Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Counterpointer

Er det noen som har sjekket hva «adaptive dynamicks», «AdsR surface control» og «activity key» har av funksjoner og betydning?

mrjalle

Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. januar 2018, klokken 13:56
Er det noen som har sjekket hva «adaptive dynamicks», «AdsR surface control» og «activity key» har av funksjoner og betydning?
What is Adaptive Dynamics?

Adaptive Dynamics helps you to take every road in your stride, from motorway stretches to country switchbacks and city centre streets. You'll be able to go from one driving style and one set of conditions to another, with Adaptive Dynamics changing the response of your vehicle to help you to enjoy whichever road you're on. Unlike Configurable Dynamics which requires your input, Adaptive Dynamics works in the background to adjust automatically as you drive.

When Adaptive Dynamics is paired with Configurable Dynamics, you'll also be able to choose your suspension settings in addition to the engine, steering, and gear personalisation already offered by Configurable.

How does Adaptive Dynamics work?

Adaptive Dynamics is a combination of intelligent sensors and continuously variable suspension dampers. The system constantly adjusts the dampers to provide the optimum balance between comfort and refinement at all times. The system adapts 500 times a second to steering movement and 100 times a second to body movements. It analyses acceleration, cornering, throttle and brake pedal activity, as well as kick-down activation on models with automatic transmission. The adaptive dampers can then use this information to constantly adjust and fine-tune to give you a composed ride with maximum control.

ALL SURFACE PROGRESS CONTROL
Unique in this class of car, All Surface Progress Control (ASPC) helps give added confidence in slippery conditions. It's a low speed cruise control that helps XE cope with low traction situations, whatever the weather – allowing you to concentrate on steering.

ACTIVITY KEY
Activity Key* makes living life to the full even easier. The wristband is robust and fully waterproof. It allows you to enjoy a range of activities – from skydiving to swimming – and keep your car key with you. The conventional key fob remains within the car as it is deactivated for security purposes.

Counterpointer

Sitat fra: mrjalle på søndag 28. januar 2018, klokken 14:17
Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. januar 2018, klokken 13:56
What is Adaptive Dynamics?

Adaptive Dynamics helps you to take every road in your stride, from motorway stretches to country switchbacks.....

ALL SURFACE PROGRESS CONTROL
Unique in this class of car, All Surface Progress Control (ASPC) helps give added confidence in..........

ACTIVITY KEY
Activity Key* makes .....
Takk [emoji1]
Flott, det var funksjonen av alle, hva tror du betydningen av disse tingene er?

Koster jo ca 45 tusen for disse (+ litt kosmetiske ting) men må da ofre Silicon silver fargen og får en annen felg jeg liker dårligere (5070 istedenfor 5068).

daktari

Min selger sa adaptive dynamics vil stive opp demperne ved behov for mer sporty følelse. Ikke mer komfort å hente der, noe jeg var ute etter.
Adsr høres ut som en "krabbe nedover bakken"-system?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Svarte lister rundt sidevinduene er vel det jeg ville satt mest pris på i First Edition utgaven  :)

mariowing

Activity key gjør at du kan la bil nøkkelen ligger igjen i bilen og så har du et armbånd som du holder mot bagasjeluken for å låse igjen bilen. Nøkkelen blir da "død" slik at selv om noen bryter seg inn i bilen vil ikke den kunne brukes til å starte bilen. Når du kommer tilbake til bilen holder du armbåndet inntil bagasjeluken igjen for å låse opp. Ser for meg som praktisk når man er på stranden, har på sommerklær uten lommer, tar en joggetur mens barna er på trening og lignende.

ADSR er slik jeg oppfatter det en form for traction kontroll, antar at den er mer "følsom" enn vanlig siden de selger det som noe ekstra. Kan i alle fall ikke skade opp de siste bakkene til mitt hus. I3 har ikke vært en perfekt bil der de siste to ukene for å si det sånn!

Adaptiv understell hadde jeg på en Passat for noen år siden og det var fantastisk å kjøre med synes jeg. Bilen lå stødig på veien, "ingen" krenking i svinger og langt mindre gynging over fartsdumper for eksempel.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Ser nå at ASPC er en slags hastighetsholder for lav hastighet og dårlig underlag. Ser ikke helt for meg når jeg skal bruke det.... https://www.xeforums.co.uk/viewtopic.php?t=2097
Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

bmw2002

Sitat fra: mariowing på søndag 28. januar 2018, klokken 20:31
Adaptiv understell hadde jeg på en Passat for noen år siden og det var fantastisk å kjøre med synes jeg. Bilen lå stødig på veien, "ingen" krenking i svinger og langt mindre gynging over fartsdumper for eksempel.

Dette kommer an på hvor sportslig bilen er i utgangspunktet. Adaptivt understell gjør bilen mer sportslig, ikke mer komfortabel.

BMWen vi har med M-sport adaptivt understell er såpass sportslig i utgangspunktet at jeg aldri gidder å skru over understellet i sportsmodus.

Med småbarn og kone i bilen får jeg nesten aldri mulighet for å kjøre sånn at har behov for at bilen blir mer sportslig.

Stikkkontakt

Med luftfjæring har man en helt annen hardware til å lage et vidt spenn mellom komfort og sport i motsetning til nevnte BMW og VW.

mariowing

Når det gjelder I-Pace så har du trolig rett, her økes nok ikke komforten (hvis man da ikke opplever redusert krengning som økt komfort). Se på Mercedes S og Audi A8, de har adaptivt understell med 3D kamera slik at bilen "leser" veien før du treffer humpen og dermed endrer understellet for å øke komforten. Så adaptivt understell trenger ikke kun å gjøre bilen mer sportslig.
Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

Stikkkontakt

Min selger sa at understellet på FE får flere moder som endrer karakteristikk på hele bilen. Dette får ikke HSE. Men mulighet for å heve/senke bilen kommer på alle alternativer for luftfjæring.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 29. januar 2018, klokken 10:30
Min selger sa at understellet på FE får flere moder som endrer karakteristikk på hele bilen. Dette får ikke HSE. Men mulighet for å heve/senke bilen kommer på alle alternativer for luftfjæring.
Får håpe at bilen(e?) som kommer til Norge i slutten av februar gir svaret på om det er verd å droppe Silicon silver og bytte fra 5068 til 5070 felg, som jeg synes et dårligere design, mot disse kjøresystemene.

Kan jo hende at interiør/ eksteriør ting som suedecloth headliner, black gloss lister og full leather pack også er positive og hjelper på avgjørelsen.

Tellus

Er det "Silicon silver" som ble brukt på koseptbilen i 2016 ? Var egentlig fin den (til å være sølv  :D)

bmw2002

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA