Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

GreenBeHH

Fikk bekreftet at ny pris er 789000,- for HSE utgaven.  Dette er et leveringstillegg som kom i ettertid og de som skrev kontrakt tidlig slapp dette.  Jeg har ikke skrevet kontrakt enda så da er ikke dette så urimelig.  De andre prisene som er nevnt er riktige slik jeg har beskrevet de.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Djur1

Sitat fra: GreenBeHH på lørdag 03. februar 2018, klokken 18:54
Er det noen som forstår prisingen på I-pace.  Jeg har fått pris på HSE til 789000,- og siden den er 10000,- høyere enn jeg har sett tidligere på dette forumet så må dette være med frakt og klargjøring ?
Metalic lakk er priset til 10000,-, men på F-Pace (som har samme fargekoder) så ligger prisene rett i overkant av 9000,- men da med moms.
Head-up display kan bestilles på SE og HSE til en pris på 5000,- , men det koster på E-Pace (antar at det er likt) 11200, med moms.
Det virker som om prisene på i-Pace er satt på julebordet til Jaguar-folkene :) :) :)

Hva er det som er så gromt med denne bilen?
- Jeg synes den virker veldig dyr.
- Jaguar er vel bare noe en leaser? Eller har kvaliteten blitt mye bedre nå?
- Ikke hengerfeste
- Lading og oppdatering av bilen?

Alt ialt synes jeg det er nok en premium bil som er for å melke early movers...
Billig elbil kan plukkes opp for en brøkdel av prisen med 60 kmh batteri etterhvert.

Grunnen til at jeg spør er, hva blir 2nd hand value her om noen år?
Mulig jeg er litt treig :o :o :o, men jeg skjønner ikke denne bilen...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

lr-80

Sitat fra: Djur1 på søndag 18. februar 2018, klokken 22:53
Sitat fra: GreenBeHH på lørdag 03. februar 2018, klokken 18:54
Er det noen som forstår prisingen på I-pace.  Jeg har fått pris på HSE til 789000,- og siden den er 10000,- høyere enn jeg har sett tidligere på dette forumet så må dette være med frakt og klargjøring ?
Metalic lakk er priset til 10000,-, men på F-Pace (som har samme fargekoder) så ligger prisene rett i overkant av 9000,- men da med moms.
Head-up display kan bestilles på SE og HSE til en pris på 5000,- , men det koster på E-Pace (antar at det er likt) 11200, med moms.
Det virker som om prisene på i-Pace er satt på julebordet til Jaguar-folkene :) :) :)

Hva er det som er så gromt med denne bilen?
- Jeg synes den virker veldig dyr.
- Jaguar er vel bare noe en leaser? Eller har kvaliteten blitt mye bedre nå?
- Ikke hengerfeste
- Lading og oppdatering av bilen?

Alt ialt synes jeg det er nok en premium bil som er for å melke early movers...
Billig elbil kan plukkes opp for en brøkdel av prisen med 60 kmh batteri etterhvert.

Grunnen til at jeg spør er, hva blir 2nd hand value her om noen år?
Mulig jeg er litt treig :o :o :o, men jeg skjønner ikke denne bilen...
Om du heller vil kjøre fossil-Golf eller Qashqai enn F-Pace, så skjønner jeg at du ikke skjønner denne bilen. For da er de to førstnevnte et bedre valg, akkurat som e-Golf eller Leaf vil være et bedre valg for deg enn I-Pace. Andre vil kanskje sammenlikne den med en Tesla, XC60 eller Discovery Sport. Så er den ikke så dyr likevel.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

ØRA

Nei, hvis du ikke skjønner det så ikke kjøp bilen!
Vi som skjønner det har bestilt og kjøpt allerede. Talk the talk and walk the walk.
Kos deg med Pesla eller e-Audi.

Tellus

Mulig jeg er litt treig

Understatement of the year  :P

turfsurf

Nå defineres elbiler av mere enn batteriet...

iPace er en premium crossover, dvs typisk mere tech, bedre kjøreegenskaper, mere komfort og en mere raffinert opplevelse enn man får fra brød & vann bilene. At man betaler for det er det vel ingen tvil om, så er det opp til den enkelte å avgjøre om det er verdt det. Jeg tror Jaguar er rimelig spot on med prisene sine i markedet som det er nå (les: relativt til Tesla), så får vi se hva som skjer når Audi, Mercedes og BMW kommer langt om lenge...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

I-Pace har en totalpakke langt over Tesla - og alt avhengig av hvilken Tesla man sammenligner mot, så ligger prisen enten såvidt over (S75D), såvidt under (X75D), eller langt under (X100D). Personlig sammenligner jeg den mest mot X100D - fordi den er en SUV, har firehjulstrekk, har hengerfeste, har levelig rekkevidde til langturer (det har ikke X75D i nærheten av slik jeg ser det), men igjen: I-Pace er både langt raskere enn X100D, og har et mye mer premium nivå på interiør.

(på bagasjerom, hengervekt, og mulighet for syv seter slår selvsagt X100D en I-Pace, men for meg betyr disse punktene så godt som null. Har syv seter i min S pga "kjekt å ha", og bruker det så og si aldri. Det samme gjelder forøvrig at I-Pace kan ha takboks, hvilket X ikke kan. Helt uinteressant for meg.).

Jaguar Land Rover skal ha fått mye bedre byggkvalitet siden Tata tok over, men på dette punktet er jo ikke konkurransen fra Tesla akkurat kvass. Selv om Tesla er gulle greit for min del. Jeg liker Tesla og er veldig godt fornøyd med min, men ser også frem til å skifte ut med ny topp moderne bil ila kort tid (og da ville jeg ikke valgt Tesla uansett pga foreldet MCU).

Clandrel

Må man ikke sammenlikne biler i samme segmenter? Tesla X er vel ikke samme bilklasse som iPace?
Vi må sammenlikne epler mot epler her, og da er Model Y som kommer etterhvert, i samme klasse som iPace.

Model X er jo en mye større bil enn iPace og dekker forskjellige behov. X er 5m20cm lang, iPace er 4,7m. Altså X er en halv meter lenger bil, og derav en klasse opp, plassmessig.

Det blir det samme som å si at Q5 er billigere enn X5, eller 3-serie er billigere enn A6.

iPace er dyr ifht til hvilken bilklasse den tilhører.

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. februar 2018, klokken 09:32
I-Pace har en totalpakke langt over Tesla - og alt avhengig av hvilken Tesla man sammenligner mot, så ligger prisen enten såvidt over (S75D), såvidt under (X75D), eller langt under (X100D). Personlig sammenligner jeg den mest mot X100D - fordi den er en SUV, har firehjulstrekk, har hengerfeste, har levelig rekkevidde til langturer (det har ikke X75D i nærheten av slik jeg ser det), men igjen: I-Pace er både langt raskere enn X100D, og har et mye mer premium nivå på interiør.

(på bagasjerom, hengervekt, og mulighet for syv seter slår selvsagt X100D en I-Pace, men for meg betyr disse punktene så godt som null. Har syv seter i min S pga "kjekt å ha", og bruker det så og si aldri. Det samme gjelder forøvrig at I-Pace kan ha takboks, hvilket X ikke kan. Helt uinteressant for meg.).

Jaguar Land Rover skal ha fått mye bedre byggkvalitet siden Tata tok over, men på dette punktet er jo ikke konkurransen fra Tesla akkurat kvass. Selv om Tesla er gulle greit for min del. Jeg liker Tesla og er veldig godt fornøyd med min, men ser også frem til å skifte ut med ny topp moderne bil ila kort tid (og da ville jeg ikke valgt Tesla uansett pga foreldet MCU).

S.S

En Chrysler Grand Voyager er også på størrelse med Tesla X, men vesentlig billigere, selv om følelsen av å sitte inni er ganske lik.
En Jaguar F-Type er den minste Jaguaren, men også dyrest. 
Prisen følger ikke nødvendigvis størrelsen.

ludwig_holberg

Hvis jeg vil ha SUV elbil med firehjulstrekk, så har jeg (per sommeren 2018) to valg: Model-X eller I-Pace. I mange tilfeller vil de derfor konkurrere.

mariowing

Sitat fra: Clandrel på mandag 19. februar 2018, klokken 17:35

iPace er dyr ifht til hvilken bilklasse den tilhører.

Og hvilken bilklasse er det? Hvis den ikke hører hjemme sammen med Model X og S (det er jeg forsåvidt enig i, i alle fall ikke med X) så finnes det ingen elbil med tilsvarende størrelse og rekkevidde pr i dag. Og da forstår jeg heller ikke hvordan den kan være dyr; all den tid den har sin egen klasse(Navneforslag: Elektrisk crossover i normal familiestørrelse) hvor kun den selv deltar?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Clandrel

Den er i en ny klasse elbil, kall den mellomklasse SUV/crossover.
Og i det segmentet er den for dyr (syntes jeg).

Audi blir sikkert ikke billigere, men mest sannsynlig i samme bilklasse.

X75d er egentlig det beste kjøpet for de som trenger plass og Ok rekkevidde.

ludwig_holberg

Men så lenge elbiler ikke har nok utvalg til å finsikte valget av modell, så har mange som bare trenger en medium SUV likevel valgt å kjøpe X, fordi det er det eneste tilgjengelige. Og poenget er bare at disse fort velger I-Pace istedet når den blir tilgjengelig, fordi den gir mer for mindre penger enn det X gjør.

Djur1

Slik jeg ser det må det være gode muligheter for at det kommer flere biler inn i dette markedet (medium crossover) som er elbil løpet av de nærmeste årene. Mer konkurranse kan føre til lavere priser.
Produksjonskostnadene var før ganske høye. Er nå lavere men er forventet å falle betydelig i løpet av få år med høyere produksjon av batterier. Lavere produksjonskostnader kan føre til lavere priser.

Synes bare det er scary å betale 80-90k euro for en biltype som om få år kanskje har en innstegspris på 45-50k. euro. Hvis i pacen holder 70 % av verdien til de nye bilene etter 2 år så ser en på 35k euro på 2. hånds verdi.

Hvis I pace hadde blitt lansert i 2014 så hadde det vært greit med 80-90k euro. Når Audi sier de vil prise aggressivt /prisen vil overraske (vi får se om det skjer), så blir det enda litt mer skummelt
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Tellus

La oss si det slik.

Jeg tror uansett at en I-Pace vil beholde verdien bedre enn enn en Tesla M eller X.

De som tror at man kan kjøpe premiumbiler til halv pris om noen få år er både superoptimister med tanke på hvor raskt batterikostnadene faller samt superoptimister med tanke på at myndighetene vil fortsette nullavgiftpolitikken.

Så får hver og en velge om man ønsker å stå på perrongen og vente mens det avgiftsfrie toget suser avgårde.
Det går jo alltid et tog....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA