30 Kwh pakke i 2014 Leaf, eller ikke

Startet av jsa061, mandag 08. januar 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

larsern6

Hvordan gikk det? Fått montert nye batteripakka?
2015 Leaf S

Joltus

jsa061

Kommer en liten status i løpet av dagen :-)

Burger

Gleder meg som en unge til status og glad du poster så du fikk ikke en 400v mye A kavring ila helgen :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jsa061

Allright, det er vel på tide med en liten status.

Begynne med de gode nyhetene: Batteriet er byttet og sitter trygt i Leafen. Sånn i ettertid er det definitivt en del ting jeg ville gjort annerledes.

1. Å løfte en bil opp til 70 cm ( ca det jeg trengte for å ta ut batteriet ut mellom bakakslingen) er ikke spesielt lett. Jeg hadde to Biltema jekker av kjipeste sort og fire bukker som gikk til rundt 50 cm. Det ble ekstremt mye jokking frem og tilbake før bilen endelig var i høyde. Endte opp med å sette bukkene på Leca-steiner. Så hvis noen andre har tenkt å gjøre dette så anbefaler jeg å få tak i en jekk som løfter rett opp til 70 cm, sterk nok til å løfte halve bilen om gangen og få tak i bukker som går til 70 cm.

1B. Viktig at man har en elektrisk hjulmuttertrekker . Noe sånt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/
Man trenger også 18 mm pipe til denne, følger ikke med. Litt sær størrelse Nissan har brukt.

2. Å få ut kontakten på selve batteriet er heller ikke enkelt. Man må presse hardt på siden ( står press 1 ) og så må man dra en svart sikring et stykke og så presse et nytt sted ( står press 2)

3. Var en del styr med å få det gamle batteriet av heve/senke-bordet, finne et plass til det, for så å få det nye batteriet over på bordet. Hjelper med en stor garasje, det hadde jeg ikke.

4. Man må være veldig nøyaktig når man skal heve det nye batteriet inn i bilen. Dette gikk faktisk greit.

5. Bytte VCM var også relativt enkelt. Man må demontere hanskeromet for å komme til.

Hadde egentlig skrevet en god del mere over her, men elbilforum spiste innlegget mitt :(

Uansett, enda på visen? Batteriet ble akseptert, yes sir! Testet det med Leaf spy og det var full pott på helse. Men..VCM-en som jeg satt inn er også ansvarlig for keyless funksjonen i bilen. Dvs, jeg kan låse opp bilen med den gamle nøkkelen, men jeg får key not detected når jeg forsøker å starte bilen. Det blir som å starte bilen uten nøkkel. Jeg får heldigvis tak i den gamle nøkkelen og håper inderlig at dette er enden på visen - vi får se.

Har noen bilder også, men det viste seg å være vanskelig å få inn her. Skal prøve mer i morgen.

leafnor

Har tilgang på verksted med løftebukk og kran.
Så, er ikke jobben "større", så skal jeg klare å gjøre en slik jobb.
Det eneste da er det der med nøkkel, og om det ikke er noe "lurium" med adapter/overgang for det med Gen1-Gen2. Men den adaptergreia er vell bare "død" hardware.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

jsa: Konge, gratulerer med en flott oppgradering.

Håper du kan si noe om hurtiglading også etter hvert. Så vidt jeg har forstått så skal man kunne hurtiglade 30kwt batteriet høyere opp i % uten å miste så mye effekt. Interessant om den fordelen blir med også.

Jeg kunne tenkt meg det samme om et år eller to, men sette bort hele jobben til f.eks elbilmek i Oslo.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jsa061

Sitat fra: leafnor på onsdag 24. januar 2018, klokken 22:44
Har tilgang på verksted med løftebukk og kran.
Så, er ikke jobben "større", så skal jeg klare å gjøre en slik jobb.
Det eneste da er det der med nøkkel, og om det ikke er noe "lurium" med adapter/overgang for det med Gen1-Gen2. Men den adaptergreia er vell bare "død" hardware.

Det hadde gjort jobben MYE lettere! Så vidt jeg har skjønt så har de flyttet rundt på pinnene i den runde canbus-kontakten. Det må du selvsagt sjekke litt, men i så fall er adapter mellom gen 1 og gen2 bare en overgang rett og slett.

jsa061

Sitat fra: Burger på torsdag 25. januar 2018, klokken 00:00
jsa: Konge, gratulerer med en flott oppgradering.

Håper du kan si noe om hurtiglading også etter hvert. Så vidt jeg har forstått så skal man kunne hurtiglade 30kwt batteriet høyere opp i % uten å miste så mye effekt. Interessant om den fordelen blir med også.

Jeg kunne tenkt meg det samme om et år eller to, men sette bort hele jobben til f.eks elbilmek i Oslo.

Takk! Så vidt jeg har skjønt så sender batteriet bare ut status på spenning per celle, totalspenning, State of Helth og et par andre ting. Så er det opp til en annen enhet i bilen å bruke disse dataene for å bestemme hvor mye strøm som skal tillates av hurtigladeren. Jeg HÅPER at det er VCM som har denne oppgaven. I så fall vil man få samme ladehastighet som på en ekte 30-utgave. Hvis ikke kan man ende opp på en mellomting.  Spenningen er uansett en stor del av ligningen, vanligvis lades det på 4,1 volt. Det er slett ikke umulig at det nye batteriet har mindre intern motstand og at bare på grunn av dette vil ladingen gå fortere. Går man inn på Leaf Spy når man lader så kan man se maksspenning per celle mens man lader.

leafnor

Tenkt litt videre. VCM i Gen 1 og Gen 2 er kanskje noe forskjellige?
Tenker det i og med elektrisk parkeringsbrems på Gen 1, og elektrisk betjening av ladeluken på Gen 2.
Risiko kanskje at en får trøbbel da med f.eks parkeringsbremsen som Gen 2 ikke "vet noe om".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

svingen

kul oppgraderig! viser jo att det er mulig og beholde leaf 24 biler lenge på veien :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jsa061

Hey! Har fått donornøkkelen, men det hjelper ikke. Jeg er nødt til å parre nøkkel med BCM ser det ut til.
Har feilkode p1611 og p1610. Er det noen som har Nissan Consult i Bergensområde?

jsa061

Tok meg en tur innom Nissan, trodde jeg måtte stå skolerett, men der var det god stemning. Har fått time neste torsdag for å kode om ting og tang, men hvis det nå er noen som sitter på en Nissan Consult og klør i fingrene så er det bare å gi en lyd.

jsa061

Sitat fra: leafnor på onsdag 10. januar 2018, klokken 20:24
Ja, det virker å være samme batteriet jeg så som du har kjøpt.
Ja, fått med meg at det er en type adapter for å sette i et gen2 batteri i gen1.
Og tenker at om 30kWt lar seg montere, så vil en 40 gjøre det også. For Nissan gjør nok som du sier, endrer ikke på mer enn hva man må.
Skulle vært helt rått å "kamuflert" et 40kWt i en gen1 fra den første kondemnerte Gen3 40 kWt Leaf!

Etter å ha bladd litt i div service manualer så ser ja at det faktisk er mulig å finne ut hvem som signaliserer hvem. Det er sikkert mulig å finne ut på forhånd om håndbrekk i det hele tatt har noe med VCM å gjøre.

Rasmus.B

Morsomt å følge med på dette. Håper virkelig at det lar seg gjøre å få programert nøkkler, BCM og VCM.
Passet alle connectorer og kabler rett inn i både batteri og VCM?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA