Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.

Startet av pej, lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48

« forrige - neste »

Luring

Samvittigheten er nok ok, og også det jurdiske overfor myndigheter , men kva med reklamasjon og garantier om det skulle skje noko?

Det ironiske er jo at det står 19" i alle vognkort AFAIK.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok bare garantien det kan påvirke. Men om Tesla skulle henge seg opp i dette så får de bytte ut mine 19" med 20". Ellers forholder jeg meg til avtalen som ble inngått ved kjøp, der dette ikke var ett moment.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luring

Reklamasjon baserer seg også på "normal bruk", og bruk med 19" vinterdekk er jo spesifikt nevnt som noko som ikkje skal brukes, så eg ser vel ikkje den store forskjellen her. Håper Tesla kjem på banen og klargjer dette, men tviler på det.

geear

Sitat fra: Amundmo på søndag 17. desember 2017, klokken 19:16
Min bestilling på TM X ble låst og sendt 14/12. Jeg bestilte med 19" vinterhjul. Mulig å endre på dette om jeg besøker Tesla? Selger hos Tesla plottet inn valgene mine ved bestilling, deriblant 19" vinterhjul. Han nevnte ingenting om dette  og han visste at jeg valgte X framfor S nettopp fordi den kunne trekke henger.... Sjelden hengeren blir benyttet på vinteren, men allikevel...... ???
Vinterhjulene kommer ikke med bilen fra USA, så selger bør tillate endring der helt til de har klargjort hjulsettet ditt rett før utlevering. Min selger sa iallfall at det var null problemer å legge til vinterhjul tett opp mot utlevering, og få de momsfrie med i avtalen.

Luring

Kva med forsikringa om det skjer eit uhell med 19" vinterdekk og henger?
I verste fall blir det ei avkorting pga. uaksomhet?

Nokon som har spurt Tesla om avklaring rundt dette?

T.K

Som jeg selv fant ut da jeg ringte Statens vegvesen teknisk avdeling og snakket med en kar med 30 års biltilsynerfaring: Tesla har ikke noen konsistent dekk-, hjul- og vektbelastning oppgitt på bilene sine. Lastindeks stemmer ikke med akseltrykk, og slettes ikke med vognkortet og vedkommende hos Statens vegvesen mente han aldri hadde sett lignende uklarheter hos noen bilfabrikant.

Min Ford Transit fra 1980 med 195/70/15-hjul, med dekk med svakere vektbelastning enn mine 19-tommere til teslaen, og transitens dekk med 70-profil er nærmest dekk på stylter til sammenligning, kunne trekke 2 tonn på hengeren med 1 tonn last i bilen i tillegg. Tesla skal ha svært overbevisende dokumentasjon på at model X med 19 tommers hjul ikke kan trekke henger, det er helt klart, og jeg ofrer ikke saken en tanke, og kjører med god samvittighet med henger.

Electrix

Siden jeg nå vurderer Model X selv måtte jeg spørre Tesla-selgeren om dette og da var svaret at dette er en gammel software-versjon av brukerhåndboken. I den nye håndboken står det ingenting om begrensninger på hengerfeste og 19¨ vinterdekk.

Håper dette stemmer for jeg hadde også sett for meg 19¨ vinterdekk.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Luring

Sitat fra: pej på lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48
I den nye manualen står det at bilen ikke kan trekke henger med 19" Vinterhjul.
Kva versjonnummer / dato er det på denne manualen med dette i?
"Dagens" versjon er vel 8.0 datert 07.11.2016 (den ein får opp på kontosidene).

ChrML

Det er vel også slik at om noen skulle få problemer med 19" hjul og henger, så kan de vel forvente å få 20" kostnadsfritt hvis dette ikke ble belyst når kunden kjøpte produktet.

Glad jeg valgte 20" vinterdekk. Både for utseende og dette.

pej

Sitat fra: Luring på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:18
Sitat fra: pej på lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48
I den nye manualen står det at bilen ikke kan trekke henger med 19" Vinterhjul.
Kva versjonnummer / dato er det på denne manualen med dette i?
"Dagens" versjon er vel 8.0 datert 07.11.2016 (den ein får opp på kontosidene).

Det er på den som ligger på skjermen i bilen. Kom i versjon .46 tror jeg. Ligger også på siste .50 oppdatering.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Luring

Takk skal du ha, eg har kjøpt 19" så eg får høre med Tesla kva dei seier.
Eg har ikkje fått den enda, så eg har vel litt forhandlingskort.

Luring

Tesla skulle sjekke dette opp, eg skulle få svar snart. Kva er snart i Teslamålestokk?

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Luring

Råde

e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA