Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.

Startet av pej, lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48

« forrige - neste »

pej

I den nye manualen står det at bilen ikke kan trekke henger med 19" Vinterhjul. Jeg ble anbefalt dette pga rekkevidde og mindre støy. Nå føler jeg meg lurt og har en ny x med 19" som er to uker gammel og en jobb hvor jeg trekker tung henger flere ganger i uka. Nå har jeg plutselig ikke en bil som kan bruke henger lenger. Flere som er i samme situasjon?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

JFa

Stadig nye overraskelser når det gjelder hjul og felger for model X. Tidligere måtte en ikke velge 22" dersom en ville ha bilen registrert med høyeste tilhengervekt. Så kom 19" som særnorsk dekkutrustning, og nå er ikke de godkjent for henger i det hele tatt, mens 22" har blitt godkjent for max tilhengervekt. I tillegg har vi rotet med den norske typegodkjenningen for 100D med den ekstra høye oppgitte bakaksellasten. Jeg har 19" vinterdekk, men har ikke testet med tung henger på disse, så vet ikke hva som skjer. Hva er begrunnelsen? Tesla har flere sære unntak fra det som står oppgitt i vognkortet når det gjelder oppgitt LI, som er forskjellig avhengig av dekkmerke og dimensjon. I utgangspunktet er det opplysningene i vognkortet som gjelder. Mener de at disse opplysningene er feil, får de komme med nye i typegodkjenningen, som grunnlag for å skrive ut nytt vognkort.

automat

Selv om det er nytt med et direkte forbud mot 19", så har det vel hele tiden kun stått 20" og 22" i bruksanvisningen om hengerbruk.

Uten gå inn på om 19" utgjør noe reelt problem, eller bare er Tesla-byråkrati, så har du i realiteten to valg.

1. Trosse forbudet, og kjøre på 19". Her bør man nok først vurdere hvilke juridiske konsekvenser det kan innebære.
2. Kjøpe 20" hjul, og selge 19". Selvfølgelig surt med en ekstra utgift på kanskje 10.000. Men da er man ihvertfall sikker på at alt er lovlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Hva er så spesielt med Teslas 19" at de ikke skal tåle å taue noe?
Er felgene laget av pappmasjé som ikke tåler akselvekten?

Er det virkelig så enorm forskjell i felgenes bæreevne? Glad jeg har uoriginale sommerfelger og vinterfelger :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JFa

Tesla´s originale 19» vinterdekk har LI =110, går ut fra at originalfelgene tåler dette med god margin, selv om de er umerket og maks vekt ikke er oppgitt. Kan dekkene være for myke til at et eventuelt hengerstabiliseringsystem vil fungere?

jkirkebo

Sitat fra: automat på lørdag 16. desember 2017, klokken 23:06
Selv om det er nytt med et direkte forbud mot 19", så har det vel hele tiden kun stått 20" og 22" i bruksanvisningen om hengerbruk.

Uten gå inn på om 19" utgjør noe reelt problem, eller bare er Tesla-byråkrati, så har du i realiteten to valg.

1. Trosse forbudet, og kjøre på 19". Her bør man nok først vurdere hvilke juridiske konsekvenser det kan innebære.
2. Kjøpe 20" hjul, og selge 19". Selvfølgelig surt med en ekstra utgift på kanskje 10.000. Men da er man ihvertfall sikker på at alt er lovlig.

1. Ingen juridiske konsekvenser, det står intet i vognkortet, og man er ikke pålagt å hele tiden holde seg oppdatert på hva som endres i bilens bruksanvisning over tid. Det hadde vært direkte latterlig...

Skal dette være juridisk holdbart må det sendes ut nye vognkort med dette som merknad, og Tesla får i samme slengen jobben med å kostnadsfritt erstatte alle 19" vinterhjul med 20".
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. desember 2017, klokken 23:12

Er det virkelig så enorm forskjell i felgenes bæreevne? Glad jeg har uoriginale sommerfelger og vinterfelger :)
Uoriginale hjul er vel et enda større usikkerhetsmoment i forhold til manglende typegodkjenning og dokumentasjon. På de fleste områder må man kunne dokumentere at uoriginale deler har tilsvarende eller bedre egenskaper enn originale for å ha lov til å bruke de. Det har vært litt fritt frem innen bil, men skulle ikke forundre meg om det blir mer fokus på det fremover. Mange andre bransjer hvor en ulykke ofte har mindre konsekvenser enn bilulykker har ganske strengt regime på dette.

automat

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. desember 2017, klokken 02:56

1. Ingen juridiske konsekvenser,

Sier juristen Kirkebø? Som lekmann er jeg enig, men det er ikke alltid jus følger vanlig logikk.

Man må jo også vurdere hvor mye  krangling med myndigheter/forsikringsselskap/Tesla man er villig til å begi seg ut på for å få retten sin.

Jeg tror ihvertfall jeg hadde innhentet litt kvalifisert synsing.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 17. desember 2017, klokken 10:47

Uoriginale hjul er vel et enda større usikkerhetsmoment

Felgprodusenten lever av felgsalg og har dermed alt på stell ift dokumentasjon og stemplet vekt inni felgen. De uoriginale jeg har kjøpt tåler mer enn kravene i vognkort.

Mulig Tesla har bommet på vektgrense på egne felger?

Uavhengig av hvem som produserte felgene er det viktigste at de matcher kravene i vognkort. Det er vognkort Politi og vegvesen sjekker i kontroll eller ulykke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Hvilken versjon er "den nye manualen"? Er det i bilen man får opp den?

Jeg får opp v8.0 både på Tesla-kontoen og på designsidene (samme link), og den er fra 2016. Mangler alt av oppdateringer i forhold til ny 7-seter, AP2 (med manglende skiltgjenkjenning og regnsensor), nye knapper for dørene etc.

Busa

Jeg trodde ikke det var tillatt å levere utstyrskombinasjoner som ikke kan benyttes, bilen burde ikke leveres med hengerfeste og 19" hjul, dersom denne kombinasjonen ikke er tillatt.  F.eks kan man ikke ha påmontere ekstralys som ikke fungerer?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. desember 2017, klokken 10:55
Sitat fra: gr på søndag 17. desember 2017, klokken 10:47

Uoriginale hjul er vel et enda større usikkerhetsmoment

Felgprodusenten lever av felgsalg og har dermed alt på stell ift dokumentasjon og stemplet vekt inni felgen. De uoriginale jeg har kjøpt tåler mer enn kravene i vognkort.

Mulig Tesla har bommet på vektgrense på egne felger?

Uavhengig av hvem som produserte felgene er det viktigste at de matcher kravene i vognkort. Det er vognkort Politi og vegvesen sjekker i kontroll eller ulykke.

Det kan ikke ha noe med felgene å gjøre da Tesla spesifisere 19" _vinterhjul_. Om jeg setter sommerdekk på 19"-felgene er de altså helt ok å trekke henger med i følge Tesla. Hadde det vært felgene, og de felgene spesifikt, måtte de skrever "19" Cyclone felger" eller noe i den duren. Folk kan jo fint kjøre på uoriginale 19" felger og vinterhjul, en kombinasjon som også er fy-fy for hengertrekking i følge Tesla.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Men det er jo bare tøv :) Antall tommer er jo ingen faktor for henger. Det er felgene styrke som har noe å si.

VW ID4 GTX 2023

Amundmo

Min bestilling på TM X ble låst og sendt 14/12. Jeg bestilte med 19" vinterhjul. Mulig å endre på dette om jeg besøker Tesla? Selger hos Tesla plottet inn valgene mine ved bestilling, deriblant 19" vinterhjul. Han nevnte ingenting om dette  og han visste at jeg valgte X framfor S nettopp fordi den kunne trekke henger.... Sjelden hengeren blir benyttet på vinteren, men allikevel...... ??? 
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Jærbuen

Enhver begrensning skal stå i vognkortet, ikke i en instruksjonsbok som er veiledende.
Jeg kommer til å trekke henger med mine 19" vinterhjul uten noen form for dårlig samvittighet. Skjelden jeg drar 2.2 tonn på vinteren, om det skulle være noe problem med disse hjula.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA