Hovedmeny

i3S, Noen som har fått sin?

Startet av DieselVegard, onsdag 17. januar 2018, klokken 13:29

« forrige - neste »

DieselVegard

Er det noen som har fått sin som har erfaring med den "gamle"?
Hva er annerledes i praksis?
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Trond.m

Henter min i morgen. Kjøretøyregisteret viser bare 102 HK på i3S også gitt.
De første i3 hadde 170 hk, mens tidlige Model S hadde oppgitt 90 hk. Forstå det den som kan  ;)

Jejl

Det er maks kontinuerlig effekt som er oppgitt.
Når jeg har kjørt på autobahnen har jeg erfart dette i praksis på vår P85. Selv om den yter maks 422hk synker dette gradvis til rundt 70-80kw når en når toppfarten på ca 210-215km/t.

Trond.m

Ja, vet det men det er jo ulogisk at et offentlig kjøretøyregisteret for noen modeller oppgir nominell effekt og andre med kontinuerlig effekt. Men det er litt på siden av temaet  ;)

Trond.m

Da har jeg fått min. Sport-knappen inne i bilen har definitivt stor effekt på watt-pedal og styring  :)

Trond.m

Og i3S logo på velourmattene foran. Bare det er jo verd halve prisforskjellen  ;)

Imagine

Artig at det er stor forskjell på sportsknappen.
Gleder meg til å få min nye i3s i april.
TM, hvordan er fjæringen, synes du den er stivere og ukomfortabel, eller er den bare rett og slett grommere? Og er den noe raskere enn vanlig i3?

tessy

Rekkevidden på i3s er jo 280 vs 300km på standard i3, mye er vel pga bredere dekk, er vinterdekkene på i3s større enn på i3? Isåfall om det er samme dimensjoner, vil vel ikke vinter rekkevidden bli så stor forskjell, noen som har testet forskjell på rekkevidden på ny i3s iforhold til hva dere hadde før på 94Ah.

Imagine

Rekkevidden med tung gassfot er det sikkert ikke spesielt stor forskjell på.
Jeg skal ha min 2017 94ah maraton edition ved siden av i3s en periode så i april kan jeg teste samme vei/sjåfør og rekkevidde og poste her inne.

Trond.m

Skal teste rekkevidden på en kjent distanse om en uke. Rekkevidden er nok helt identisk med vinterhjul i Eco Pro eller Comfort mode. Det er jo samme motor, batteri og og dekk. Den er jo oppgitt til 312 km med grytelokk og 300 km med 19 tom. Rekkvidden for 20 tom som er standard på FC er åpenbart lavere enn 300, men er ikke oppgitt. Kanskje den er 290 km og i3S med litt bredere dekk 280 km. Dette er vel i praksis samme rekkevidde på tørr vei, og selv med våt vei gjør nok ikke 20 mm større bredde så store utslag på forbruket som det gjør med kjøreegenskapene. Ved full akselerasjon er jo i3 farlig ustabil.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på fredag 02. februar 2018, klokken 06:50
Skal teste rekkevidden på en kjent distanse om en uke. Rekkevidden er nok helt identisk med vinterhjul i Eco Pro eller Comfort mode. Det er jo samme motor, batteri og og dekk. Den er jo oppgitt til 312 km med grytelokk og 300 km med 19 tom. Rekkvidden for 20 tom som er standard på FC er åpenbart lavere enn 300, men er ikke oppgitt. Kanskje den er 290 km og i3S med litt bredere dekk 280 km. Dette er vel i praksis samme rekkevidde på tørr vei, og selv med våt vei gjør nok ikke 20 mm større bredde så store utslag på forbruket som det gjør med kjøreegenskapene. Ved full akselerasjon er jo i3 farlig ustabil.

Samme dekk - trodde dekkene her var bredere enn på standard i3, eller er det noe du velger ? Dette burde kanskje gjøre den mindre stumpete på dårlig vei, men så er det en S da ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Orbit

Rekkvidden for 20 tom som er standard på FC er åpenbart lavere enn 300, men er ikke oppgitt. Kanskje den er 290 km og i3S med litt bredere dekk 280 km.
Helt riktig gjettet! BMW slapp tall for standard 94Ah med 20" da i3s ble lansert. Og NEDC på i3 er 300km på 19", 290km på 20"; mot for i3s 280 km på 20" sommerdekk.

Effekt-kurvene i samme dokument viser også at der er mye mer piff i i3s enn økningen i toppeffekt (125 -> 135kW) tilsier. I 80km/t og over har du +20-30% mer krefter tilgjengelig på grunn av flatere effektkurve.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

SveinJ

Er nok mange som blir skuffet når de oppdager at praktisk rekkevidde ikke stemmer overens med reklamen. Denne vinteren ser jeg at forbruket ligger på 17 til 20kWh på de 8 milene jeg pendler og forbruket er i stor grad avhengig av hvordan godt vintervedlikeholdet på veiene er.
For min del, med 94Ah, dreier det seg om opp mot 17 mil, fra 100% til flatt batteri. På sommeren, med gode forhold, litt over 20 mil.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA