Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norsk Pris (ca? NOK 255000) og annen info fra pressemelding

Startet av Poppe, mandag 01. august 2011, klokken 10:01

« forrige - neste »

Poppe


Hvordan fungerer egentlig den regenerative bremser?

Jeg tror at det ikke skal gå inn til en slepper gaspedalen og berører bremsepedalen, det er absolutt hva som skjer i 2 / 3 av tilfellene. I den sista tredjedel hender det at bilen begynner å bremse av seg selv etter noen sekunder. I noen tilfeller stoppe bremsendet etter noen få sekunder, men i andre tilfeller fortsatt bremsekraften i lang tid. Hva er det som styrer/starter regenerativ bremsing?

Er det mulig å moderere regenerativ bremsing? Jeg har vært på meg at du kan styre bremse handlingen ved å trykke på ulike hardt på bremsepedalen (selvfølgelig uten å komme ned til selve bremsing området). Kan man det?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

hma

Hei,

Som jeg har erfart/lest inntrer regenerering på Th!nk Classic ved følgende to tilfeller (forutsatt at funksjonen er aktivert via bryter på dashbordet):
1) I fart, ved berøring av bremsepedalen
2) Når bilen har en fartsøkning på 5km/t uten at fartsregulator (gasspedal) er i bruk.

Personlig synes jeg regenereringen på Th!nk Classic er optimal (sammenlignet med min Toyota Rav4 EV og nye Th!nk) og kan ikke se hvordan løsningen kunne vært laget bedre.

Funksjonen under punkt 2 fungerer omtrent som en cruise-kontroll i slake nedstigninger.

Med tanke på energiøkonomi/rekkevidde er det beste å bremse/regenerere så lite som mulig (så langt det lar seg gjøre).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på fredag 17. juni 2011, klokken 09:54
Som jeg har erfart/lest inntrer regenerering på Th!nk Classic ved følgende to tilfeller (forutsatt at funksjonen er aktivert via bryter på dashbordet):
1) I fart, ved berøring av bremsepedalen
2) Når bilen har en fartsøkning på 5km/t uten at fartsregulator (gasspedal) er i bruk.

Yup. I tillegg kan man i varient 1 med et lett trykk på gasspedalen ""midlertidig" oppheve regenereringen intil man slipper gasspedalen igjen. F.eks. inn mot en rundkjøring kan man touche bremsepedalen for å starte senking av fart, og så trille i jevn fart et stykke (følge farta til bilen foran, f.eks.) ved å holde gassen lett inne, og så regen-bremse mer bare ved å slippe gassen igjen. (altså slipper å starte regen på nytt.)

Min erfaring er også at hardere trykk på bremsepedalen medfører mer regen, men det *kan* tenkes at det faktisk er klossene som begynner å ta.

Sitat fra: hma på fredag 17. juni 2011, klokken 09:54
Med tanke på energiøkonomi/rekkevidde er det beste å bremse/regenerere så lite som mulig (så langt det lar seg gjøre).

Gjennomførbart kun i samme situasjon som når man ikke trenger sikkerhetsbelte og fartsgrensene ikke eksisteres - nemlig når man er *helt* alene på veien, og alle de andre idiotene ikke finnes.  ;) :D

Selv må jeg i alle fall bremse en del steder (typisk før rundkjøringer, lyskryss og når jeg kommer til fergekøa), og da er det medre med regenerering enn uten. :)  Noen ganger kjører jeg seff med regen av, for å pusse skivene litt. Det er en nødvendighet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Poppe

Takk for di, som alltid, raske svarene !

Jej skall fundere lit på om selvstarten på regeneringa är i samband med en litten fartökning eller ikke. Det skulle ju i så fall forklare varför regen. opphör etter noen sekunder når man kör i nedförsbakke som sidden planer ut.
Det må osse betyde att den aldrig kan koppla sig in på plant underlag.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

cra

Sitat fra: Poppe på fredag 17. juni 2011, klokken 10:31
forklare varför regen. opphör etter noen sekunder når man kör i nedförsbakke som sidden planer ut.
Det må osse betyde att den aldrig kan koppla sig in på plant underlag.

Stemmer. :)  (Med mindre du har *meget* god medvind, selvsagt.  ;D  På plant underlag er det i praksis bare berøring av bremsepedalen som starter regen.

For øvrig er regen ypperlig under sleping, ved f.eks. tomkjøring av batteriet. Da holder man slepetauet stramt, slik at man slipper rykking, og i tillegg har man bare etter et par kilometer gjerne nok på batteriet til å kjøre de siste meterne opp til huset/garasjen så man får satt på lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Poppe på fredag 17. juni 2011, klokken 09:25
Er det mulig å moderere regenerativ bremsing? Jeg har vært på meg at du kan styre bremse handlingen ved å trykke på ulike hardt på bremsepedalen (selvfølgelig uten å komme ned til selve bremsing området). Kan man det?
Regenerativ bremsing har to trinn:
* full: når bremselyset er tent. Inntil 100A tilbake til batteriet, over 60 km/t.
* halv: når bemselyset tennes og slukkes igjen. Inntil 50A tilbake til batteriet, over 40 km/t.
* halv reduseres gradvis ved lett trykk på strøm-pedalen.

Bremselysbryteren skal justeres slik at bremselyset tennes før friksjonsbremsen aktiveres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Arnie

Min ferske erfaring tilsier at den beste opplæring i regenerativ bremsing og økokjøring får du ved å montere Nicometer. Jeg har kjørt i ti år uten slikt måleutstyr, men ble overbevist av Lynet om at dette var tingen. Eller rettere sagt: dattera til Lynet. Hun var vant med Nicometer, og når hun fikk sin egen Think Classic var det et krav at den måtte utstyres med Nicometer. Det var da svært tenkte jeg, og bestilte to stk gjennom Lynet - ett til bruks-Thinken og ett til reserve-Thinken.

Suverent! Nå er jeg også blitt "Nico-avhengig". Bedre kjøreøkonomi, lengre distanse og helt ny lærdom om hvordan Thinken skal kjøres på optimal måte. Har bl.a. hatt noen småproblemer med forbrems som henger seg opp - nå ser jeg det med en gang...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Poppe

El rayo skrev:
SitatRegenerativ bremsing har to trinn:
* full: når bremselyset er tent. Inntil 100A tilbake til batteriet, over 60 km/t.
* halv: når bemselyset tennes og slukkes igjen. Inntil 50A tilbake til batteriet, over 40 km/t.
* halv reduseres gradvis ved lett trykk på strøm-pedalen.

Bremselysbryteren skal justeres slik at bremselyset tennes før friksjonsbremsen aktiveres.
Dette er veldig bra informasjon, men jeg finner det veldig merkelig at denne informasjonen ikke finnes i noen dokumentasjon. Er dokumentasjonen som finns på Elbilwiki all information eller finns det ytterligare Think-dokumenter som communityn ikke har kontroll på ?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Elmo

#8
Sitat fra: Poppe på mandag 20. juni 2011, klokken 07:39
Er dokumentasjonen som finns på Elbilwiki all information eller finns det ytterligare Think-dokumenter som communityn ikke har kontroll på ?

Husk at elbilwiki bare innehgolder det de ivrigste av entusianstene har funnet formålstjenelig å dele og ikke minst tid til å formidle til andre. Det finnes nok fremdeles mye Think stoff i hodet på slike som El rayo, som bare kommer frem hvis noen spør de rette spørsmålene  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Poppe på mandag 20. juni 2011, klokken 07:39
Er dokumentasjonen som finns på Elbilwiki all information eller finns det ytterligare Think-dokumenter som communityn ikke har kontroll på ?
Trodde at alle visste dette om regen. Hadde ikke kjørt mange metrene før jeg oppdaget hvordan regen virker, med to trinn, redusering med strøm-pedalen og fartsholder i nedoverbakker. Tallene fikk jeg ikke frem før jeg monterte nikometer.

Tror Think Classic er alene om denne geniale måten å aktivere regen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA