Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål vannfylling.

Startet av lamakul, søndag 10. juli 2011, klokken 20:45

« forrige - neste »

lamakul

Etter bare noen få dagers drift har det nå oppstått et ladeproblem med bilen. Da jeg skulle ut å kjøre i dag tidlig stusset jeg på at bilen fortsatt ladet. Den burde vært ferdigladet med god margin. Jeg låste opp døren og konstanterte at indikatoren sto på 70%. I det jeg kobler ut laderen fra bilen ser jeg at det blinker intenst på kontrollenheten. Både Power Fault og Car Link Fault blinker rødt med en takt på fire blink.

I følge brukerveiledningen fra THINK betyr dette at det er en intern feil i ladekabelen, og at denne må byttes.

Senere på dagen, etter en kort kjøretur, forsøkte jeg å starte ladingen på nytt. Først ser alt greit ut, men etter å ha ladet ca. 20 minutter oppstår det samme problemet. Økonomimåleren hopper opp og ned, og ladeindikatoren veksler mellom å lyse konstant og blinke... Etter å ha koblet fra ladekabelen blinker Power Fault og Car Link Fault rødt som tidligere på dagen.

Noen som har vært borti noe liknende?
Kjører nå: Nissan Leaf, 2013 (black) & 2015 (dark gray).

Har tidligere kjørt: THINK City 4-seter, 2011, Black Jungle, Lithium, Citroen Saxo Electrique, 2001 modell (63.000 km mellom 2003 og 2008)

Bor i Fjerdingby (Rælingen)

Go-carter

Hei,

Jeg fikk car link fault -første- gang jeg lada  ::) Ringte R&S og fikk høre at det kun var å bytte støpsel, dvs prøve et annet 230v støpsel. Syntes dette hørtes helt tullete ut, men det fungerte faktisk.

Ellers fikk jeg høre at ladeboksen/kabelen kunne konke inniblant. Kjøpte ikke du din fra Chriostophet/R&S du og?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

lamakul

Kjøpte av Christopher hos RS Sandvika, ja. Feilen viste seg å være mer omfattende enn først antatt. Det er bestilt en ny PCU, hvis jeg husker bokstavene korrekt... Får ikke håpe ventetiden blir alt for lang.
Kjører nå: Nissan Leaf, 2013 (black) & 2015 (dark gray).

Har tidligere kjørt: THINK City 4-seter, 2011, Black Jungle, Lithium, Citroen Saxo Electrique, 2001 modell (63.000 km mellom 2003 og 2008)

Bor i Fjerdingby (Rælingen)

Lunde

Antagelig ville det vært i orden om du forsøkte en gang til i samme kontakt. Har opplevet samme "hikke" men de få gangene det har skjedd har det resatt seg selv når jeg plugger ut og inn igjen. Vet ikke hvorfor det skjer, men det kan være blaff i strømmen som kan ha trigget en "forsvarsmekanisme" Usikker....  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Snakket med en med Tesla under Oslorallyet, og han hadde fått det samme på sin, og det var fordi han hadde kjøleskapet på samme kurs som elbilen, og den lagde noen frekvenser laderen ikke likte... ???

Vi har en svak jordfeil i utendørskontaktene på jobben, jeg tror det er derfor min slo ut. Fungert perfekt etter det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

lamakul

Sitat fra: Lunde på tirsdag 14. juni 2011, klokken 23:09
Antagelig ville det vært i orden om du forsøkte en gang til i samme kontakt. Har opplevet samme "hikke" men de få gangene det har skjedd har det resatt seg selv når jeg plugger ut og inn igjen.

Jeg forøkte å lade bilen på flere ulike ladestasjoner og samme feil oppsto alle stedene. I garasjen har jeg en 16A kurs uten andre strømkilder tilkoblet. Fikk også en elektriker til å sjekke det elektriske anlegget i garasjen. Han fant ingen feil.

Ladingene startet alltid som normalt, men etter 30-60 minutter sluttet bilen å ta i mot strøm. Ladeindikatoren på dashbordet blinket grønt og økonomimåleren sto på 0. Samtidig kunne jeg se at hjulet på strømmåleren i garasjen sto bom stille. Ved enkelte tilfeller blinket Power Fault og Car Link Fault rødt på laderen, men ikke alltid. Jeg klarte dog aldri å fullade bilen, til tross for at den sto til lading i opp mot 14 timer. Det var sjelden jeg klarte å lade den til mer en 60-70%...

Dette pågikk ca. en uke før jeg kontaktet RS. Der står nå bilen og venter på ny PCU.
Kjører nå: Nissan Leaf, 2013 (black) & 2015 (dark gray).

Har tidligere kjørt: THINK City 4-seter, 2011, Black Jungle, Lithium, Citroen Saxo Electrique, 2001 modell (63.000 km mellom 2003 og 2008)

Bor i Fjerdingby (Rælingen)

karlfra

Har hatt min Think med Zebra batteri i vel et år og 13000 km. I det siste har jeg stadig opplevd at det blinker rødt på ladeklumpen og ladingen er blitt avbrutt etter 30 - 60 minutter. Veldig ergerlig. Det virker som det skjer oftere når det lades på 16Amp enn på 10Amp.

Bilenhar forøvrig vært inne for rep 2 ganger tidligere grunnet feil på ladingen.

Noen som har forslag om hva det kan være?
Bergen
Svart Think 2010, kjøpt april 2010

El rayo

Sitat fra: karlfra på torsdag 16. juni 2011, klokken 21:03
I det siste har jeg stadig opplevd at det blinker rødt på ladeklumpen og ladingen er blitt avbrutt etter 30 - 60 minutter. Det virker som det skjer oftere når det lades på 16Amp enn på 10Amp.
Det kan tyde på at spenningen i kontakten blir for lav. Kjenn om pinnene på støpselet blir varme etter en halv times lading.

Noen hevder at de vanlige, norske stikkontaktene, Schuko, ikke tåler 16A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

karlfra

Det kan stemme. Støpselet var litt varmt, og noe misfarging på plasten. Er løsningen å skifte støpsel  og sjekke stikkontakten/ spraye med kontaktspray?
Bergen
Svart Think 2010, kjøpt april 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA