Tesla lanserer egen ruteplanlegger online.

Startet av Quiste1, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

Quiste1

Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

EL-Chupa

Siden denne klarer waypoints hadde det vært fint om den kunne eksportere til bilen
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

Vhagar

Rimelig ubrukelig da den unngår ferger og tar rare omveier (ikke korteste farbar vei) selv når den ikke trenger å nå innom en superlader.

Den er grei som pekepinn på hvor langt en kan komme seg og hvor mange og lange stopp en kan få behov for, men noen konkret plan over hvor en bør ta de stoppene vil jeg tenke meg mer nøye om.

F.eks. legger jeg merke til at den fra Sunnmøre til Oslo vil stoppe 10 minutt på Skjåk (greit, da får jeg igjen det jeg taper over fjellene). Men at den deretter vil stoppe 45 minutter på Vinstra i stede for på Lillehammer (tenker på at det er mer å gjøre på Lillehammer enn på Vinstra i 45 minutter) er mer ulogisk.

En liten endring av sted i Oslo fører rett nok til at den ombestemmer seg og velger Lillehammer (og kutter ut Nebbenes). Viser bare at den må tas med en klype salt.

Det sagt, greit at de kommer med en slik. Den blir nok bedre etter hvert. Håper den kan sende stoppene til bilen etterhvert også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

daktari

Du kan bare velge 100 og 75 batteri. Passe meningsløs for oss andre, fremstår som et salgstriks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:43
Men at den deretter vil stoppe 45 minutter på Vinstra i stede for på Lillehammer (tenker på at det er mer å gjøre på Lillehammer enn på Vinstra i 45 minutter) er mer ulogisk.

Det er ikke mye i nærheten av SC på Lillehammer. Marché, Esso og en møbelbutikk er vel det som ligger noenlunde i nærheten. Biltema om du gidder å gå noen hundre meter.

Marché har dog en veldig god burger med ost&bacon, anbefales :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

THE

På Vinstra er det godt tilbud rund SC. Kro/motell, bensinstasjon, Coop Xtra/Xtra bygg, to kjøpesenter i umiddelbar nærhet ++. I tillegg er det mange ladeuttak på Vinstra, og lite sannsynlig med kø.

For min del vil jeg velge Vinstra (og Nebbenes) i stedet for Lillehammer, og spesielt på fredag/søndag og utfartsdager. På samme måte vil jeg nok hoppe over Dombås og velge Berkåk.

Har sett raskt på tesla.com/trips, og er ikke helt overbevist. Den tar for eksempel ikke ferger med i ruteberegning, og det gjør den jo helt ubrukelig.

https://abetterrouteplanner.com/ gir mye mer mulighet til å velge batteri/bil, sette forbruk, ladegrenser osv. Eneste problemet jeg har der er at den vil sende meg over vinterstengte fjelloverganger, så jeg må hjelpe den litt med å finne beste rute selv. Du kan også velge å merke av SC du ikke vil bruke på ruten slik at du kan tvinge programmet til å lage en rute utenom f.eks. Lier og Haukås der det alltid er kø. Det er også mulige å velge å ta ChaDeMO-ladere i ruteberegning slik at du kan planlege ruter utenom SC-nettverket.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vhagar

Jeg tok feil av Vinstra, ser jo at det har kommet nytt kryss på E6 der (har ikke stoppet der selv enda, bare kjørt forbi) og at det ikke ligger inne i Vinstra "sentrum". Godt å vite at det er gode forhold på Vinstra! Da legger jeg det til som foretrukket sted i fremtiden.

Vet ikke hvorfor men jeg har tatt feil av hvor superchargeren på Lillehammer ligger. Bra jeg ble korrigert her i tide, den burde jo lagt 2km lenger sør, ved Circle K/Strandtorget vel? (der jeg trodden den var av en eller annen grunn).

Ruteplanleggeren er rimelig ubrukelig likevel all den tid den nekter å ta ferge og sliter voldsomt med noen ruter. Fikser de dette så blir den veldig nyttig etterhvert.

Fra Skjåk/Bismo supercharger til Beitostølen nekter den å velge Valdresflya, men vil absolutt via Lillehammer. Dette er vel mer en feil i Google maps, da den gjør samme feilen på sommer som vinter. Men slike feil ser man flere ruter sliter med.

Hm, Berkåk kan kanskje bli litt for langt unna, så mulig man får stille seg i kø på Dombås om det er tilfelle. Særlig når man kommer fra Ålesund. Eller vil det da kanskje lønne seg å kjøre via laderen oppe ved Kr.sund?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Sjekket også turen til svigers som Google maps treffer bra med på 5 timer.
Tesla vil da ha 6 timer for turen med 10 min ladestopp, så de regner da med 50 min ekstra på samme trasè.

Riktignok to ferger da, men skjønner ikke hvorfor det skal ta 50 min ekstra :-)

Muffinman

Denne er jo minst like på jordet som navien i bilen. To timer ekstra og 10 mil omvei Kristiansund-Trondheim  :o

Øggen

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. januar 2018, klokken 11:45
Denne er jo minst like på jordet som navien i bilen. To timer ekstra og 10 mil omvei Kristiansund-Trondheim  :o

Prøv Averøy-Ålesund   ;D :laugh:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA