Plassering av bombrikke

Startet av El Pastor, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Red_Harvest på lørdag 06. januar 2018, klokken 08:45
Sitat fra: Luring på fredag 05. januar 2018, klokken 06:58
Trenger du montere brikka da?
Eg har aldri hatt brikke i nokon av bilene mine, så lenge brikka er koblet til abonnementet får ein dei rabattar eller fritak ein skal ha.
Skiltgjenkjenninga kobler jo bilen din med abonnementet ditt.

Word.

Gjort det samme, og det virker veldig fint. Ingen faktura som blir sendt, og samtlige passeringer som er gratis registreres korrekt. Må sannsynligvis gjøre en liten innsats i 2019 da det blir bompenger på elbiler også :)

Uten brikke blir man nødt til å betale manuelt på f.eks Moss-Horten-ferga. Vil ikke anbefale det. Er sikkert flere samband som bruker Autopass også, leste om noe i Trøndelag et sted ihvertfall, og flere kommer garantert.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

echrist

Jeg har tegnet avtale for bomstasjonene i Bergen. Vil jeg da kjøre gratis i alle andre bomstasjoner i landet (forutsett at det er gratis for elbiler) eller må jeg tegne avtaler for flere bomselskaper?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

spirrevipp

Det holder med å tegne den ene avtalen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Luring

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. januar 2018, klokken 12:07

Uten brikke blir man nødt til å betale manuelt på f.eks Moss-Horten-ferga. Vil ikke anbefale det. Er sikkert flere samband som bruker Autopass også, leste om noe i Trøndelag et sted ihvertfall, og flere kommer garantert.
Det er jo eit godt argument, ein får 10% rabatt med brikka, men eg lurer på ein får det også med defekt/uten brikke (men med Autopass avtale anna sted).
Det er eit anna samband også som tar autopass ja.

I Bergen (i Bygarasjen iallefall) har de kuttet  å lese brikka, og har kun skiltgjenkjenning. Det er nok den veien det går, skiltgjenkjenning i bomringer (i Norge)  har de dreve med iallfall i 30 år så det eg kan ikkje tru at det er mykje manuelt med det lengre.

Luring

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. januar 2018, klokken 10:23
Skiltgjenkjenning fungerer stort sett, men ikke alltid. Det er egoistisk å gi blanke i å montere bombrikken og dermed bidra til økte kostnader for selskapene.
Veit du dette eller synser du her?
Korfor har de kuttet brikkelesing og har kun skiltgjenkjenning i Bygarasjen i Bergen da?
Eg antar at det er fordi det totalt sett er betre.

Råde

Sitat fra: Luring på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:09
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. januar 2018, klokken 10:23
Skiltgjenkjenning fungerer stort sett, men ikke alltid. Det er egoistisk å gi blanke i å montere bombrikken og dermed bidra til økte kostnader for selskapene.
Veit du dette eller synser du her?
Korfor har de kuttet brikkelesing og har kun skiltgjenkjenning i Bygarasjen i Bergen da?
Eg antar at det er fordi det totalt sett er betre.
Han har rett. Noen har kanskje kun skiltlrsing men de med brikke bruker en sum penger hvert år for å kontrollere mulige feil leste skilt. Penger som fossilbilmenneskene i siste ende må betale...
e-Golf | X75D

Luring

Sitat fra: Råde på lørdag 06. januar 2018, klokken 20:39
bruker en sum penger hvert år for å kontrollere mulige feil leste skilt. Penger som fossilbilmenneskene i siste ende må betale...
Har du ein kilde for dette?

Iom at de må ha skiltgjenkjenning uansett vil eg heller sagt at de bruker ein (ekstra) sum penger for å lese de med brikke, det er ikkje gratis hverken brikkene eller leseutstyret.
Selskapet som driver med dette(selve innkrevingen) fra Agder til Sogn og Fjordane har ein driftsmargin på vel 25%, så de tjener penger som gress. Kan ikkje være så store beløp som går på dette ellers hadde nok me som kjører uten brikke fått eit krast brev i posten. Du skal bare sjå de sparer penger på oss.....

Og eg må rette ein feil lengre oppe; autopass med skiltgjenkjenning var innført i 2004. Før det var det port som gjekk opp automatisk for dei med brikke, andre måtte betale i automat (eller manuell innkreving).

GOS

Så har en de gangene skiltet er så tildekket av  snø eller skitt at det er umulig å lese. Da hadde det vært greit at brikken var på plass slik den egentlig skal være.

Skjønner ikke helt hvorfor en skal la vær å følge spillereglene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Råde

Sitat fra: Luring på søndag 07. januar 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Råde på lørdag 06. januar 2018, klokken 20:39
bruker en sum penger hvert år for å kontrollere mulige feil leste skilt. Penger som fossilbilmenneskene i siste ende må betale...
Har du ein kilde for dette?
Ja, men bruker ikke tid på å søke frem. Flere avisartikler med intervjuer fra folk fra driftselskapene/vegvesenet.
e-Golf | X75D

Jon65

Du skal bare sjå de sparer penger på oss.....

Ja, nesten rart de gidder å sende ut alle disse bombrikkene, hadde de latt dem ligge på bakrommet hadde de jo spart enda mer penger på alle som da hadde kjørt uten bombrikke :)

geear

Gammel artikkel, men:

VIL HA FLERE BRIKKER

Dessuten taper bompengeselskapene på at trafikanter ikke bruker Autopassbrikker. Da må hver passering registreres manuelt. I tillegg er det ikke alle som blir registrert. I 2011 utgjorde dette 172 millioner kroner for selskapene.

https://www.ba.no/motormagasinet/bompenger-er-for-dyre-a-kreve-inn/s/1-41-6389701

Jeg vil håpe de har tatt i bruk bedre teknologi siden den gang, men det er det overhodet ingen garanti for.

Luring

Sitat fra: Jon65 på søndag 07. januar 2018, klokken 10:28
Du skal bare sjå de sparer penger på oss.....

Ja, nesten rart de gidder å sende ut alle disse bombrikkene, hadde de latt dem ligge på bakrommet hadde de jo spart enda mer penger på alle som da hadde kjørt uten bombrikke :)
Hadde spart enda meir om de ikkje hadde produsert brikkene og kjøpt inn alt det dyre utstyret for å lese de.... ;)

Luring

Sitat fra: gr på søndag 07. januar 2018, klokken 11:21
Gammel artikkel, men:

VIL HA FLERE BRIKKER

Dessuten taper bompengeselskapene på at trafikanter ikke bruker Autopassbrikker. Da må hver passering registreres manuelt. I tillegg er det ikke alle som blir registrert. I 2011 utgjorde dette 172 millioner kroner for selskapene.

https://www.ba.no/motormagasinet/bompenger-er-for-dyre-a-kreve-inn/s/1-41-6389701

Jeg vil håpe de har tatt i bruk bedre teknologi siden den gang, men det er det overhodet ingen garanti for.

Dette gjelder jo alle uten brikke og ikkje kun dei med abonnement uten brikke, men ellers relevant nok.

Luring

Sitat fra: GOS på søndag 07. januar 2018, klokken 09:13
Så har en de gangene skiltet er så tildekket av  snø eller skitt at det er umulig å lese. Da hadde det vært greit at brikken var på plass slik den egentlig skal være.

Skjønner ikke helt hvorfor en skal la vær å følge spillereglene.
Nå må moralens voktere også vite at ein ikkje har lov til å kjøre bilen om ikkje bilskiltet er leselig.
Men om det ikkje blir registrert når ein likevel ikke skal betale ser vel eg ikkje heilt problemet med (sett bortifrå moralske skrupler då, da får dere kaste første steinen)

Griffel

Det er uansett en manuel jobb som må gjøres om ikke skilt er leslig automatisk. Det kastes da bort tid strøm og datakraft på å lese skiltet manuelt før en opdager at dette er en abbonent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA