Bruke 12v kupevarmer ? Og hvorfor får jeg ikke ut nær lys kontakten?

Startet av Iluvmyup, mandag 22. januar 2018, klokken 19:03

« forrige - neste »

Iluvmyup

Har lest rundt på net og funnet ut at jeg skal prøve Philips sine nærlys, halogen, som skal være 150% sterkere og lyse hvitere. Men hvorfor klarer jeg ikke å få ut kontakten ? Den sitter som limt fast og på youtube videoer er det kjempe lett å løsne den.

Så også på kupevarmere som kobles til sigarettuttaget. Bruker dette like mye strøm som E-ups egne varmesystem?

Elmo

Sitat fra: Iluvmyup på mandag 22. januar 2018, klokken 19:03
Så også på kupevarmere som kobles til sigarettuttaget. Bruker dette like mye strøm som E-ups egne varmesystem?
Nei, de er jo sjelden på mere enn 150W så de bruker selvfølgelig mindre enn bilens varmesystem som er på 2-3000W (eller er det enda mere ?).
12v kupevarmer er bare tull.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Mippen

Jeg har gjort et eksperiment med 12V kupevarmer i e-up med blandet resultat. Startet med kald bil og temp som vippet mellom pluss og minus. Du fikk en liten lunk i bilen etter en stund, men viften bråkte ganske mye når den gikk på fullt. Siden du bare har en vifte blåser den bare en vei, og da hjelper den ikke mot kondens på rutene. Du må derfor enten sette på viften i bilen litt for å få litt sirkulasjon (uten ac) eller ta opp og ned vinduene kjapt for å få bort kondensen. Alternativt kan du prøve Rain x eller zalo på rutene før du kjører slik at det ikke skal samle seg så mye fukt. På toppen av det hele gikk ovnen  varm og holdt på å ta fyr, så min konklusjon ble at du vinner så lite på det at det er bedre å kle på seg litt ekstra og kjøre uten varme i stedet for å kjøpe en liten ovn som bråker og varmer lite. Når jeg skal på langtur og det er kaldt tjener jeg mer på å forvarmet bilen før jeg kjører. Da kan jeg i stedet slå av Ac når jeg begynner å kjøre men ha på viften på det svakeste. Hvis det blir kaldt eller begynner å digge setter jeg ac på i et par minutter for å få litt lunk igjen også slår jeg den av. Da klarer jeg å presse ut lengre rekkevidde enn hvis jeg kjører med ac på hele tide på svak varme.
Fremtiden er elektrisk.

epifant

Pærekontakten sitter hardt, og det er ikke spesielt lett å få godt grep. Bruk en passende tang så blir det enklere. Har nettopp bannet over det samme selv (med samme pærer).
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

TB

Sitat fra: Iluvmyup på mandag 22. januar 2018, klokken 19:03
For å varme opp kreves energi, ved 12V 10 A blir det 120 Watt, som er alt for lite til å varme opp kupeen i ein bil. 12V 100A blir 1200 Watt, som kan hjelpe på, men kan ikkje belaste 12 V systemet i ein elbil, eller fosilbil med 100A - dvs. dette vil ikkje fungere.

Må du spare på strømmen (energien) er det betre å bruke setevarmen, dermed blir varmen brukt der det er behov for den. Alternativt, kjøpe ei varmere jakke vil vere meir effektivt enn 12V varmer.

Alternativt, montere fosilvarmer (Eberspächer / Webasto) - desse er typisk på 2-3000 Watt, eller meir så med ein slik blir det varmt. Er tråder med informasjon om montering fleire ulike biler på forumet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Iluvmyup

Tror heller jeg flytter nærmere skolen til dattera min så trenger jeg ikke kjøre uten sikt og varme hver dag :)

For de som er interessert sitter lyspære godt fast så man kan bruke skrujern for å slite den ut. Rekommandere phillips sine racing lys, de brenner ikke så lenge men de lyser fint og ligner på led :)

Gikk fint for meg !

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA