Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reanault skroter mange Kangoer istedet for å frigi de til det norske markedet

Startet av ilmarw, mandag 08. oktober 2007, klokken 12:59

« forrige - neste »

ilmarw

Hei godtfolk,

Etter å ha gått med planer en stund, kjøpte jeg utstyr i dag for å lese av batteristatus på Buddy'en. Her er essensen av rapporten:

        Battery data:                     
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity available     116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity at display       74 %                                     
        Capacity discharged     20.6 Amp hours                                             
        Temperatur battery        15 Degress Centigrade                                                       
        Current                  0.1 Amperes                                           

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                               
        Battery      1-2      12.94 volt       114 %                                                   
        Battery      3-4      12.96 volt       114 %                                                   
        Battery      5-6      12.94 volt       109 %                                                   
        Battery      7-8      12.92 volt       116 %                                                   
        Battery      9-10     12.94 volt       120 %                                                   
        Battery     11-12     12.87 volt       100 %                                                   

        12 volt battery       13.80 volt                 

Kan noen forklare meg litt hva dette betyr?

1) Er voltage sånn cirka riktig?
2) Hvorfor står det at kapasiteten er 20.6 Amp hours når bilen er utladet? Betyr dette at jeg kan kjøre langt selv etter at måleren står på 0 (har aldri prøvd). Betyr dette at jeg burde tømme batteriene helt en dag for å kalibrere måleren på nytt?
3) Er forholdet mellom batteriene bra?

På forhånd takk for svar, og bare pøs på, jeg vil gjerne lære mer :-)

Mvh. Ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Det virker som om noe kanskje begynner å utvikle seg i negativ retning med batterisett 11 og 12. For å verifisere dette så må du ta to nye utskrifter, en rett etter at du har ladet bilen fullt opp, og en når "tankmåleren" viser ca 20%.
Før du logger etter oppladingen så bør du kjøre bilen "noen meter" slik at du fjerner den "kjemiske spenningen" på batteriene. Dette gjøres for å få en mer reell spenningsavlesning.

Har du forresten forsøkt å logge når bilen står til lading? Dette vil i tilfelle gi deg svært nyttig informasjon om noen av batteriparene får skadelig overspenning. (Jeg har selv en Kewet Citi-Jet 5, men har ikke forsøkt å logge mens den lader). Det interessante er å logge spenningen når ladeforløpet nærmer seg slutten. Dette kan lettest observeres med en energimåler tilkoblet. (en slik kan kjøpes på Clas Ohlson)

Blybatteriene som sitter i bilen din kjøres kun ned til 80 % av C5 kapasiteten. 100 % C5 er 116,8Ah, Når tankmåleren viser 0 % så er det fortsatt ca 20 % av kapasiteten igjen. Den siste del av kapasiteten kan imidlertid tas ut i nødstilfelle ved å vri tenningsnøkkelen over i "start pos" og holde den der mens en kjører.
Nå vet ikke jeg hvordan dit kjøremønster er men batteriene må kjøres ned mot 0% innimellom for at energimåleren skal kalibrere seg.

Her kan du se et utdrag fra en av rapportene på min bil:
      Battery data:                     
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity available      84.4 Amp hours C5                                                 
        Capacity at display       19 %                                     
        Capacity discharged     44.7 Amp hours                                             
        Temperatur battery        18 Degress Centigrade                                                       
        Current              -   1.3 Amperes                                           

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                               
        Battery      1-2      12.30 volt       119 %                                                   
        Battery      3-4      12.29 volt       101 %                                                   
        Battery      5-6      12.32 volt        72 %                                                   
        Battery      7-8      12.32 volt       130 %                                                   
        Battery      9-10     12.30 volt       111 %                                                   
        Battery     11-12     12.32 volt       126 %                                                   

        12 volt battery       13.72 volt                                       
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

#2
Sitat fra: bosonic på torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:39
Det virker som om noe kanskje begynner å utvikle seg i negativ retning med batterisett 11 og 12. For å verifisere dette så må du ta to nye utskrifter, en rett etter at du har ladet bilen fullt opp, og en når "tankmåleren" viser ca 20%.
Før du logger etter oppladingen så bør du kjøre bilen "noen meter" slik at du fjerner den "kjemiske spenningen" på batteriene. Dette gjøres for å få en mer reell spenningsavlesning.
Skal gjøre det snart og rapportere inn :-)

Sitat fra: bosonic på torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:39
Har du forresten forsøkt å logge når bilen står til lading? Dette vil i tilfelle gi deg svært nyttig informasjon om noen av batteriparene får skadelig overspenning. (Jeg har selv en Kewet Citi-Jet 5, men har ikke forsøkt å logge mens den lader). Det interessante er å logge spenningen når ladeforløpet nærmer seg slutten. Dette kan lettest observeres med en energimåler tilkoblet. (en slik kan kjøpes på Clas Ohlson)
Nei, det har jeg ikke prøvd, men skal gjøre det også. Hvor kobler jeg til energimåleren?

Sitat fra: bosonic på torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:39
Blybatteriene som sitter i bilen din kjøres kun ned til 80 % av C5 kapasiteten. 100 % C5 er 116,8Ah, Når tankmåleren viser 0 % så er det fortsatt ca 20 % av kapasiteten igjen. Den siste del av kapasiteten kan imidlertid tas ut i nødstilfelle ved å vri tenningsnøkkelen over i "start pos" og holde den der mens en kjører.
Ja, denne muligheten er jeg klar over, men ifølge bruksanvisningen dreier dette seg om 400-500 meter, men i mitt tilfelle må jo dette være mer? Det er jo mer enn en sjettedel av den totale kapasiteten som er igjen?

Sitat fra: bosonic på torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:39
Nå vet ikke jeg hvordan dit kjøremønster er men batteriene må kjøres ned mot 0% innimellom for at energimåleren skal kalibrere seg.
Det skjer egentlig svært sjelden, og har aldri tømt batteriet helt, dvs. at bilen stopper. Er det greit å gjøre?

Sitat fra: bosonic på torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:39
Her kan du se et utdrag fra en av rapportene på min bil:
        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                               
        Battery      1-2      12.30 volt       119 %                                                   
        Battery      3-4      12.29 volt       101 %                                                   
        Battery      5-6      12.32 volt        72 %                                                   
        Battery      7-8      12.32 volt       130 %                                                   
        Battery      9-10     12.30 volt       111 %                                                   
        Battery     11-12     12.32 volt       126 %                                                   

        12 volt battery       13.72 volt                                       
Du har veldig stor forskjell på effektivitetsprosenten, hva betyr dette?

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Her er link til energimåleren ("begge to vil gjøre jobben"):
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181005   
Som det fremgår av figuren så kobler du den mellom vegguttak / skjøteledning og bilens ladeledning.

Når du tømmer batteriet så kan du kjøre til energimåleren nærmer seg 0.
Når det kun er to lys igjen på energimåleren så begynner disse å blinke, og du merker tydelig at bilen mister motor kraft. Da bør du være i umiddelbar nærhet av en stikkontakt og husk å unngå å kjøre på rødt lys på "strømmåleren"
Hovedgrunnen til å kjøre batteriene så langt ned er for å kalibrere energimåleren. "Levetiden" på blybatterier er proprsjonalt med graden av utlading. Jo mindre energi en tar ut mellom hver lading, jo flere mil totalt sett vil en få ut av batteripakken.
Husk å følge instruksen om "min ventetid før lading".
Å kjøre på reservestrøm (med nøkkel i start pos må unngås, dette er kun en nødløsning for å kjøre bilen ut til siden dersom en er uheldig å kjører helt tom for strøm på en ugunstig plass "rent trafikkmessig"

Når det gjelder Ah tallene så har jeg ikke svar på dette, kanskje Hens eller noen andre kan svare på dette?, det samme gjelder effektiviteten for hvert batterisett.

Car computeren beregner tilgjengelig energi ut ifra det dårligste batterisettet så når en merker at bilen går tregere eller har kortere rekkevidde så er i grunnen skaden skjedd, dvs et batteripar er allerede svekket og mest sannsynlig ødelagt. Ulempen med to batterier i parallell er at det dårlige batteriet ødelegger det friske.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

#4
OK, jeg tror jeg har kjørt til blinking kun to ganger siden jeg fikk bilen i mai. Har stort sett holdt meg over 40%.

Har du et svar på hva det innebærer at effektivitetsprosenten varierer så mye som det gjør hos deg?

Får vel stikke innom Clas igjen, regnet med at det var de energimålerne du mente, og ikke noe mer avansert som må kobles direkte på batteripakken eller noe. Tusen takk for alle svar så langt!

ilmar
Polestar i bestilling

hens

Hei Bjørn Olav,
Batteri 5-6 har samme spenning som 7-8, de ligger begge på 12,32 volt.
målingen ser da ut til å være foretatt på ca 50% kapasitet i følge spenningen. 
Ettersom spenningen er såvidt høy på de dårlige batteriene, kan det være at disse er i ferd med å gå tørre?   (Høy syrevekt-høy spenning)
Jeg har forsøkt å åpne 12voltsbatteriet på Think'en min og fylt litt destillert vann på dette, og det ga bedring umiddelbart.
I og med at det er blitt så stor forskjell på pakken din kan det være verdt et forsøk dersom den negative utviklingen fortsetter. Et av 5-6 batteriene dine ser jo ut til å ha tatt kvelden allikevel.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eljet

Hei Her er mine data på min kewet4         Battery data:                             Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                         Capacity available     114.9 Amp hours C5                                                         Capacity at display      100 %                                              Capacity discharged      0.0 Amp hours                                                      Temperatur battery        10 Degress Centigrade                                                               Current                  0.0 Amperes                                             
        Battery no:      Voltage:   Efficiency min.70%         %                                                                                                                                                                                              Battery      1-2      13.58 volt     112 %                                                            Battery      3-4      13.54 volt     104 %                                                            Battery      5-6      13.66 volt     159 %                                                            Battery      7-8      13.74 volt      115%                                                            Battery      9-10     13.81 volt       98%                                                   
        12 volt battery       14.14 volt                                 
       Dette er brukte batterier som er satt inn, vett ikke hvor mye batteriene er brukt før jeg overtok dem.De er ikke brukt som pakke før men stått alene målingen er tatt 5 min etter at laderen var tatt av.
Er det noen som kan fortelle meg hva efficiency betyr i praksis?
Hvorfor er det så forskjellige verdier på Efficiency ?

Er det noen måte å teste hvor mye det er igjen for uten å kjøre til det stopper, event ta ut service raport etter vært på kjøreturen?
Har ikke resatt noe somhelst på bilen, bør det gjøres?
 MVH Thomas/Eljet
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

hens

Efficiency er et mål på batterikapasitet i forhold tyl nominell kapasitet.
batteripakken i Kewet kan ha opptil 160-170 % kapasitet dersom de er meget gode. Mindre enn 70 % regnes som defekt.

Kjør bilen en stund og les ut, disse tallene vil endre seg etter en tid.
H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

#8
Her er data'ene for batteriene rett etter lading (kjørte 20 m. eller noe slik bosonic foreslo):

        Battery data:
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
        Capacity available     116.8 Amp hours C5
        Capacity at display       99 %
        Capacity discharged      0.2 Amp hours
        Temperatur battery        13 Degress Centigrade
        Current                  0.0 Amperes

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      13.20 volt       114 %
        Battery      3-4      13.21 volt       114 %
        Battery      5-6      13.21 volt       109 %
        Battery      7-8      13.16 volt       116 %
        Battery      9-10     13.20 volt       120 %
        Battery     11-12     13.12 volt       100 %

        12 volt battery       13.83 volt

Jeg kjørte ned til ca. 10% i helgen, og ser at måleren har kalibrert seg, siden kapasiteten for tomme batterier nå er 0.2, og ikke 20.6 slik det var forrige gang. Skal ta en utskrift nå jeg er nede på 20% slik anbefalt. Kan vi si noe om statusen på mine batterier basert på dette? Spesielt batteri 11-12? Er det mulig å bytte ut batterier enkeltvis, eller vil dette forstyrre forholdet mellom batteriene i pakken?
Polestar i bestilling

bosonic

#9
Sitat fra: ilmarw på torsdag 11. oktober 2007, klokken 12:45
Jeg kjørte ned til ca. 10% i helgen, og ser at måleren har kalibrert seg, siden kapasiteten for tomme batterier nå er 0.2, og ikke 20.6 slik det var forrige gang. Skal ta en utskrift nå jeg er nede på 20% slik anbefalt. Kan vi si noe om statusen på mine batterier basert på dette? Spesielt batteri 11-12? Er det mulig å bytte ut batterier enkeltvis, eller vil dette forstyrre forholdet mellom batteriene i pakken?

Det ser bra ut dette Ilmar. Først en liten oppklaring:
Capacity at display vill alltid være inverse av Capacity discharged.
Batterisett 11-12 ligger også på denne målingen lavest i spenning med 90mV under batterisett 3-4. Dette er godt innenfor en grense på 30mV pr selle (180 mV pr 12V batteri, 90 mV gir 15mV pr selle)
Det som er interessant nå er hvilke spenninger du har på batteriene på 20% utlading.

Sitat fra: eljet på onsdag 10. oktober 2007, klokken 22:05
Dette er brukte batterier som er satt inn, vett ikke hvor mye batteriene er brukt før jeg overtok dem.De er ikke brukt som pakke før men stått alene målingen er tatt 5 min etter at laderen var tatt av.
Er det noen som kan fortelle meg hva efficiency betyr i praksis?
Hvorfor er det så forskjellige verdier på Efficiency ?

Er det noen måte å teste hvor mye det er igjen for uten å kjøre til det stopper, event ta ut service raport etter vært på kjøreturen?
Har ikke resatt noe somhelst på bilen, bør det gjøres?
 MVH Thomas/Eljet

Jeg tok meg den frihet å poste batteriloggen din på nytt Eljet:

Battery data:
Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
Capacity available     114.9 Amp hours C5
Capacity at display      100 %
Capacity discharged      0.0 Amp hours
Temperatur battery        10 Degress Centigrade
Current                  0.0 Amperes                                             
       
Battery no:      Voltage:   Efficiency min.70%         %                                                                                                                  Battery      1-2      13.58 volt     112 %
Battery      3-4      13.54 volt     104 %
Battery      5-6      13.66 volt     159 %
Battery      7-8      13.74 volt      115%
Battery      9-10     13.81 volt       98%                                                   
        12 volt battery       14.14 volt                                 

Grunnen til at Efficiency tallene spriker så mye er nok at disse tallene ligger lagret i minnet inntil carcontrolleren resettes. Tallene i batteriloggen din er derfor fra de gamle batteriene.(mest sannsynlig)  For å få reelle målinger på de "nye" batteriene dine så må du resette carcontrolleren.
Du har litt store avvik på batteriene dine men som du sier så er de brukte. Forskjellen på batteripar 3-4 og 9-10 er 270mV som gir 45mV pr selle. (grense er maks 30mV)
     
Venter med spenning på ny batterilogg når energimåleren viser 20%

Sitat fra: hens på fredag 05. oktober 2007, klokken 07:07
Hei Bjørn Olav,
Batteri 5-6 har samme spenning som 7-8, de ligger begge på 12,32 volt.
målingen ser da ut til å være foretatt på ca 50% kapasitet i følge spenningen. 
Ettersom spenningen er såvidt høy på de dårlige batteriene, kan det være at disse er i ferd med å gå tørre?   (Høy syrevekt-høy spenning)
Jeg har forsøkt å åpne 12voltsbatteriet på Think'en min og fylt litt destillert vann på dette, og det ga bedring umiddelbart.
I og med at det er blitt så stor forskjell på pakken din kan det være verdt et forsøk dersom den negative utviklingen fortsetter. Et av 5-6 batteriene dine ser jo ut til å ha tatt kvelden allikevel.

Henning


Jeg glemte å nevne at jeg allerede hadde skiftet batterisett 5-6. Som du ser på spenningen på samtlige batterier så er de temmelig jevne og helt ok.
Efficiency på 72% er akkumulert fra de gamle batteriene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

#10
Sitat fra: bosonic på torsdag 11. oktober 2007, klokken 15:22
Det ser bra ut dette Ilmar. Først en liten oppklaring:
Capacity at display villa alltid være inverse av Capacity discharged.

Doh! Det skulle jeg skjønt...

Men om man ser på din utskrift:
        Capacity available      84.4 Amp hours C5                                                 
        Capacity at display       19 %                                     
        Capacity discharged     44.7 Amp hours   
så får jeg likevel ikke matten til å gå helt opp.

Hvordan nullstiller man carcontrolleren?
Polestar i bestilling

bosonic

Jeg har ikke noe forklaring på tallene i min utskrift enda. Jeg må undersøke litt og komme tilbake til saken.
Bilen min er ikke kjørbar for tiden så jeg kan ikke ta ut nye rapporter eller resette carcontrolleren.

Her kan du lese om resetting av carcontrolleren:
http://avalon.minidns.net/Kewet/resetcc.html   
Ta  gjerne en telefon til Elbil Norge for utfyllende opplysninger.
http://www.kewet.com/index.php?name=Contact   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

eljet


Battery no: Voltage:   Efficiency min.70%
Battery      1-2      12.23 volt       112 %
Battery      3-4      12.15 volt       104 %   
Battery      5-6      12.52 volt       159 %     
Battery      7-8      12.65 volt       115 %     
Battery      9-10     12.50 volt        98 %                                                   



her er mine målinger etter en litt lengre kjøretur har kjørt 25 km med bilen i mye opp og ned bakker og lite batteri økonomisk på slutten .

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

eljet


Battery data:
Capacity new battery   116.8 Amp hours C5   
Capacity available     114.9 Amp hours C5   
Capacity at display       29 % 
Capacity discharged     49.2 Amp hours   
Temperatur battery     11 Degress Centigrade 
Current                  0.0 Amperes                                           

Glemte å føre på batteridata på forge innlegg

Er det noen som vet vilket batteri som er
pluss 60 V og minus 60 V av batteri 1-2 og 9-10
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ilmarw

Her er en utskrift av status:

Battery data:                     
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity available     116.8 Amp hours C5                                                 
        Capacity at display       15 %                                     
        Capacity discharged     68.6 Amp hours                                             
        Temperatur battery        15 Degress Centigrade                                                       
        Current                  0.0 Amperes                                           

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                               
        Battery      1-2      12.30 volt       114 %                                                   
        Battery      3-4      12.36 volt       114 %                                                   
        Battery      5-6      12.34 volt       109 %                                                   
        Battery      7-8      12.30 volt       116 %                                                   
        Battery      9-10     12.34 volt       120 %                                                   
        Battery     11-12     12.25 volt       100 %                                                   

        12 volt battery       13.78 volt

Hva sier dette oss?
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA