Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reanault skroter mange Kangoer istedet for å frigi de til det norske markedet

Startet av ilmarw, mandag 08. oktober 2007, klokken 12:59

« forrige - neste »

bosonic

#15
Sitat fra: eljet på fredag 12. oktober 2007, klokken 21:19
Er det noen som vet vilket batteri som er
pluss 60 V og minus 60 V av batteri 1-2 og 9-10

Her er en side du kan laste ned info om Kewet'en din eljet:
http://kewet.elbilforum.dk/   
(linkene ser ut som de ikke er aktive, men det er de, bare klikk i vei.)

Carcontroller viser oversikten over batteriene.(delvis blokkdiagram)
Carcontroller 2 og Carcontroller 3 gir oversikt på tilkoblingene til carcontroller
El-diagram 1 og El-diagram 3 viser også tilkoblinger til carcontroller

Serviceraport gir forklaring på utskriften fra carcontroller
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: ilmarw på onsdag 17. oktober 2007, klokken 18:02
Her er en utskrift av status:

Battery data:                     
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity available     116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity at display       15 %                                     
        Capacity discharged     68.6 Amp hours                                             
        Temperatur battery        15 Degress Centigrade                                                       
        Current                  0.0 Amperes                                           

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                               
        Battery      1-2      12.30 volt       114 %                                                   
        Battery      3-4      12.36 volt       114 %                                                   
        Battery      5-6      12.34 volt       109 %                                                   
        Battery      7-8      12.30 volt       116 %                                                   
        Battery      9-10     12.34 volt       120 %                                                   
        Battery     11-12     12.25 volt       100 %                                                   

        12 volt battery       13.78 volt

Hva sier dette oss?

Det lureste du kan gjøre Ilmar er å følge med jevnlig på utskriftene og gjøre deg kjent med hvordan tallene forandrer seg.

På denne siden finner du forklaring til serviceraporten:
http://kewet.elbilforum.dk/raport.htm   
Under helt ideelle forhold og med nye batterier vil du kunne kjøre ut hele kapasiteten på 116.8 Ah. (Capacity available). Den kapasiteten du til en hver tid har til rådighet vil variere med omgivelsetemperatur og hvor hardt du kjører og vil derfor sjelden komme opp mot 116.8Ah. Capacity discharged viser forbrukte Ampertimer siden siste lading og viser den reelle kapasiteten som carcontrolleren tillater deg å bruke, med utgangspunkt i det svakeste batteriet.
Det kan være en fordel å ta ut servicerapportene på samme grad av utlading hver gang for å få noenlunde samme forhold når du sammenligner rapportene. Ikke kjør batteriene ned til "null" bare for å ta ut en servicerapport, og bestem deg på forhånd for hvor langt du vil kjøre mellom hver rapport.
Har du forsøkt å logge når laderen står på?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Etter min erfaring er dette innenfor målenøyaktigheten til CC. Følg meg å se hvordan dette utvikler seg. Ikke kjør ned batteriene for ofte for å kalibrere målingen da dyputladinger er noe som sliter mye på dem. Da er det bedre å full-lade, resette CC, kjøre ned til litt under 40% å ta en utlesing.

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Litt tilleggsinfo: På den tiden jeg hadde Hawker-batterier i min 5'er (nå har jeg ikke engang bilen lenger - snufs) så fikk jeg anbefalt å kjøre ned batteriene _helt_ ca hver 14. dag for å holde dem i form. De holdt formen i 9 måneder da det første paret døde.
(Hele historien ligger her: http://www.aspenberg.info/Kewet/batteries.html)
Siden har jeg fått høre at blybatterier bør lades hver gang man har tilgang på en kontakt - de holder langt bedre hvis man bruker dem forsiktig...

Når mine Hawker var på topp etter et par måneders bruk lå det beste paret på 160% og det dårligste paret på rundt 150%, men så plutselig var par 5-6 nede på 70%. Pussig at det nesten alltid er dette paret som ryker først.

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA