Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering i Oslo?

Startet av nilsen, mandag 08. oktober 2007, klokken 14:28

« forrige - neste »

nilsen

Er det noen elbil som kan gå lenger en 11 mil?

Jeg er litt ny i dette med elbil, men jeg kunne tenke meg en bil som kan frakte meg hjemme fra og til skolen, som er ca 55 km en vei, (110 km t/r). Jeg bor i skien og har et attføringsopplegg på høgskolen i telemark (Bø). Dette med elbil har interressert meg en stund å nå kunne jeg tenkt meg å gå til anskaffelse av en. men jeg vil ikke bare bruke den til by kjøring men også t/r skolen.

Har lest en del på forumet og skjønt at det er en del som har ca 50-60 km t/r jobben sin, men er det ingen som bruker bilen på lengre strekninger en dette?

Jeg har skjønt at dette med kjørelengde kommer ann på sjåfør, været, kulde å slikt, og at alt dette må læres å oppleves for å få en lang kjørelengde,  men da jeg ikke er sikker på om jeg får godkjent en egen plass til bilen med strømuttak på skolen, så må jeg se meg etter en bil med mulighet for denne kjørelengden.

ser at den nye thinken kan klare ca 18 mil på en lading, men synest ca 200.000,- er litt sprekt for en på attføring, så jeg håper det finnes en annen bil med de mulighetene jeg ønsker.

Er det forresten noen som vet hvor det går ann å få prøvekjørt en elbil i grenlandsområdet?  jeg prøvde miljøbil grenland men de kunne ikke hjelpe meg.
Skien

Har ikke elbil ennå, skulle gjerne hatt! Må nok vente på at staten ser viktigheten i miljøet å gir meg en.

HHF

Tror dessverre det finnes få alternativer der ute enn nettopp den nye Think'en om du ikke kan få dealet deg til en ladeplass der du skal parkere. De fleste eksisterende bilene som det typisk går an å kjøpe har en kapasitet på max 80-90 km. Vinteren reduserer kjørelengden noe.

Et alternativ kan kanskje være å få tak i en "oppbrukt" Think og så bytte til lithiumbatterier herfra http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf . Ikke noen gratisløsning det heller, men kan kanskje bli billigere enn ny think og ikke så mye dårligere kanskje?

Uansett ville jeg drevet veldig aktiv lobbyvirksomhet for å få en ladeplass på jobben. Det er mange arbeidsgivere som er positive til å virke miljøriktige i disse dager. Om de kan få en reklameeffekt av det, ville de nok se det som nyttig også. Kanskje du kan tilby reklameplass på bilen som gjenytelse?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

Det er nok ikke så lett å få til 11 mil på de bilene vi har tilgjengelig i dag (og som stort sett har gamle batterier nå).

Jeg går med tanker om å sette to batteripakker inn i en Peugeot Partner. Det fungerer helt greit, men vil også koste en del. Bilen får da en rekkevidde på 15-18 mil.

Jeg bor i Tønsberg, og jobber en del på Kongsberg, så da hadde jeg tenkt å bruke den på denne strekningen.
Min arbeidsgiver holder på med å sette opp ladestasjoner, men disse er ikke klare enda.
I Horten har jeg egen plass for bilen på kontoret vårt der.

Forøvrig er du hjertlig velkommen til Tønsberg for en prøvetur ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

nilsen

Hei igjen!

Takker for svarene, litt kjedelig at det er vanskelig å få biler med lengre kjørelengde, men det vil jo sikkert bli bedre med tiden. jeg har jo selvsagt ikke tenkt å bli i Bø i all evighet. Regner med å skaffe meg en jobb i grenlandsområdet, så en bil med kortere rekkevidde er selvsagt ingen dum ide. ihvertfall ikke viss det blir noe av bompengepunktene de snakker om å sette opp over hele området. Jeg er vel ikke veldig miljøvennlig av meg, men tenker selvsagt på dette med å spare litt penger å ikke minst så er jeg veldig interressert i teknologien rundt disse bilene.

åh, ja "Boogie" det er mulig jeg tar deg på ordet, å kontakter deg en dag for prøvekjøring.
Skien

Har ikke elbil ennå, skulle gjerne hatt! Må nok vente på at staten ser viktigheten i miljøet å gir meg en.

Boogie

Helt i orden.
Jeg har fire stykker, men de er alle av samme type så opplevelsen blir nok stort sett den samme uansett hvilken du velger.
Du når meg lettest på 95991227.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

kos

Ja - tesla Kia Zoe klarer det sommer og vinter.

emil

Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:02
Ja - tesla Kia Zoe klarer det sommer og vinter.

wow... imponerende å dra fram en nesten 8 år gammel tråd.

Men det sier jo litt om utviklingen som har skjedd siden den gangen.

kos

Sitat fra: emil på lørdag 12. september 2015, klokken 13:03
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:02
Ja - tesla Kia Zoe klarer det sommer og vinter.

wow... imponerende å dra fram en nesten 8 år gammel tråd.

Men det sier jo litt om utviklingen som har skjedd siden den gangen.

Det har i bunn og grunn ikke kommet så mye nytt på de årene. Den store forskjellen er TESLA.
Det blir ingen stor forandring om det ikke kommer flere konkurrenter til TESLA

Det denne tråden burde stått noe om er hvor mange som klarer 25mil sommer og vinter - før den tid så er det kun TESLA og selv om noen kommer med større rekkevidde som Zoe 240 og Leaf med 250 - så er de i praksis godt under 20 mil både sommer og vinter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA