Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Negativ erfaring %-måler/guessometer

Startet av Zattaxu, mandag 18. desember 2017, klokken 07:53

« forrige - neste »

Zattaxu

Jeg la ut på tur i helgen, kjørestrekningen var 130 km, hvorav ca 30 på landevei og 100 km på motorvei. Bilen var fulladet ved start og på motorveien ble cruise-kontrollen satt til 90 km/t. Temperaturen var ca -2 hele veien. Bilen er i overkant av 3 år gammel og har ikke varmepumpe. Etter ca 75.000 km i bilen vil jeg påstå at jeg har en viss erfaring med guessometeret, og forholder meg stort sett til %-måleren, men denne gangen tok jeg feil.

Når jeg hadde 4 km igjen frem til mitt bestemmelsessted viste %-måleren syv prosent kapasitet og rekkevidden ble anslått til 7 km. Så langt på turen hadde jeg kjørt ca 1,3 km per prosentpoeng, og veien frem til målet var flat. Like etter falt indikatoren til 6 %, og km-rekkevidden ble indikert ved tre streker i displayet. Jeg var fortsatt rolig, men i løpet av 2 km brukte bilen de siste seks prosentene og jeg hadde kjørt bilen tom for første gang...

Oppsummeringen er altså som følger: Guessometeret sier stort sett at man har kortere restrekkevidde enn det man faktisk har i Soulen, men når batteriet er nesten tomt, var det motsatte tilfellet hos meg, og det var en ubehagelig overraskelse. Dere andre er herved advart...

Ramnes

Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 07:53
Jeg la ut på tur i helgen, kjørestrekningen var 130 km, hvorav ca 30 på landevei og 100 km på motorvei. Bilen var fulladet ved start og på motorveien ble cruise-kontrollen satt til 90 km/t. Temperaturen var ca -2 hele veien. Bilen er i overkant av 3 år gammel og har ikke varmepumpe. Etter ca 75.000 km i bilen vil jeg påstå at jeg har en viss erfaring med guessometeret, og forholder meg stort sett til %-måleren, men denne gangen tok jeg feil.

Når jeg hadde 4 km igjen frem til mitt bestemmelsessted viste %-måleren syv prosent kapasitet og rekkevidden ble anslått til 7 km. Så langt på turen hadde jeg kjørt ca 1,3 km per prosentpoeng, og veien frem til målet var flat. Like etter falt indikatoren til 6 %, og km-rekkevidden ble indikert ved tre streker i displayet. Jeg var fortsatt rolig, men i løpet av 2 km brukte bilen de siste seks prosentene og jeg hadde kjørt bilen tom for første gang...

Oppsummeringen er altså som følger: Guessometeret sier stort sett at man har kortere restrekkevidde enn det man faktisk har i Soulen, men når batteriet er nesten tomt, var det motsatte tilfellet hos meg, og det var en ubehagelig overraskelse. Dere andre er herved advart...
Du bør kanskje sjekke om battericellene i bilen din lader til 4,20 volt eller ikke. Batteriene i Soul har nominell volt på 3,75 volt som viser at de er såkalt HV(High voltage) celler og egentlig lades til 4,35 volt per celle. Volten over 4,20(3,70 nominell volt) er en "reserve" da batteriene er LiPo, og ikke LiIon selv om de kaller dem Li-Ion Polymer som er i både pose og sekk.
Vanlige LiIon batterier lades til 4,20 volt, men faller fort til 4,10 da dette er denne kjemiens "arbeidsområde" slik er det ikke med LiPo batterier.
Det kan også tenkes at de har en stor pakke batterier som er LiIon hvor de tar ut boost, og resten er LiPo som ikke har den samme boosten til vanlig kjøring. Kjører du da mye i høy hastighet og tar ut batteriene så blir HV delen fort brukt opp og LiPo batteridelen vil falle drastrisk mot slutten av kapasiteten på batteriene.

Jørn

Trond.m

Kan noen forklarer hvordan batteriets restkapasitet i % beregnes i elbiler.
Jeg trodde det tok hensyn til hvor mye som faktisk er brukt ved hjelp av en forbruksmåler, og ikke ved å beregne det på grunnlag av spenningsnivået. Det er tydelig at restkapasiteten som oppgis for elbiler er langt mer forutsigbar enn for andre forbrukerprodukter med LiPo batterier. Der faller som regel batterinivået veldig raskt når det vises under 50 % rest.

Ramnes

Sitat fra: TM på mandag 18. desember 2017, klokken 17:06
Kan noen forklarer hvordan batteriets restkapasitet i % beregnes i elbiler.
Jeg trodde det tok hensyn til hvor mye som faktisk er brukt ved hjelp av en forbruksmåler, og ikke ved å beregne det på grunnlag av spenningsnivået. Det er tydelig at restkapasiteten som oppgis for elbiler er langt mer forutsigbar enn for andre forbrukerprodukter med LiPo batterier. Der faller som regel batterinivået veldig raskt når det vises under 50 % rest.
Det beregnes på samme måte som alle andre biler, altså på den siste tidens kjøring. Kjører du med lav gjennomsnittlig hastighet så vil GOM vise flere GOM KM og vice versa.

I dag har jeg kjørt ca 90KM(reelt), GOM stod på 167(normalt 161 GOM KM da jeg har kjørt med lav gj.snitt hastighet i to dager, eller under normal fartsgrense for å teste) med varmen på 21 grader på Auto og gj.snitt 37KM/T. Det er 74% igjen på batteriet eller ca 76 GOM KM. Uten varme stod GOM på 191 GOM KM ved start.

Jeg har kaget meg et regneark for å bli klok på GOM KM vs reelle KM, og det ser ut til å stemme ganske bra, men det tar ikke høyde for kulden, men det ser ut til at det ikke gjør noe da bilen gjør dette selv(jeg kan ta feil her)

Batterier er ikke alltid så enkelt å forstå seg på, og du har rett i at LiPo oppfører seg litt annerledes når de går under 50% kapasitet. Disse batteriene leverer best runt 15 grader celsius da de blir varme under bruk, så derfor burde det vært en tempmåler på batteriene også og varmes de opp til 15 grader i 20 minus, så skal man "normalt" få ut sommerkapasitet av batteriet...

PS.
jeg har drevet med slike batterier i 15 års tid og lager egne batteripakker av LiIon og LiPo til det meste, men blir fortsatt ikke helt klok på dem så bær over meg om noe  blir litt feil. Rett meg gjerne opp da det er eneste måten for andre å fange opp noe her :-)
Fint om andre med erfaringer også kan bidra, og muligens lage en egen tråd om batteriene.
Jørn

Trond.m

GOM er vel pr. definisjon aldri til å stole på, men er etter min erfaring langt bedre på bmw enn på de andre bilene jeg har hatt. Det forutsetter imidlertid at destinasjon er fastsatt i navigasjonen, så den kjenner hastighetsbergrensning og topografi. Det jeg tenkte på er SOC i % som burde være mulig å beregne nokså mer nøyaktig. Men dette er vel en generell diskusjon og ikke Kia spesifikt  ;)

hanche

Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 07:53
Oppsummeringen er altså som følger: Guessometeret sier stort sett at man har kortere restrekkevidde enn det man faktisk har i Soulen, men når batteriet er nesten tomt, var det motsatte tilfellet hos meg, og det var en ubehagelig overraskelse. Dere andre er herved advart...
Tar jeg ikke feil, har andre rapportert om lignende tilfeller før, her i forumet. Selv er jeg en forsiktig fyr som aldri har våget meg av gårde uten minst 15 km margin, så jeg har bare positive erfaringer med gjettometeret. Og etter å ha hørt historier som din, blir jeg ikke mindre forsiktig, for å si det sånn.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zattaxu

Sitat fra: hanche på mandag 18. desember 2017, klokken 19:39
Tar jeg ikke feil, har andre rapportert om lignende tilfeller før, her i forumet. Selv er jeg en forsiktig fyr som aldri har våget meg av gårde uten minst 15 km margin, så jeg har bare positive erfaringer med gjettometeret. Og etter å ha hørt historier som din, blir jeg ikke mindre forsiktig, for å si det sånn.
Jeg hadde ikke fått det med meg, men håper dette kan tjene som en liten advarsel til andre iallefall.

Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 15:47
Du bør kanskje sjekke om battericellene i bilen din lader til 4,20 volt eller ikke. Batteriene i Soul har nominell volt på 3,75 volt som viser at de er såkalt HV(High voltage) celler og egentlig lades til 4,35 volt per celle. Volten over 4,20(3,70 nominell volt) er en "reserve" da batteriene er LiPo, og ikke LiIon selv om de kaller dem Li-Ion Polymer som er i både pose og sekk.
Vanlige LiIon batterier lades til 4,20 volt, men faller fort til 4,10 da dette er denne kjemiens "arbeidsområde" slik er det ikke med LiPo batterier.
Det kan også tenkes at de har en stor pakke batterier som er LiIon hvor de tar ut boost, og resten er LiPo som ikke har den samme boosten til vanlig kjøring. Kjører du da mye i høy hastighet og tar ut batteriene så blir HV delen fort brukt opp og LiPo batteridelen vil falle drastrisk mot slutten av kapasiteten på batteriene.
Jeg har ikke tilgang til måleverktøy for å få målt spenningen på fremdriftsbatteriet (bør jeg høre ved neste service?), men teorien din kan stemme godt. Jeg antar at ca 40.000 - 50.000 av de 75.000 kilometerne er kjørt på motorvei med fartsgrense 110 km/t (ofte noe høyere fart på speedometeret enn fartsgrensen). Normalt har jeg ladet til 80%, og opplevd ingen/lite tap av kapasitet, men hvis kapasiteten "spises" fra de lavere prosentenhetene er jo ikke det særlig heldig.

Ramnes

Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 20:42
Sitat fra: hanche på mandag 18. desember 2017, klokken 19:39
Tar jeg ikke feil, har andre rapportert om lignende tilfeller før, her i forumet. Selv er jeg en forsiktig fyr som aldri har våget meg av gårde uten minst 15 km margin, så jeg har bare positive erfaringer med gjettometeret. Og etter å ha hørt historier som din, blir jeg ikke mindre forsiktig, for å si det sånn.
Jeg hadde ikke fått det med meg, men håper dette kan tjene som en liten advarsel til andre iallefall.

Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 15:47
Du bør kanskje sjekke om battericellene i bilen din lader til 4,20 volt eller ikke. Batteriene i Soul har nominell volt på 3,75 volt som viser at de er såkalt HV(High voltage) celler og egentlig lades til 4,35 volt per celle. Volten over 4,20(3,70 nominell volt) er en "reserve" da batteriene er LiPo, og ikke LiIon selv om de kaller dem Li-Ion Polymer som er i både pose og sekk.
Vanlige LiIon batterier lades til 4,20 volt, men faller fort til 4,10 da dette er denne kjemiens "arbeidsområde" slik er det ikke med LiPo batterier.
Det kan også tenkes at de har en stor pakke batterier som er LiIon hvor de tar ut boost, og resten er LiPo som ikke har den samme boosten til vanlig kjøring. Kjører du da mye i høy hastighet og tar ut batteriene så blir HV delen fort brukt opp og LiPo batteridelen vil falle drastrisk mot slutten av kapasiteten på batteriene.
Jeg har ikke tilgang til måleverktøy for å få målt spenningen på fremdriftsbatteriet (bør jeg høre ved neste service?), men teorien din kan stemme godt. Jeg antar at ca 40.000 - 50.000 av de 75.000 kilometerne er kjørt på motorvei med fartsgrense 110 km/t (ofte noe høyere fart på speedometeret enn fartsgrensen). Normalt har jeg ladet til 80%, og opplevd ingen/lite tap av kapasitet, men hvis kapasiteten "spises" fra de lavere prosentenhetene er jo ikke det særlig heldig.
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.



Jørn

Zattaxu

Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 21:10
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.
Mulig jeg har misforstått noe her, så vidt jeg har forstått har Kia fjernet muligheten til å forhåndsinnstille lading til 80% på de siste modellene, men så lenge man ikke kjører batteriet ned under f.eks. 25 % trodde jeg det var bedre å ikke hele tiden topplade? Altså at det var bedre å bevege seg i intervallet 80% - 25% enn 100% - 25%.

Charlzhen

Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 07:53
Like etter falt indikatoren til 6 %, og km-rekkevidden ble indikert ved tre streker i displayet. Jeg var fortsatt rolig, men i løpet av 2 km brukte bilen de siste seks prosentene og jeg hadde kjørt bilen tom for første gang...

Så det er ikke mer enn 2km igjen når det går over til ---? Det er kjekt å vite. Har kjørt så lavt selv en gang, min byttet over til ---  ved 5% og da hadde jeg 1km hjem, det gikk.


Ramnes

Sitat fra: Zattaxu på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:09
Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 21:10
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.
Mulig jeg har misforstått noe her, så vidt jeg har forstått har Kia fjernet muligheten til å forhåndsinnstille lading til 80% på de siste modellene, men så lenge man ikke kjører batteriet ned under f.eks. 25 % trodde jeg det var bedre å ikke hele tiden topplade? Altså at det var bedre å bevege seg i intervallet 80% - 25% enn 100% - 25%.
Det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg holder meg til LG Chem og KIA´s anbefaling om å lade opp til 100% når nødvendig og heller til 80% når jeg må hurtiglade.
Jørn

Zattaxu

Sitat fra: Charlzhen på tirsdag 19. desember 2017, klokken 14:33
Så det er ikke mer enn 2km igjen når det går over til ---? Det er kjekt å vite. Har kjørt så lavt selv en gang, min byttet over til ---  ved 5% og da hadde jeg 1km hjem, det gikk.
Det er riktig. Jeg har fått opp strekene tidligere, og mener da å ha kjørt minst 2 km... Jeg vet ikke om det var kombinasjonen med (noe) kulde som gjorde at rekkevidden nå var veldig kort på de siste 6 prosentene, men hensikten er å gjøre andre oppmerksom på det. Antar at det gikk ca 1 km før jeg fikk opp skilpadde-advarselet og 1 km til før bilen stoppet.

goev

Sitat fra: Ramnes på tirsdag 19. desember 2017, klokken 17:05
Det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg holder meg til LG Chem og KIA´s anbefaling om å lade opp til 100% når nødvendig og heller til 80% når jeg må hurtiglade.
Det er vel SK Innovation som leverer batteriene til Kia Soul? Uten at det har så mye å si for poenget ditt  ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA