,- brukt til?
Hva var feilmeldingen?
Har du fått en utskrift av batteritesten?
Bruker de Mantena fortsatt?

Legg infoen ut her på forumet.
Slike historier uten noe mer forklaring gir denne bilen et feilaktig og dårlig rykte.

Jeg har vært med på å hente oppgitte biler fra parkeringen utenfor Automitive Services og så frakte de til nye eiere, dette er biler som kun  trengte små utlegg, biler som etter det har gått problemfritt.
---
Hovedproblemet er som Ilmyggo skriver at det er for lite kompetanse rundt omkring. Og enda verre, jeg er redd kompetansen er på vei ned, mange entusiaster synes nå det er på tide å koste på seg en vedlikeholdsfri ny elbil med garanti.
 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

En mellomløsning mens vi venter på at VD skal godkjenne bytte av batterikjemi, er å sette i et regeltilpasset tillegsbatteri; en slags reservekanne.

Dette er det ikke laget regler mot (enda), og dette reservebatteriet kan sitte i bagasjerommet og oppta plass tilsvarende en stor bruskasse. Dette vil kunne gi ca 40 km rekkevidde, og koste under 40K. En vil kunne anta at et slikt reservebatteri kan være av hvilken som helst kjemi.

Senere kan det brukes som range extender.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA