Kjøp av hjemmeladeboks. Hvilken, pris og garantier? og har du tips?

Startet av Jarv!s, tirsdag 02. januar 2018, klokken 21:43

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Skal nå snart få montert en lader hjemme i min egen garasje!  :+1:
Jeg har enda ikke fått noe estimert pris, men ønsker veldig gjerne å høre fra dere andre hva dere betalte sånn ca.
Jeg skal installere en 11kw lader, men merke har det ikke blitt sagt noe om fra elektrikeren enda, da han skulle komme med pris senere.

Bil som skal lades blir nok en i3 evt en annen bil i samme klasse.
Mine spørsmål til folket er...
Lader å anbefale hvis jeg kan velge?
Ca pris har du selv betalt for å sette opp en ladestasjon? (Litt kabeltrekk må jeg regne med, men et røft estimat fra din erfaring er fint uansett). Litt for å se hvilken "ballpark" jeg kan forvente å lande i..
Garantier på lader? Hva slags garantier er det ofte på en lader?
Andre gode tips som jeg bør ta hensyn til??
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

TB

Det kan variere mykje.
Må rekne 6-15'  for ladestasjon. Kabel, vern, jordfeilbryter og arbeid - 8 ' til 25 ' inkl mva.
Må det graves , eller annen tidkrevende framføring for å kabel så går kosten opp.

Eksempel på rimelig variant: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Garanti: Varierer nok mykje, men pga. sterkt forbrukervern i Norge vil du ha 5 års reklamasjon på utstyret. Garanti og reklamasjon er ikkje det samme, men kjedelig om ladestasjon slutter å fungere etter 1,5 år, og garantien var 1 år - då er reklamasjonen god å ha.

Dermed kan det lønne seg å betale litt meir frå ein forhandler / elektriker som forsatt er der om 4 år.

Hugs: Kjøper du ladestasjonen frå elektriker går gjerne prisen opp, kontra å bestille på nett, men om elektriker ikkje "vil" installere utstyr du har kjøpt på eigen hånd blir det ikkje så god handel likevel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

1Ampera

Jeg har kjøpt Garo,  denne har innebygd b -vern, kan justeres hvor mye den skal gi fra 6 amp til 32 amp.

Denne kan brukes på 1 FAS og 3 FAS.

Kostnad lader gjennom min elektriker var ca. 8000.- eks mva.

Totalt med alt 32amp sikring, 4 meter kabel, arbeid , totalkostnad ca. 14000.-

2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

elektrolux

Her er våre 11-22 kW løsninger:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/400v-3-fase

Som du ser varierer prisen fra 5690.- til 15 000.- inkl. mva avhengig av type ladestasjon.

Husk du trenger 400V for 3 fase lading av elbil.

Våre samarbeidspartnere tar typisk 9000 kr inkl mva for en 11 kW installasjon, så totalt 15-29 000 kr ferdig montert som stemmer bra med tidligere innlegg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rolf65

Synes det er noe vanskelig å få annet enn ferdige pakkepriser av elektrikere...

Har en Leaf 2019, og i garasjen er allerede dedikert 32a kurs på plass. Energiselskapet har godkjent ladestasjon på denne. Det er nytt hus med OV ok. I garasjen er det installert en 'Schneider boks..) hvor ladestasjonen skal kobles inn på.

Elektriker trenger derfor kun å legge opp en 4m kabel til der ladeboksen skal monteres.

Synes det blir i overkant å måtte betale 15000kr i pakkepris for dette?

jkirkebo

Sitat fra: Rolf65 på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:42
Synes det er noe vanskelig å få annet enn ferdige pakkepriser av elektrikere...

Har en Leaf 2019, og i garasjen er allerede dedikert 32a kurs på plass. Energiselskapet har godkjent ladestasjon på denne. Det er nytt hus med OV ok. I garasjen er det installert en 'Schneider boks..) hvor ladestasjonen skal kobles inn på.

Elektriker trenger derfor kun å legge opp en 4m kabel til der ladeboksen skal monteres.

Synes det blir i overkant å måtte betale 15000kr i pakkepris for dette?

Ikke be om noen fastpris. Be de komme og gjøre jobben på timebasis. Det blir stort sett alltid MYE billigere enn å be om en fastpris på jobben (gjelder stort sett alle elektrikerjobbr).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rolf65

Takk for svar. Var innom EL-experten i Egersund og ba om et tilbud på ladestasjon med timebasert installasjon. Var elektriker derfra som informerte oss om at den Schneider boksen han installerte i garasjen kunne brukes til ladestasjon om vi fikk elbil

KjellG

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. januar 2018, klokken 08:01
Husk du trenger 400V for 3 fase lading av elbil.

Ser ut til at Tesla3 lader med 11kW fra 230W IT.

i3 synes å kreve 230/400V TN og ekstrautstyr i bilen for 11kW lading, trolig en lader til ombord så en får full stjerne.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA