Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge

Startet av haheide, fredag 15. desember 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

Amatøren

Om DRM er bra eller ikke skal ikke jeg begi meg ut på, men DAB/DAB+ er nå i flere land og det er vel derfor bilprodusentene tilbyr det i originalradioene (spesielt til oss her på "berget").

Om et eller flere land har DRM mer som tilleggs tjeneste ved siden av FM/DAB(+) for spesielt interesserte så tviler jeg på om bilprodusentene bestiller radioer fra sine underleverandører (og da med de ekstra kostnadene) for kun et spesielt marked.

Jeg er ikke interessert i ekstra adaptere for å motta radio. Kun ha det integrert i radioen som er i dashbordet. Bytte av radio er ofte uaktuelt nå til dags da det ofte ikke er standard 1 eller 2 DIN innfesting. Mye spesialtilpasset frontplater i dagens biler.

I tillegg så er det kommunikasjon fra radio til MFD foran fører i vår Sharan. I tillegg så viser radioens display klima innstillinger, varmesete innstilling (i noen sekunder etter at valgt funksjon er foretatt) og parkeringsensor informasjon vises i radiodisplayet. Lett og oversiktlig i det store displayet slik at man lett ser det som er gjort.

Frykter at mye slik informasjon kan forsvinne hvis radio byttes ut. Vet at Kenwood har radioer tilpasset Volkswagen sitt system og innfesting (ramme), men synes det blir for tungvindt å måtte bytte radio i tillegg hvis vi skulle få et særnorskt system for radio.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

Det finnes allerede single chip radioer som har både DAB og DRM. Mest sannsynlig vil disse blir brukt i bilradioer, slik at en slipper spesielle løsninger for hver region. Tesla satser jo bl.a.  Russland, som går for DRM.
http://drm-forum.de/images/drm-forum/drm-workshop-2016/Robert_Bosch_Car_Multimedia.pdf
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Jeg syns debatten om hva Norge burde valgt isteden for DAB er en meningsløs avsporing. Realiteten er at DAB er valgt enten man liker det eller ikke.

Og da har man valget mellom DAB og nettradio.

Min X har feil på DAB-radioen, og jeg må derfor bruke TuneIn. Jeg er ikke fornøyd med brukeropplevelsen der. Største irritasjonen er at TuneIn stopper opp når bilen forlater hjemme-wifi. Opplever også utfall, f.eks i Operatunellen i rushen.

Før jeg fikk DAB i trillingen brukte jeg nettradio på mobilen den første måneden etter fm-stengingen. Den app'en brukte 1GB med data, uten at jeg kjørte spesielt mye.

For andre biler enn Tesla, der man betaler for databruk selv, må man fort regne 1-2 GB/mnd i ekstra forbruk på datakvoten sin, ved bruk av nettradio.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Har akkurat samme problem med DAB-mottak i min X. Nettradio i Tesla X er veldig ustabil. Mister ofte signal både i tunneler, og på vegstrekninger i dagen, og tar ei evighet etter at mobilsignal er gjenopprettet før det kommer lyd igjen. Ofte må man også skifte kanal eller veksle mellom TuneIn/Spotify før man klarer å tvinge lyd ut av anlegget igjen. På min daglige kjørestrekning til jobb mister jeg nettradio/mobilsignal 5-6 ganger, og DAB har dekning på 100% av strekningen.

Brukte nettradio i Zoe'n på samme strekninger som med X, men da med MinRadio-appen på mobil. Erfaringen min er at det var en mye mer stabil og bedre nettradioløsning enn den som er integrert i Tesla. Brukte da også streaming via mobil fra Tidal, og må si jeg likte brukergrensesnittet og funksjonalitet på Tidal mye bedre enn den Spotify-appen som er installert i Tesla.

Løsningen i Tesla med integrert Spotify og TuneIn er jo fantastisk i forhold til det som andre bilmerker leverer, men det er absolutt rom for forbedringer. Kunne også tenkt meg en mulighet for å installere andre apper i bilen for  streaming/nettradio.

Jeg kommer nok garantert til å bruke DAB i stedet for TuneIn når Tesla får fikset DAB-mottaket mitt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Luring

Eg har DAB i to biler i dag, og begge bryter i så og seie kvar einaste tunnel (eg har 12 stk. på vei til arbeid) samt eit par plasser til av totalt 52 km kjørelengde.  Datatrafikk på mobilen detter ut 2 plasser så vidt eg veit. FM braut ein  eller to plasser, det varierte litt.
DAB er jo bra nå det fungerer, men står ikkje på nokon måte i forhold til investeringa, håpar det kjem seg da særlig i tunneler.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:40
Norge burde satset på DRM. Det systemet gir en god world wide basisdekning for nødinformasjon, værmelding, nyheter mm.  https://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

Alt annet kan dekkes av nett-tjenester og lokal lagring. Det er for eksempel unødvendig å bruke mobil båndbredde for Hi-Fi gjengivelse av et  program hvor 90% er ferdiginnspilt musikk. Spillelistene er klare på forhånd, og kan lastes til lokal disk mens bilen står hjemme, for de mest aktuelle kanalene å høre på.   

DRM+ kan kjøres over FM-båndet så dette kan vi ta i bruk når de siste FM-sendingene er fjernet fra eteren. En mye bedre bruk av FM-båndet enn dagens FM-sendinger :) Men det ligger nok noen år frem i tid...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Luring

Høres fornuftig ut, så skroter vi alle de 5 millioner DAB radioene folk har kjøpt i mellomtiden.

o.b.lix

DAB er dyrt og dårlig, og minner mye om når Telenor kom med ISDN, som var litt bedre enn Analog telefon, men mye dårligere enn hva andre land tok i bruk (ADSL). ISDN ble kallet Innovation Subscriber Dont Need...

DAB er litt bedre  enn FM, men likevel alt for dårlig. Det går ble på rekkevidde (pga bølgelengde) er halv i forhold til FM, så de trenger mange flere sendere for å få samme dekning. Og der er de ikke kommet i mål, det er mange steder man fikk inn FM som ikke er dekning på DAB. Enda værre er det på sendeblokkene som ikke er NRK, dvs der du får inn P4 og de, er mye dårligere enn FM. I tillegg bruker DAB mere strøm, som gjør mobile mottakere mindre gunstig.

Folk blir "tvunget" over på annen teknologi - og DAB blir nok en katalysator for slutten på linjeradio, og folk kommer nok til å streame både musikk og podkast i stedet.

Dette kan jeg si, for jeg har installert DAB overalt hos meg, i båtene, i bilene, i arbeidsbilene i firmaet, på hytta og hjemme. Og jeg bruker det mindre og mindre...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fugl

Jeg fikk ny model x i går. På DAB får jeg bare inn et titalls stasjoner, bla. Jærradioen. Jeg får ikke inn NRK, Radio Norge, etc. Nytt søk hjalp ikke.

Ikke si at dette skyldes at jeg har DAB og ikke DAB+???

(Har ikke premium-pakka.)

geear

Neppe..

Har knapt slått på DAB på min, men på e-Golfen må man velge mellom to "sendere", den ene med lokale og den andre nasjonale..

fugl

Får trykke litt i morgen. Har også e-golf. Veldig fornøyd med den radioen.

echrist

Sitat fra: fugl på lørdag 23. desember 2017, klokken 20:08
Jeg fikk ny model x i går. På DAB får jeg bare inn et titalls stasjoner, bla. Jærradioen. Jeg får ikke inn NRK, Radio Norge, etc. Nytt søk hjalp ikke.

Var samme med min. Kom en masse radiokanaler fra stavangerområde (bor i Bergen), men etter å ha søkt på nytt en 4-5 ganger ser det ut som jeg har alle kanaler :)
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

CaZpaH

Sitat fra: echrist på søndag 24. desember 2017, klokken 14:55
Sitat fra: fugl på lørdag 23. desember 2017, klokken 20:08

Var samme med min. Kom en masse radiokanaler fra stavangerområde (bor i Bergen), men etter å ha søkt på nytt en 4-5 ganger ser det ut som jeg har alle kanaler :)

Min og hadde bare noen få. Kjørte søk en 2-3 ganger og nå har jeg iallefall nok kanaler (og radio rock som er den eneste kanalen jeg hører på).
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

olavxxx

Tok litt tid før kanalene kom inn på min også, fikk skilt 22/12

fugl

Mistet DAB med software update i dag. På «radio» får jeg bare valgt FM, DAB er ikke lenger en valgmulighet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA