Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varme til IMIEV

Startet av Trond.Strom, torsdag 14. juli 2011, klokken 09:38

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 15. juni 2011, klokken 12:14
men at du i det hele tatt kan få den til å slippe bakenden med 18hk og 1100 kilo samt topphastighet på 80km/h illustrerer vel mitt poeng med elendig veigrep.
Dette har sammenheng med farten INN i sving, og hvor skarp svingen er ;D
Dette var ikke bykjøring, men fjorårets "Grill & Spenning" på gokartbane.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Trond.Strom

så i en kewet er det altså en dårlig ide å ha bånn gass i 8 minutter for å nå 80km/h og deretter maks rattutslag :)

dette er vel i og for seg sant for alle biler

Baltor

Nei dette er en god ide, du blir overrasket og lærer deg noe helt nytt ;D
På tørr asfalt har du MYE mer å gå på enn du tror.
På denne banen ble det mye dekkhyling for alle, uansett bilmerke. Men noen slipper altså mest med bakhjulene, andre med forhjulene. Dekktypen betyr også mye.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Hei Trond.strom
Dine kommentarer om elbil føyer seg inn i rekken av negative kommentarer som kommer fra, nettopp de som aldri har kjørt en!

Muligheten for at drivhjulene slipper har lite med hestekrefter å gjøre, men med dreiemoment og friksjon! På elbilen er momentet størst ved lave turtall, og det er derfor ingen problemer med å få drivhjulene til å slippe ved uforsiktig pedalbruk når det er glatt.
Og virkningen kommer fort når akselavstanden er liten.
Men den korte akselavstanden er nyttig når det gjelder å manøvrere i trange bygater.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du på død og liv skal kjøpe en elbil for å kjøre med disse månedene til du får Leaf'en, ettersom du hittil har greid deg med fossilvarianter.
Eller er det et ønske om å bli multielbilist? Det har jeg full forståelse for!
Velkommen skal du være. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Trond.Strom

jeg skal vel ikke på død og liv kjøpe en elbil, men har datter som begynner i 1ste klasse på skolen, så hente/levere kabalen blir mere komplisert.

Når det gjelder fysikk og biler har jeg grei forståelse for hva som skjer. bruken av HK som betegnelse på motorkraft er bare gammel vane. Så langt jeg vet er ikke dreimomentet for en buddy oppgitt ei heller hva slags SepEx motor de bruker.

Buddy er finfin bil for bytransport, noe de selv fremhever på egne hjemmesider. Der kommer også den korte akselavstanden virkelig til nytte! Jeg er fortsatt meget uenig med alle som mener det er en okei bil å kjøre motorvei med.

Lars C. Krogenæs

Det er vel noen firmaer som har signalisert at de kommer til å ta inn paralellimporterte Leaf'er. Eller du kan prøve selv. Kanskje du kan få tak i en slik. Da slipper du en mellom-bil, og kan dermed spare noe i forhold til å kjøpe og selge en annen bil i mellomtiden.

Fant en tråd om dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3137.0.html

Andre kan sikkert mer om dette enn meg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 16. juni 2011, klokken 08:28
(snip..)
Buddy er finfin bil for bytransport, noe de selv fremhever på egne hjemmesider. Der kommer også den korte akselavstanden virkelig til nytte! Jeg er fortsatt meget uenig med alle som mener det er en okei bil å kjøre motorvei med.
Min erfaring med motorveikjøring med Kewet er stort sett strekningen Filipstad-Lysaker i rushen. Trafikken går gjerne i 50-60 eller står stille slik at man har virkelig nytte av kollektivfeltet på denne strekningen. Jeg har også kjørt strekningen om kvelden når trafikken går i 100+ og da følte jeg meg litt som innmat i en gul rundingsbøye ... Men det gikk bra i over 7 år!

Når trafikken går såpass fort henger ikke PSA/Think classic med heller, og da er kollektivfeltet greit å ha som "safe haven" for våre litt langsommere kjøretøy.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 16. juni 2011, klokken 09:45
Når trafikken går såpass fort henger ikke PSA/Think classic med heller, og da er kollektivfeltet greit å ha som "safe haven" for våre litt langsommere kjøretøy.

Min P106 følger greit trafikken mellom Filipstad og Lysaker; ligger gjerne i venstre felt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hkaspenberg

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 16. juni 2011, klokken 10:09
Min P106 følger greit trafikken mellom Filipstad og Lysaker; ligger gjerne i venstre felt.

Ikke i 100+  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA