Hva er egentlig regelen om hjemmelading.

Startet av HEL, fredag 05. januar 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. januar 2018, klokken 09:47
Fremdeles ikke helt innafor:

Det er likevel en mulighet. Nemlig å sette opp en fordelingsboks i garasjerekken med måletrafo på "inntaket"

Deretter kurs med jordfeilvern type B ned til ladestasjon med dynamisk laststyring.

En slik løsning forhindrer at øvrig last på kurssikringen sammen med lading forårsaker overbelastning av kursen. Altså opprettholder krevet om samtidsfaktor 1. Har vårt i kontakt med DSB om et slikt oppsett som vil forenkle en slik installasjon der trekking av helt ny kurs blir urimelig komplisert. Selvfølgelig vil kursen gås gjennom med tanke på bruksendringen, og du vil nok måtte bytte ut skrusikringene til moderne sikring.

Usikker på om Viridian ladestasjonen har mulighet for dynamisk laststyring, men har den det vil selvfølgelig den også kunne brukes på en slik måte.

EcoLite kan foreløpig ikke brukes slik, men det kommer en kontroller på sikt som fikser dette + lastdeling mellom flere enn 2 ladestasjoner.

Dynamisk laststyring trengs dog ikke i dette tilfellet, om man setter opp en underfordeling i garasjen på eksisterende kurs, og bytter til automatsikring i skapet inne. En kurs til garasjeportåpner derfra, og en til ladestasjon. Ladestasjon begrenses til 16A minus det som garasjeportåpneren maks trekker + litt margin (antar det er noe lys på kursen også). 14A går sikkert bra. Dobbeltisolert kabel fra fordeling til ladestasjon, integrert B-vern i ladestasjon.

Dette oppsettet skal være "innafor" i følge alle aktuelle forskrifter. Jordfeilvern er ikke påkrevd på kurs fra hovedskap til underfordeling. På kurs til garasjeportåpner brukes jordfeilautomat, og det stikket kan også brukes til andre ting så lenge man passer på å ikke lade samtidig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: TB på fredag 05. januar 2018, klokken 22:50
Alle biler levert frå ca 2010 har mode 2.

Spørs hva du mener med "biler", Renault Twizy har vel Mode 1? Ihvertfall har den kun mulighet for lading fra shuko, et håpløst designvalg av Renault IMHO.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ferry

Sitat fra: Orbit på lørdag 06. januar 2018, klokken 10:56
Strengt tatt vil nødlading bare være kortest mulig tid for å kunne komme seg videre til et sted med forskriftsmessig lading, for eksempel dersom det ble lenger reisevei enn planlagt ved omkjøringer eller andre uforutsigelige omstendigheter.

Nødlading er den ladingen som som bedrives med nødlader. Nødlader er ladekladden som følger med bilen. Ergo kan en fint bruke skjøteledning med originalkladden.
Det hadde ikke vært så dumt om regelverket hadde vært litt mer konkret. F.eks. en definisjon av hva nødlading er. Jeg lader kun i nød, det er en nødvendighet for å kjøre bilen.

elektrolux

Nødlader er feil uttrykk på alle måter.

For det første er det ikke en lader, og for det andre er det en fullt lovlig måte å lade bilen så lenge det gjøres på "ikke fast plass" ( F.eks hos svigermor ) eller via eget schuko stikk montert for lading før des 2016 eller etter 2016 bare da med eget jordfeilvern type B.

Altså, "Nødladeren" kan godt fungere som en fast løsning, selv om en ladestasjon vil ha mer brukerkomfort, være raskere og bør vare lenger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. januar 2018, klokken 13:08
Nødlader er feil uttrykk på alle måter.

Vi snakker om "Nødlading" og ikke "Nødlader"
Å bruke elbilens "ladekladd" som fast ladeløsning er ikke bra i det hele tatt.

Innskjerpingen kom i 2012, og det er på høy tid at denne etterleves. 

"Vi" som har kunnskaper om temaet kan bruke denne form for lading "så mye vi vil", men man skal ikke gå ut mot "myndighetskrav" og "anbefale" dette og si at det er uproblematisk.

Blir litt skuffet av deg som til stadighet prediker at lading via "schukokontakt'en" er "helt ok".

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Mener det er viktig å balansere propagandaen.

Alt for mange med økonomiske interesser forsøker å framstille mode 2 lading som ulovlig og farlig når reglene er helt klare på at dette både er lovlig innenfor regulerte former og statistisk sett heller ikke farlig når reglene for mode 2 lading følges.

Derfor følger jeg gjerne opp innlegg der mode 2 lading framstilles som farlig og ulovlig med informasjon om faktiske forhold. I en tråd der de egentlige reglene etterspørres mener jeg dette er helt innafor?

Selvfølgelig bør flest mulig investere i mode 3 utstyr som er hakket tryggere og gir mulighet for raskere og smartere lading, men det bør gjøres ut fra gjeldende regler og behov, ikke ut fra propaganda om at annen lading er ulovlig eller kun til "nødsbruk".

Å bruke bilens medfølgende ladekabel som fast løsning på godkjent stikk betyr at bruker sparer minst 5000 kr i ladeutstyr og kan nyte godt av forbrukerettighetene sine som sier at en slik kabel skal vare i mer enn 2 år. Altså 5 års reklamasjon på fabrikasjonsfeil. Vet om mange tilfeller der bilforhandlere har forsøkt seg på at dette ikke er tilfelle, men opplever nå heldigvis at denne trenden er i ferd med å endre seg.

For å sette det hele på spissen kan en elbileier som ikke trenger mer enn 10 km/t ladehastighet og bruker medfølgende ladekabel i 5 år investere 5000 kr i f.eks aksjefond, og etter 5 år kanskje ha dobbelt så mange penger til å kjøpe 5 år nyere mode 3 ladeutstyr som overveiende sannsynlig i mellomtiden har blitt rimeligere.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Sele

Jeg har nå hatt elbil i over 3år og brukt ladekladden å lade med trenger egentlig ikke noe annet. Men nå har skremsel propagandaen fått meg til å bestille mode 3 lader som er veldig dyrt men propagandaen har virket..

Joltus

Mye av problemene med informasjon vedr lading er at den første kilden til denne informasjonen for folk flest er folk som overhodet ikke har peiling.

Eksempel: når eg bestilte min leaf, som har en 10A ladekabel for schuko medfølgende, spurte eg selger: Hva trenger eg hjemme for å lade denne? Svar: Eg pleie å sei at har du ein 16a kurs så holder det.

Hans fokus var nok strøm. Men når han sier dette så har han jo allerede feilet monumentalt og det var ingen vits å i ettertid nevne dette for han. Folk flest har ingen forståelse for strøm, og eneste det handler om er at sikringen ikke skal ryke, da er alt bra.

Så bransjen har en stor jobb her.

NAF hadde inntil nylig liggende en artikkel om lading det følgende setning stod: schuko, den mest vanlige, og for folk flest den mest praktiske måten å lade bilen på hjemme. Åsså stod det noe om at det burde være 16a kurs.

Dette har heldigvis blitt oppdatert nå...

elektrolux

Sitat fra: Sele på søndag 07. januar 2018, klokken 10:42
Jeg har nå hatt elbil i over 3år og brukt ladekladden å lade med trenger egentlig ikke noe annet. Men nå har skremsel propagandaen fått meg til å bestille mode 3 lader som er veldig dyrt men propagandaen har virket..

Veldig bra, og i mellomtiden har mye skjedd på mode 3 slik at du overveiende sannsynlig har fått bedre utstyr enn det du kunne fått for 3 år siden.   ;)
Stavanger:

HEL

Er dette en OK løsning?

Dedikert kurs med egen 16A automatsikring og jordfeilbryter B i skapet
2,5 kvadrat frem til strømmåler
Deretter 2,5 kvadrat frem til blå industrikontakt

iMiev 2017
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

TB

Om strømmåler er av eldre type, vurdere å bytte ut med ein DIN variant, kan monteres i skapet i lag med vern og JF. (Eller er skapet upraktisk plassert, slik at det er mest praktisk plassering i garasjen.?)

Elektriker vil beregne om det er nok med 2,5 mm2 på kabel. Vil avhenge av forlengning, avstand osv. Forstår kvadrat må aukes i bolig, men i garasje er det akseptert med 2,5 mm2

Generelt tips - om det skal legges ny kabel, legg gjerne litt større kvadrat enn det som strengt tatt er nødvendig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: HEL på lørdag 06. januar 2018, klokken 07:27
Hva med følgende løsning med min 16A kurs med porselenssikringer i en gammel garasjerekke.

Skrusikringer er det første jeg vil modernisert. Samme for gamle automatsikringer. Selv om det strengt tatt er lovlig, siden de var lovlige da de ble montert i sin tid.

De fleste elektrikere har en pakkepris for å oppgradere alle sikringer i et sikringsskap.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

erik e

Å fa..,jeg nødlader med det som var orginalladern.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Sele

Da var ladeboks montert og mange mener nok nå at jeg sover tryggere. Spurte elektriker hva han synes om min tidligere måte og lade på via shucko. Svaret var at han ikke synes det var så farlig men at det var forbudt.

turfsurf

Sitat fra: erik e på søndag 07. januar 2018, klokken 20:37
Å fa..,jeg nødlader med det som var orginalladern
Kan jo trøste deg med at det blir original nødlading da....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA