Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault skroter mange Kangoer istedet for å frigi de til det norske markedet

Startet av Laban, mandag 08. oktober 2007, klokken 15:46

« forrige - neste »

Laban

Dette gjelder vel også i høyeste grad elbiler?

http://e24.no/oppogfrem/article2027540.ece#VG

Er nesten daglig borte i situasjoner hvor gående ikke hører at jeg kommer. Er de yngre enn 60 tuter jeg (redd for å påføre eldre hjertestopp ;D)

Er det vårt ansvar at bevistløse fotgjengere krysser gater på skrå (eller soser midt i vegen) utenom fotgjengerfelt/lyskryss med ryggen til trafikken?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Dette ser veldig ut som en rimelig dårlig sak å lage noe styr ut av. Ikke minst vil en normal bensinbil være like stille som en hybridbil når den glir inn til et lyskryss på clutchen f. eks. Det er ingen tvil om at å bevege seg rundt i trafikken er farlig selv for oss som ser godt, men det å lage "ryggelyd" på alle elbiler og hybridbiler er ikke løsningen, den støyen kan jo overdøve en stille bensinbil.
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elektrolux

Dersom en stiller seg opp langs en vei, vil en fort høre hva som lager mest lyd. Det er ikke motorene, men dekkene. En moderene bensinmotor er nærmest lydløs den også.

I lav fart er vi riktignok ganske så stillferdige av oss, men vi har jo et eget horn, i alle fall på eldre PSA, som lager bæ-bu lyd, så det er bare å bruke denne flittig. Vi har også lyd fra diverse vifter og pumper.

Enig med Cobos, at dette er et dårlig argument for å fortsette å kjøre fossilt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

I den minst kalde årstida er det bare å skru nitimen opp et lite hakk eller to og sveive vinduet litt ned. lEllers har jeg tenkt litt på det å installere en buzzer, eller kanskje det enkleste er en trådløs ringeklokke? (så slipper man å kable). Disse koster rundt 500 på C.O. Strekker man en liten ledning får men det enda billigere.

Selv kunne jeg godt tenke meg en vanlig sykkelringeklokke, sidne den lyden burde være forholdsvis ufarlig for folk flest. Jeg har imidlertid ikke pønsket ut noen lur måte å aktivere denne på enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 04. oktober 2007, klokken 08:12
Selv kunne jeg godt tenke meg en vanlig sykkelringeklokke, sidne den lyden burde være forholdsvis ufarlig for folk flest. Jeg har imidlertid ikke pønsket ut noen lur måte å aktivere denne på enda.
Kanskje vha en bremsewire til tråsykkel?

Her jeg bor kommer en iskrembil ukentlig. Den har en skipsklokke-lignende sak som betjenes manuellt. Det blir kanskje litt drøyt å ha en slik på taket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Håkon

Problemstillingen er kjent den. Jeg har selv opplevd å nesten kjøre på en syklist som krysset vegen foran meg fordi vedkommende ikke hørte bilen min.

Som andre sier her: Hadde jeg kommet i en moderne bensinbil hadde nok det samme skjedd. Og da hadde det ikke vært "bensinbilens" skyld. Men så lenge elbiler er mye stillere enn andre, er det lurt å bidra positivt til å hindre en ulykke. Citroen har montert et ekstra lavnivåhorn på elvarianten av Saxo, til bruk i byområder. Det fungerer fint.

Litt på siden: Jeg har en radio med USB-inngang på Thinken, og har gått med tanker om å montere etpar ekstra høyttalere under fronten samt en vender så jeg kan kjøre radiolyd ut (dvs skikkelig "radiobil"!). Det gir store muligheter, f.eks å legge inn en litt uvant lyd til å komme fra en bil: Snekkemotor, saueflokk, den morsome bilmotorlyden fra "Chitty-Chitty-Bang-Bang" etc. Mon tro om disse finnes noe sted som MP3-fil?
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

hens

Hva med litt v12 Ferrari eller liknende som et "lavstyrkehorn"?

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg har sett en CD ett eller annet sted på nettet med ulike motorlyder, deriblandt både ferrari og lambourghini. Mulighetene er uendelige. :)

Ideen med å ha en "konstant lyd" når man kjører i risikoområder er ikke så dum. Og hva med å forsterke miljøbudskapet ved å la lyden fra bilen være fuglekvitter og fjellbekker? Eller kontrasten ved en liten elektrisk bil med lyden av en diger dieselmotor?

Ellers er ikke det å bruke wiren fra en sykkel så dumt, heller. Tror jeg har et par vrak i garasjen et sted som kan la seg ribbe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Er ikke sikkert lavstyrkehorn vil gi ønsket virkning, men det gjør høystyrkehorn:
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Håkon

Sitat fra: hens på søndag 07. oktober 2007, klokken 12:05
Hva med litt v12 Ferrari eller liknende som et "lavstyrkehorn"?

H
Jeg har en CD med Formel1-lyd, utgitt av Renault, men naboer og familie syntes ikke det var noe særlig hyggelig å høre på....
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

Dette er vel egentilg et "ikke problem".
Men skulle en ha et spesialhorn, er min favoritt de amerikanske togene med sin septimakkord. En slik toghorn ville sikker få folk til å bli ståendestille ved vegkanten til bilen har passert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

En sånn vil jeg ha på thinken!  :D  19,90 på Biltema.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Beklager at jeg drar frem en gammel tråd..

Noen PSA biler har brumme-tut på enten venstre eller høyre "retningsviser hendel".

Jeg har det ikke i min, men tenkte jeg skulle montere et ku-horn (MØØØ!) fra Biltema. Hvor vanskelig er det da å benytte knappen som ikke er i bruk? Er det noe rele jeg bare kan kople rett inn på?

Biltema har forøvrig et Bestemor-Duck horn også...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Tviler på om du har denne knappen i enden av høyre arm på rattet.

Kun eldre PSA hadde denne, og den er heller ikke lenger tilgjengelig som reservedel.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

I likhet med Lars har jeg knappen, men ikke "brumme-tut" men om det går en ledning noe sted vet jeg ikke. Eller hadde det jo vært litt artig med et et møøø.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA