Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!

Startet av THE, tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

JorgenM

Nikola-bilen ser faktisk råkul ut, slik en amerikansk big rig skal være!
Tesla sin er jo grisestygg, hvis dette er endelig design :o Men kjøper ikke den at de har kopiert, dette er jo aerodynamikk og inspirert av bilene til Tesla.

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

emurof

Sitat fra: MrOtto på fredag 04. mai 2018, klokken 05:45
Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 13:08
Kan du forklare hvorfor Tesla skulle gå konkurs, og hvorfor Semi er svindel, MrOtto?

Les regnskapet.
Spesifikasjoner for Tesla Semi er basert på teknologi som ikke finnes og Tesla bare antar at dette er noe som de vil løse før de skal leveres til kunder. Tesla semi er bare en utopi på en 3D-fremvisning.

Jeg har ikke lest hele regnskapet, men jeg har fått med meg at Tesla kan drive i flere kvartaler til uten å ha behov for å hente inn penger. Så kan du forklare hvorfor Tesla skulle gå konkurs?

Tesla semi er jo spottet ute i gatene alt. De er allerede ute på transportoppdrag der ute.

Hvilken teknologi som ikke finnes er Semi basert på?

doldis1

Kan du forklare hvorfor Tesla skulle gå konkurs, og hvorfor Semi er svindel, MrOtto?

Les regnskapet.
Spesifikasjoner for Tesla Semi er basert på teknologi som ikke finnes og Tesla bare antar at dette er noe som de vil løse før de skal leveres til kunder. Tesla semi er bare en utopi på en 3D-fremvisning.

Ha,ha, må bli trist å se at Tesla blomstrer fremover og etterhvert at mange av de gamle bilprodusentene avvikles  ;)

Nikola er ikke engang en fotnote i denne historien og kommer nok fort til å bli glemt ... Ett papirfirma, uten ett eneste produkt, satser på en teknologi som ender som et konsept, ett blindspor...

jkirkebo

Sitat fra: MrOtto på fredag 04. mai 2018, klokken 05:42
https://e24.no/digital/tesla-motors/oel-kjempe-bestiller-800-nikola-lastebiler/24325436

Svindel-semien til Tesla har ingen sjanse.

Uavhengig av hva som skjer med Teslas semi har jeg litt mindre enn null tro på at det blir noe volumprodukt ut av Nikolas trekkvogn. Hydrogen kommer fortsatt til å være "rett rundt hjørnet" de neste tiårene.

Imens forventes det at flytrafikken mellom f.eks Oslo og Bergen blir elektrifisert om 10-15 år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
https://e24.no/digital/tesla-motors/oel-kjempe-bestiller-800-nikola-lastebiler/24325436

Uavhengig av hva som skjer med Teslas semi har jeg litt mindre enn null tro på at det blir noe volumprodukt ut av Nikolas trekkvogn. Hydrogen kommer fortsatt til å være "rett rundt hjørnet" de neste tiårene.

Imens forventes det at flytrafikken mellom f.eks Oslo og Bergen blir elektrifisert om 10-15 år.

Det er vel ingen som venter seg det? Har du kilder? I beste fall kan det dreie seg om et hybridfly (elmotor, batteri og gassturbin med generator for eksempel).

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 04. mai 2018, klokken 14:49
Det er vel ingen som venter seg det? Har du kilder? I beste fall kan det dreie seg om et hybridfly (elmotor, batteri og gassturbin med generator for eksempel).

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/6ngerQ/Slik-kan-Norge-bli-pionr-innenfor-elektrisk-luftfart

Sitat
Innen 10–15 år kan du trolig kjøpe billett til helelektriske flyruter i Norge. Men langturer uten eksos kan du fortsatt måtte se langt etter.

Et bredt politisk flertall på Stortinget ønsker at Norge skal bli pionérnasjon innenfor elektrisk luftfart.

I den politiske plattformen som dagens regjering vedtok på Jeløya 14. januar i år, slås det fast at den vil «gi Avinor i oppdrag å utvikle et program for å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart».
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 04. mai 2018, klokken 14:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06

Nei, jeg snakker om elektriske fly. Man forventer fly med god passasjerkapasitet og rekkevidde på over 500km i løpet av de neste 10 årene. Det har vært mange artikler om dette i det siste året. Her er en:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/6ngerQ/Slik-kan-Norge-bli-pionr-innenfor-elektrisk-luftfart

Sitat:
"Et av Europas største flyselskaper, EasyJet, jobber sammen med amerikanske Wright Electric om å utvikle et helelektrisk passasjerfly, ifølge The Independent.

Planen er å ha en maskin med kapasitet på 150 passasjerer og en rekkevidde på 540 km på vingene innen 2027."

En slik maskin vil passe ypperlig i norsk innenriksluftfart samt på rutene fra Oslo til Stockholm og København. Siden Avinor satser hardt på el-fly vil jeg forvente at Norge vil ligge langt framme mhp. å ta i bruk slike maskiner.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

eivhelle

Sitat fra: Doldis1 på fredag 04. mai 2018, klokken 08:21

Les regnskapet.

Ha,ha, må bli trist å se at Tesla blomstrer fremover og etterhvert at mange av de gamle bilprodusentene avvikles  ;)

Nikola er ikke engang en fotnote i denne historien og kommer nok fort til å bli glemt ... Ett papirfirma, uten ett eneste produkt, satser på en teknologi som ender som et konsept, ett blindspor...

Nå ser det ut som at de i hvertfall har fått lurt noen til å satse på blindsporet.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på fredag 04. mai 2018, klokken 20:02Nå ser det ut som at de i hvertfall har fått lurt noen til å satse på blindsporet.

Tja, det koster ingenting å reservere Nikolas lastebil, og en reservasjon er på ingen måte en forpliktelse om kjøp. Anheuser-Busch kan altså reservere så mange biler som bare det, og så bestemme seg om 1-5 år om de faktisk ønsker lastebilene, altså når de ser om Nikola har klart å produsere lastebiler, og hvor mye de koster og om det er fyllestasjoner. Og om de ikke liker alt de ser, så sier de bare nei takk.

(Nå får vi kanskje se den egentlige grunnen til at Nikola gikk bort fra depositum på reservasjoner. Tanken er kanskje å få flest mulig reservasjoner og så overbevise noen lettlurte investorer om å investere i selskapet.)

Vil egentlig tro vi er få måneder unna at Nikola imploderer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Nikola ser ut til å være drevet av en furt 14-åring. Spesielt å forsøke å surfe på Tesla ved å slenge med leppa hele tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

Sitat fra: eivhelle på fredag 04. mai 2018, klokken 20:02
Sitat fra: Doldis1 på fredag 04. mai 2018, klokken 08:21

Les regnskapet.

Nå ser det ut som at de i hvertfall har fått lurt noen til å satse på blindsporet.

Satse ? Jeg tror jaggu jeg skal satse litt sjæl og bestille et par tusen i morgen, koster jo ingenting !   :o
Dette blir en papirlek fordi disse bilene aldri kommer til å bli produsert ...

eivhelle

Sitat fra: Doldis1 på fredag 04. mai 2018, klokken 23:06
Satse ? Jeg tror jaggu jeg skal satse litt sjæl og bestille et par tusen i morgen, koster jo ingenting !   :o
Dette blir en papirlek fordi disse bilene aldri kommer til å bli produsert ...

Jeg er på ingen måte noen tilhenger av hydrogen, men samtidig ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være teknisk mulig for Nikola å bygge disse bilene, om de klarer å overbevise noen om å kjøpe dem. Hele problemstillingen er at hydrogen virker som et kostbart eksperiment som burde være vanskelig å selge inn, fordi man i motsetning til batteridrift ikke sparer penger på driften. Og her er det tydeligvis en stor aktør som har latt seg overbevise til tross for at det ikke virker særlig økonomisk fristende.

Og det ligger en grad av forpliktelse i å bestille en flåte av biler, selv om det ikke koster noe å reservere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. mai 2018, klokken 08:17Jeg er på ingen måte noen tilhenger av hydrogen, men samtidig ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være teknisk mulig for Nikola å bygge disse bilene, om de klarer å overbevise noen om å kjøpe dem. Hele problemstillingen er at hydrogen virker som et kostbart eksperiment som burde være vanskelig å selge inn, fordi man i motsetning til batteridrift ikke sparer penger på driften. Og her er det tydeligvis en stor aktør som har latt seg overbevise til tross for at det ikke virker særlig økonomisk fristende.

Og det ligger en grad av forpliktelse i å bestille en flåte av biler, selv om det ikke koster noe å reservere.
Det er på ingen som helst måte noen forpliktelse, så lenge prisingen er ukjent.

Tidligere skulle Nikola lease lastebilene inkludert vedlikehold og hydrogen til 5.000 USD per måned. Da ville de de få inn omkring 400.000 USD over levetiden, inkludert subsidier. Da estimerte jeg at de ville tape omkring 150.000 USD per bil, med de mest optimistiske forutsetningene jeg turte finne på (blant annet hydrogen fra dampreformert naturgass).

Nå er detaljer om prising fjernet, så man kan anta prisingen er økt en del. Nikola sier de at de har omkring 7000 reservasjoner til en verdi av 6,3 mrd USD (i søksmålet mot Tesla). Da forutsetter de altså 900.000 USD/kjøretøy. De har altså trolig økt prisen med 500.000 USD per bil inkludert drivstoff/vedlikehold. Da er det altså mulig at de kan gå med profitt.

Men dette er *dyrere* enn diesel, og i hvert fall dyrere enn Tesla Semi. En Tesla Semi inkludert strøm til 1,6 mill km vil koste omkring 400.000 USD. (En diesel-lastebil vil koste i området av 500-600.000 USD inkludert drivstoff.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 05. mai 2018, klokken 09:13

Men dette er *dyrere* enn diesel, og i hvert fall dyrere enn Tesla Semi. En Tesla Semi inkludert strøm til 1,6 mill km vil koste omkring 400.000 USD. (En diesel-lastebil vil koste i området av 500-600.000 USD inkludert drivstoff.)

Det regnestykket høres vel optimistisk ut. Om vi ser på forbruket til en semitrailer sammenlignet med en vanlig personbil så snakker vi en faktor 15 -20 i vekt og 6-8 i forhold til luftmotstand. Det er derfor rimelig å anta at forbruket ligger en faktor 10 høyere. En personbil som forbruker i snitt 0.16 kWh/km vil trenge ca. 0.178 kWh/km om man regner inn ladetap. Det er derfor ikke urimelig å regne et snittforbruk på 1.78 kWh/km for en Tesla semitrailer.

Tar man så 1.6 millioner km får vi et energibehov på 2.85 millioner kWh. Regner man en pris pr. kWh på 1 krone, blir dette 2.85 millioner kroner eller 356000 $. Da er det bare 44000$ igjen til bilen og batteripakken.

Skal bilen klare 480 km rekkevidde vil man trenge et batteri på minst 770kWh. Om man klarer å lage batteripakken til en pris på 125$/kWh blir prisen på batteripakken alene 96000$. Da er vi oppe i en kostnad på over 450000$ før vi en gang har laget resten av bilen eller lagt til service kostnader.

Espen Hugaas Andersen

Prisen på Tesla Semi er allerede offentliggjort. $150.000 for 300 miles rekkevidde og $180.000 for 500 miles rekkevidde. Dette er startpris, riktignok. Batteripakkene er nok på omkring 600 kWh og 1000 kWh.

Og prisen for Megalader-strøm er offentliggjort, 7 cents/kWh eller 56 øre/kWh. Dette skal kunne oppnås med solenergi.

Over 1 million miles vil en Tesla Semi da altså koste omkring:

Innkjøp: $180.000 i grunnpris + $20.000 i ekstrautstyr = $200.000
Strøm: 1.000.000 miles x 2 kWh/mile x $0,07/kWh = $140.000

Totalt $340.000. Jeg la på $60.000 pga tap i lading og litt diverse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA