Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zebra batteri og sommerferie!

Startet av per, onsdag 20. juli 2011, klokken 20:17

« forrige - neste »

per

Hei hei.
Ny bruker på Forum etter å ha handlet en Think 2002 modell på impuls.... :-\
Jeg tok sjansen og handlet denne før jeg fikk sjekket priser på batterier osv.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28890317

Dette var sikkert ikke det lureste jeg har gjort, har fått litt "bondeanger" og etter å ha lest div innlegg her på Forum er jeg meget skeptisk.

Bor i Bergen sentrum, kan litt om vanlige biler, men ingenting om el-biler.
Hva vil dere anbefale meg å gjøre?  Skal jeg demontere batteripakken og levere den inn et sted for gjennomgang, eller skal hele bilen til spesialist.
Jeg er flink til å skru, så jeg vil gjerne bidra for å holde kostnadene nede.
Takknemlig for alle tips!

elektrolux

Det er nok ikke den værste bilen du kunne kjøpt. Pris og tilstand matcher, og er problemet begrenset til 5er rekken kan du slippe unna med å bytte ut denne rekken.

Du bør velge varsom hvordan du ønsker å gå fram videre. Elcare ved Terje Lied i Bergen er nærmeste skikkelige ekspertise, og han har kanskje mulighet til å hjelpe deg. Det er alltid lettere å ta bilen som den er, enn etter at "noen" har prøvt seg fram først.

Velger du likevel å gjøre jobben selv, trenger du et voltmeter, og må måle samtlige blokkspenninger. Kun de som ligger innenfor 0.05V fra øverste nivå bør fortsette i pakken din. Etter en slik måling bør blokkene restkap testes får å avsløre ytterligere mangler.

Alle blokkene bør ut av kassen, for å fjerne limingen i bunnen. Denne limen forårsaker stress i plasten på blokkene, med påfølgende lekkasje. Mal over bart metal med 2 komponent lakk, og legg Biltemas bagasjeromsmatte i bunnen. Det vil forhindre skader på lakken, og dermed hindre isolasjonsfeil.

Rene forbindelser er et must i Elbilsammenheng, så sjekk alle kabler etc for korrosjon, og resistans. Sansynligvis er 12V batteriet defekt etter stillstanden, så lad dette opp snarest med en skikkelig 12V lader via 12V uttaket under girvelgeren.

Lykke til, og velkommen i gjengen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#2
Dette er en kjempepris, jeg tror IKKE du skal angre på dette. Og hvis du angrer, ikke vanskelig å selge den videre for den prisen.
Hvis du ikke har kompetanse på batteridelen trenger du hjelp, eller fortløpende veiledning.
Om du flytter hele bilen eller bare kassa er etter hva som blir mest praktisk for deg. Men med tanke på videre oppfølging er det best for deg å søke kompetansen som finnes i Bergen

Men det er noe i annonsen som ikke stemmer.
Enten har den hatt en eksplosjon, da er det sannsynlig at en hel rekke er skadet. (5 eller 7 blokker)
Eller det kan ha blitt gjort en tabbe ved vannservice?
Er det kun lekasje kan selgeren umulig vite at en hel rekke er skadet.

Jeg tipper at den har blitt skadet i den nye tunnellen, og at det er snakk om eksplosjon.
(edit: la inn dette uten å ha sett alle de gode rådene fra Electrolux)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

per

Takk for svar.  Fikk forståelse av at det var problemer med å få ladet opp bilen.  Selger kjørte bilen for egen maskin til Ford verksted på Stord og fikk denne forløpige konklusjonen.
Jeg skal hente bilen med tilhenger på Stord om en uke eller to og dra den til Bergen.

Hva mener du med skade i den nye tunnellen? 

Vil ellers ta kontakt med eksperten, Terje Lied, som er nevnt i innlegget.

Tar ellers imot flere tips hvis noen har noe lurt å komme med.

mvh Per 8)

elektrolux

Ladetproblemet, og lekkasjen tyder alt på eksplosjon i en av fyllerekkene.

Grunnen til eksplosjonen er at tidligere eier har reversert celler uten å vite det, og dermed tørket denne totalt ut som følge av den påfølgende elektrolysen av elektrolutten.

Kombinert med å ikke fylle vann ofte nok. ( 2 eller 3 ganger oftere enn det bilen selv ber om ) gjør at den dårligste cellen går tom for strøm før de andre, og reverserer, og til slutt antenner knallgassen den har produsert. Knallgassen ligger i topp av batteriet, og gjerne langs hele vannfyllerekken.

Løsningen er selvfølgelig å montere batteriovervåkning, slik at en kan stoppe og lade om en celle skulle gå tom for strøm. Det har underlig nok vist seg at dette kan skje nokså tilfeldig, og uten gjentakelse bare en vet om det og får ladet bilen opp igjen. ( Med tilfeldig menes plutselig og uforutsigbar alarm ved relativt høy ladetilstand; f.eks 50%. Etter opplading oppfører cellen seg normalt igjen, og har med andre ord blitt reddet fra skadelig reversering) Opplysningene stammer fra personer som kjører rundt med batteriovervåkning montert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA