Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gir i Nøytral

Startet av Go-carter, tirsdag 02. august 2011, klokken 19:36

« forrige - neste »

elektrolux

#45
Sitat fra: Arnie på mandag 12. desember 2011, klokken 11:45
Jeg stemmer i - Zebra er best!

Til hva da?

Selvutlading ja, men på kapasitet,  driftsikkerhet og ladehastighet ligger det klart etter Lithium.

Temperatur er heller ikke noe problem så lenge bilen brukes. Står en Litiumbil og en Zebra bil 5 dager på hytta i romjulen tipper jeg Lithium bilen har størst tjangs å komme seg ned fra fjellet for egen maskin og til nærmeste ladestasjon også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Slipper å bekymre oss om at batteriet skal fryse og ødelegges, slik som Lithium kan gjøre ;)

Dessuten passer det norske klimaet mye bedre enn Lithium. JA, man kan varme opp Lithium men jeg har ikke sett noen produksjonsbiler som gjør det enda? I tillegg - jeg har ikke noe overhengende bruk for hurtiglading, da kjøper jeg meg heller en Leaf eller en Tesla :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Ødelegges Litium av kulde?

LiFePo kan brukes forsiktig ned til -20C batteritemperatur, og etter noen km stiger jo temperaturen i batteriet likevel. Parkeres den med si 50% på fjellet vil den ha 50% igjen etter 5 dager, men selvfølgelig blir det vanskelig å dra dette ut av batteriet.

Zebraen vil være god og varm, men omtrent tom....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. desember 2011, klokken 17:00
Ødelegges Litium av kulde?

LiFePo kan brukes forsiktig ned til -20C batteritemperatur, og etter noen km stiger jo temperaturen i batteriet likevel. Parkeres den med si 50% på fjellet vil den ha 50% igjen etter 5 dager, men selvfølgelig blir det vanskelig å dra dette ut av batteriet.

Zebraen vil være god og varm, men omtrent tom....

Hvis man fryser elektrolytten til lithium, så er jeg av den oppfattning at dette er særdeles usunt for batteriet. Det er vel derfor Leaf har batterivarmer som trår til ved 20 minus?

Uansett - fordelene ved Zebra veier opp for ulempene :) Jeg kjører 2700-3000km i mnd, så at den skal "stå seg tom" er jeg ikke redd for.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Og etter 200000 km har du sansynligvis lengre rekkevidde igjen enn jeg har. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. desember 2011, klokken 15:11
Temperatur er heller ikke noe problem så lenge bilen brukes. Står en Litiumbil og en Zebra bil 5 dager på hytta i romjulen tipper jeg Lithium bilen har størst tjangs å komme seg ned fra fjellet for egen maskin og til nærmeste ladestasjon også.

Leafen vår sto jo stille 4 dager på hytta nettop den. Den morgenen vi dro var det -16 grader og vi hadde kun en temperaturstrek på batteriet. Alikevel gikk det helt fint å kjøre de ~100km til Hamar på 77% av batteriet. Det var jo noen høydemeter ned, men flesteparten i starten da regen var nesten ikke-eksisterende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på mandag 12. desember 2011, klokken 15:37
Slipper å bekymre oss om at batteriet skal fryse og ødelegges, slik som Lithium kan gjøre ;)

Den eneste måten å få fryst ned batteriet i Leaf er å parkere den over lengre tid i -20 grader med mindre enn 30% på batteriet. Derfor ladet jeg den opp til 50% samme kvelden når jeg vi kjørte den til hytta. Når det er sagt har jeg ikke fått inntrykk av at batteriet ødelegges om det fryser, men at man får lite eller ingen effekt ut av det. Jeg antar det da bare er å plugge i laderen og vente til batterivarmeren har tint et opp.

Dagen etter at vi kom opp ladet jeg det opp til ~85% og det hadde det fortsatt to døgn ettepå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arnie

Kjører du elbil til en hytte uten strøm, er kanskje Lithium best. Jeg gjør ikke det.

Men jeg liker Zebra, som jeg nå har tre års erfaring med. Hvorfor liker jeg Zebra? Klattlading er helt greit med Zebra, instruksen er at du ved lengre stopp skal koble deg til en strømkilde. Dermed har du som regel nok med strøm når du skal ut et ærend med bilen og slipper egentlig å tenke på lading i det hele tatt - ved stans kobler du deg automatisk til laderen (blir vane/rutine) og det hele går av seg selv.

Energitettheten i batteriet er hakket større enn Lithium, og det er viktig parameter.

Uten at jeg har eksakte kunnskaper om det, mener jeg også at levetiden vil være vesentlig større. Lithium kan "råtne" opp mot 7 prosent i året. Jeg har hørt at BMW har hatt en testbil med samme Zebra-batteri i ti år, kjørelengde 400.000 km.

Og så er Zebra-batteriet fullstendig rsirkulerbart.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Go-carter

Med andre ord - ser man bort ifra tomgangsforbruket til Zebra er det kun fordeler i forhold til Lithium  ::) Med mindre man har behov for hurtig(ere)lading, eller å hente ut masse effekt  ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Noe nytt om Sola?

Er spent på når den kommer på veien igjen.

Regner med å kopiere en del av modifikasjonene dine når jeg utpå nyåret får Intercity'en min.

Webasto med parallel koblet vannpumpe med DEA varmeren blir likevel første prioritet. Vel, egentlig blir første prioritet å sette på en bunnplate. Håper Classic'en sin passer rett på.

Ser fram til Nybil med forbedringspotensiale. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Hei!

Batteriene kommer til Norge rett over nyttår, angivelig :)

Bunnplata fra classicen var en anelse for liten, mener jeg å huske. Jeg kan avfotografere og målsette min, så kna du sammenligne. Den er produsert helt etter maksimalmål av hva som det er plass til.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

...og hvis noen lurer på hvordan det går videre har de i sveits såvidt fått begynt på batteriene, så sola sitter hos R&S minst ut januar.. :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

"Noen" burde hatt et Natrium lånebatteri slik at en ikke ble stående uten bil mens det defekte batteriet er i Sveits.

Kanskje Siemens har et stående som ikke er kjøpt ut etter salg av bil?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Neida, jeg får velge mellom både Fiesta og Think som gratis lånebil fra R&S jeg, så står ikke uten bil :) Har Fiesta akkurat nå, pga 4 seter.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

#59
Nå har sola stått på verksted i snart 2 mnd  :( Mes-Dea er så treige at det gjør vondt!  >:(

Trøsta meg med å bestille denne nå:  ;D ;D
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350490329771#ht_710wt_1037



hihi!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA