Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trimming av el-sykler

Startet av El rayo, fredag 15. juli 2011, klokken 13:47

« forrige - neste »

El rayo

Under EV2011 viste Tommy fra Sverige fram videreutviklede versjoner av batteriet som vi fikk med én celle hver av på EV2010. Hver celle er på 3,7V/4,4Ah og veier 90 gram.
http://www.boston-power.com/
En pakke på 22,2V/35 Ah veier 5,2 kg. 18 slike er akkurat passe vekt til Ginetta-prosjektet, det blir 93,6 kg; absolutt maks vekt er 100 kg. Jeg kan koble dem enten 6S3P og få 133,2V/105Ah eller 9S2P og få 199,8V/70Ah. I begge tilfelle blir dette 13,95 kWh, Th!nk classic i originaltapning har 11,5 kWh. Tror jeg går for det siste alternativet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Disse cellene ser ut til å passe veldig bra i en elsykkel, f.eks. 16S2P...
Har du info om pris på cellene levert til Norge?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

En liten avsporing her. En Tazzari forhandler i Kristiansand selger også el-sykler. Han påstår at en 10Ah 36v litium batteri til en av syklene koster kr800. Billig synes jeg.
www.el-car.no men ikke nevnt på hjemmesiden.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: PerBear på onsdag 08. juni 2011, klokken 19:25
Har du info om pris på cellene levert til Norge?
Prisen har jeg ikke, men skal sende en mail til emea@boston-power.com i Stockholm, som har agenturet for Europa.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Sitat fra: Ken på onsdag 08. juni 2011, klokken 21:06
En liten avsporing her. En Tazzari forhandler i Kristiansand selger også el-sykler. Han påstår at en 10Ah 36v litium batteri til en av syklene koster kr800. Billig synes jeg.
www.el-car.no men ikke nevnt på hjemmesiden.

Løp og kjøp40 sykkelbatterier. En 14 kw pakke til Think vil da komme på 32.000 kroner.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på mandag 20. juni 2011, klokken 16:04
Sitat fra: Ken på onsdag 08. juni 2011, klokken 21:06
En liten avsporing her. En Tazzari forhandler i Kristiansand selger også el-sykler. Han påstår at en 10Ah 36v litium batteri til en av syklene koster kr800. Billig synes jeg.
www.el-car.no men ikke nevnt på hjemmesiden.

Løp og kjøp40 sykkelbatterier. En 14 kw pakke til Think vil da komme på 32.000 kroner.
Ja, er det så enkelt?
Passer dimensjonene i batterikassa?
Klarer batteriene å lever nok strøm (200A) kontinuerlig?
Er BMS innebygget i pakka?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Ser nå at batteripakken er priset til 2900,-
Litt av en forskjell.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

GRS

TM3P sort/sort

hens

#8
På ebay fant jeg denne:
http://www.ebay.com/itm/RC-Airplane-Lipo-maX-5000mAh-14-8V-4S-MAX-15C-4-0-connector-Lipo-Battery-new-/230683265605?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item35b5cb4a45

Prisen på et stk er $25, eller ca 150kroner.
For en full pakke til  Think kan en koble 20 stk i paralell = 100 Ah,
og 9 stk i serie gir en hvilespenning fulladet på 150 volt, som er identisk med overspenningsbeskyttelsen.

Det blir tilsammen 180 stk a kr 150,   kroner 27.000.

Ved bestilling av et  parti kan prisen og frakten sannsynligvis reduseres.
Vekten pr batteri er 340 gram, x 180 stk =.............61 kilo!

På grunn av høyere spenning, mindre indremotstand og lavere vekt, blir rekkevidden og akselerasjonen betydelig bedre enn originalt.

Så til det negative:
I modellflytilværelse er levetiden oppgitt til 200 fulle cykler, med forminsket spenningsvindu og bedre overvåkning kan dette kanskje økes.

Men 200 fulle cykler kan gjøre dette interessant på en annen måte, som range extender.
Med separat lader, overvåkning og sperrediode kan en benytte 7 batterier i serie og f.eks. 8 i paralell.
         40 Ah i tillegg for kr 10.000  og 20 kilo!
Denne tilleggsbatteripakken trer bare inn ved stor belastning, og vil derfor spare nicadpakken der den har sin svakhet. ;)




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

Tja i teorien, men har erfaring med lipo batterier til modellfly. De er alt annet enn stabile og levetiden kan være så kort som 20-50 ladesykler om du er heldig. Ville dessuten kreve en massiv "oppfølging" elektronisk på hver celle for å oppnå såpass. I tillegg er det tilnærmet eksplosiver om de benyttes på feil måte. Søk på lipo overcharge på Youtube så kommer du nok på andre tanker  :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

Sitat fra: Lunde på søndag 23. oktober 2011, klokken 12:20
Tja i teorien, men har erfaring med lipo batterier til modellfly. De er alt annet enn stabile og levetiden kan være så kort som 20-50 ladesykler om du er heldig.
Merk at den korte levetiden er når batteriet utlades til ca 20% SOC på ca 5 minutter og med maks strøm på 20C - 30C. Men batteriene er oppgitt til å tåle dette. De nyeste batteriene nå er oppgitt til å tåle 65C. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__475__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-50_7E65C_Discharge.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA