32 Amper Saltolader til Nissan Leaf 2012 modell

Startet av farts_fantomet, fredag 05. januar 2018, klokken 14:11

« forrige - neste »

farts_fantomet

Har bestilt ny Nissan Leaf Launch Edtion og får den i mai.

I den forbindelse har nettopp skiftet hovedsikring til 2x63A og kjøpt ny saltolader.
Elektriker sier jeg får ca. 28 Amper ut fra Saltoladesøyle gjennom en Pfsp 2x6mm2 kabel fra sikringskapet.

Spm er om det går fint for de gamle batteriene på min samboer sin Nissan Leaf 2012 modell og lade med dette hver natt fremover noen år?

cra

Bilen trekker bare det den skal ha/klarer å ta imot, så det burde gå fint.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Har en justerbar 32A ladekabel, har den innstilt på 20A fordi Leafen da trekker litt mer enn 16A om nettspenningen synker litt. Den trekker konstant 3,83 kW fra vegg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Sitat fra: farts_fantomet på fredag 05. januar 2018, klokken 14:11
Spm er om det går fint for de gamle batteriene på min samboer sin Nissan Leaf 2012 modell og lade med dette hver natt fremover noen år?
Utenfor tordensesongen burde det gå bra.

Har du et perspektiv på å holde batteriene bra i flere år, gjelder det å unngå høye temperaturer og helst høye oppladinger. Kombinasjonen av høy temp og høy opplading tærer på batteriet. Man kan lade til 80% når man ikke har behov for noe mer, og 100% når man føler for det. Man kan også lade opp på morgenkvisten rett før avreise, men skal bilen stå ute i kulda, kan det være greit å lade med en gang, før batteriet blir kaldt.

Ellers må du passe på å få med en kabel med type1-plugg til å sette i bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA